Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielony Transport Publiczny 2021. Konferencja MK [FILM]

infotrans
28.01.2021 08:00
0 Komentarzy

Zapraszamy na transmisję z konferencji prasowej z udziałem ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki, wiceministra klimatu i środowiska, pełnomocnika rządu ds. OZE Ireneusza Zyski oraz wiceprezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artura Lorkowskiego.

O zamknięciu naboru pisaliśmy TUTAJ

Zapraszamy na film z najważniejszego autobusowego wydarzenia w tym tygodniu:

33 WNIOSKI

28 stycznia przedstawiciele MKiŚ oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformowali się, że środki na wsparcie kupna ekologicznych autobusów w ramach pierwszego naboru programu „Zielony transport publiczny” wyczerpały się. Program zapowiedziany został we wrześniu ub.r., a nabór ruszył 4 stycznia 2021 r. Na wsparcie finansowe przewidziano 1,1 mld zł w dotacjach i 200 mln zł w pożyczkach.

Minister Kurtyka mówił, że dzięki pierwszej edycji programu, miasta-beneficjenci chcą kupić 431 zeroemisyjnych autobusów, w tym 102 napędzanych wodorem. Podkreślił, że oznacza to, że liczba zarejestrowanych elektrycznych autobusów w Polsce się podwoi. Obecnie po polskich miastach jeździ 430 autobusów elektrycznych.

„Elektryfikacja transportu publicznego, przejście na ekologiczne, czyste źródła energii jest dla nas ważne. To jest kwestia eliminacji tego źródła smogu w naszych miastach, ale i emisji innych zanieczyszczeń. Jest to też istotny element wzmocnienia produkcji przemysłowej zwłaszcza w czasie wychodzenia kryzysu pandemii COVID-19” – powiedział.

Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski (Narodowy Fundusz jest operatorem programu) wyjaśnił, że samorządy złożyły wnioski na 105 proc. przyznanej puli środków. „Pozwoliliśmy na przyjęcie odrobimy więcej wniosków po to, by w przypadku korekt, które byłyby wykonywane przez samorządy, móc w pełni wykorzystać dostępną kwotę” – przekazał.

Teraz Narodowy Fundusz pracuje nad II fazą programu „Zielony Transport Publiczny”, która wymaga finansowania z Krajowego Planu Odbudowy..

-„Stabilna perspektywa wsparcia pozwala miastom planować stopniową wymianę floty, a polskim producentom autobusów płynnie rozwijać portfele zamówień- powiedział wiceprezes NFOSiGW.

Po dzisiejszej konferencji mamy takie informacje:

  • złożono 33 wnioski z alokacją 105% budżetu (przypomnijmy, że podstawowy budżet to 1,1 mld zł);
  • 20 miast po raz pierwszy chce kupić autobusy elektryczny w ramach ZTP 2021
  • Ministerstwo nie przewiduje przyspieszenia II naboru – wynika to z stabilność finansów państwa i wymagań technologicznych
  • wnioski zawierały zakup 431 autobusów, w tym na 329 ebusów i 102 pojazdy wodorowe. Takie autobusy chce kupić Poznań, Chełm i Włocławek
  • to pozwoli podwoić liczbę elektrobusów w Polsce – aktualnie mamy 430 szt. zarejestrowanych ebusów
  • jesteśmy największym eksporterem autobusów elektrycznych. Produkcja ebusów wyniosła 227 szt.

Aktualna lista

Po konferencji mamy informacje o 33 złożonych  projektach w ramach Zielonego Transportu Publicznego 2021. Czyli numer ostatniego projektu z Zamościa (64) wcale nie świadczy o realnej liczbie złożonych projektów do ZTP. Po konferencji wiemy o projektach:

  1. Bolesławiec
  2. Chełm i zakup 30 pojazdów (15 elektrycznych oraz 15 wodorowych) + ładowarki zajezdniowe + 2 szybkie ładowarki pantografowe na pętlach – za sumę 140 mln zł.
  3. Chodzież i zakup 2 elektrycznych autobusów;
  4. Gdańsk i  zakup 6 elektrycznych autobusów
  5. Gdynia i zakupu 7 trolejbusów klasy MEGA + zakup 12 przegubowych elektrycznych autobusów;
  6. GZM
  7. Grudziądz i zakup 17 pojazdów plus pożyczka na wkład własny;
  8. Jastrzębie na zakup 5 autobusów elektrycznych. To wydzielona z PKM Jastrzębie nowa spółka, która funkcjonuje jako podmiot wewnętrzny,
  9. Kraśnik i zakup 4 autobusów elektrycznych klasy MIDI, ładowarek oraz niezbędnej infrastruktury, dokumentacji i szkoleń;
  10. Kraków i zakup 40 przegubowych elektrobusów;
  11. Łomianki
  12. Mińsk Maz.
  13. Olsztyn i zakup 20 elektrobusów (15 klasy MAXI i 5 klasy MEGA) + 14 wolnych ładowarek w zajezdni za sumę 50 mln zł;
  14. Opole
  15. Ostrowiec Św.
  16. Otrów Wlkp.
  17. Poznań i zakup 84 wodorowców i 16 elektrycznych autobusów;
  18. Piotrków Trybunalski i  zakup 10 elektrycznych autobusów;
  19. Radom
  20. Radomsko
  21. Siedlce
  22. Sieradz i zakup 6 elektrycznych autobusów;
  23. Słupsk
  24. Stalowa Wola
  25. Szczecin i zakup 8 elektrobusów klasy MEGA + budowa szybkich ładowarek na pętlach za sumę 37,2 mln zł;
  26. Świdnica i zakup 2 elektrycznych autobusów;
  27. Toruń i zakup 10 elektrobusów klasy MAXI + wolne ładowarki + budowa szybkich ładowarek na pętlach, gdzie wartości całego projektu 29.1 mln zł netto;
  28. Wejherowo i zakup 3 elektrobusów plus ładowarki;
  29. Włocławek i zakup 13 elektrycznych autobusów i 3 wodorowce
  30. Wrocław i zakup 28 elektrobusów + 28 ładowarek typu plug-in + 5 ładowarek pantografowych na pętlach + szkolenia kierowców i mechaników – za sumę blisko 100 mln zł;
  31. Zakopane
  32. Zamość
  33. Ząbkowice Śl.

Jeżeli ktoś chciałby nam pomóc uzupełnić te listę o taborowe szczegóły – zapraszamy do komentowania!

Komentarze