Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzeci tor na odcinku Poznań Główny ? Poznań Wschód dzięki Urzędowi Marszałkowskiemu

inforail
26.01.2017 17:23
0 Komentarzy

26 stycznia 2017 rokuw Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek WojewództwaWielkopolskiego, Maciej Wudarski, Zastępca Prezydenta Miasta Poznania orazZbigniew Miliński, Zastępca Dyrektora Regionu Zachodniego PKP Polskie LinieKolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji podpisali umowę dotyczącąwspółfinansowania Studium Wykonalności dla realizacji zadania pn. „Budowatrzeciego toru na odcinku Poznań Główny ? Poznań Wschód”.

– Sama inwestycja, która będzie inwestycjąwielosetmilionową, jak oczekujemy, znajdzie się w finansowaniu z pieniędzyunijnych, centralnych. W przekonaniu, że jest to możliwe utwierdzają nasprzeprowadzone rozmowy i ustalenia z beneficjentem, którym jest PKP PLK, aleteż wiedza, że w tej perspektywie finansowej UE ponad 10 mld europrzeznaczonych jest na inwestycje infrastrukturalne na kolei. To są olbrzymiepieniądze, to jest ponad 50 mld złotych, i oczywiście są inwestycje jużzaplanowane, które część tych pieniędzy pochłoną, natomiast pozostaje określonymargines do wykorzystania przez tych, którzy sągotowi z określonymi propozycjami i projektami. I my zamierzamy się w towpisać ? powiedział Wicemarszałek Jankowiak.

Stworzenie sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która mabyć podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznejw aglomeracji poznańskiej ma być odpowiedzią na problemy wynikające zzakorkowanej sieci drogowej. Finalnym elementem tego procesu będzie powstaniePoznańskiej Kolei Metropolitalnej, której pociągi będą docierać do miastpołożonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania.

Możliwość realizacji tych założeń uwarunkowana jestodpowiednią przepustowością infrastruktury kolejowej Poznańskiego WęzłaKolejowego. Podstawowym elementem, niezbędnym dla zniesienia ograniczeń w tymwzględzie jest budowa trzeciego toru naodcinku Poznań Główny ? Poznań Wschód. W tej sprawie, w ostatnich latach,toczyły się rozmowy zarówno z władzami Spółki PKP PLK, jak i z resorteminfrastruktury. Temat pojawił się również przy okazji konsultacji społecznychdokumentów strategicznych związanych z planowaniem rozwoju infrastrukturykolejowej. Planowana inwestycja ma przyczynić się do rozwoju zrównoważonegosystemu komunikacji publicznej w mieście i aglomeracji poznańskiej oraz dolikwidacji wąskiego gardła w Korytarzu Transportowym Bałtyk ? Adriatyk.

Przypomnijmy, że 10października 2016 roku podpisano Porozumienie o współpracy, zawarte pomiędzyPKP PLK S.A., Miastem Poznań a Samorządem Województwa Wielkopolskiego dotycząceopracowania Studium Wykonalności i stworzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wraz zuzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji zadania pn.”Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny ? Poznań Wschód”.

Utworzony w wyniku tego Porozumienia Zespół określił zakresplanowanego zadania, uwzględniający powiązanie budowy trzeciego toru ztransportem publicznym na terenie Poznania i aglomeracji poznańskiej oraz likwidacjękolizji komunikacyjnych.

Zawarta 26 stycznia br. umowa pozwoli na ogłoszenie przetargu nieograniczonego na wyłonieniewykonawcy studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko.Zakończenie dokumentacji przedprojektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowejplanowane jest do końca 2018 roku. Wszyscy trzej sygnatariusze umowy będąpartycypować w równych częściach w całkowitychkosztach powstania dokumentu, które mają się zamknąć w kwocie ok. 1,5mln zł brutto.

Studium Wykonalności będzie miało charakter wielobranżowy,obejmując analizą takie zagadnienia jak: układy torowe, nawierzchnia, podtorze,sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikacja i łączność, zasilanieelektroenergetyczne, sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, budynki i budowle,tabor, infrastruktura obsługi podróżnych, mała architektura peronowa,inżynieria ruchu. Szczególnie istotne będą aspekty środowiskowe, głównie wkontekście przeprawy przez Wartę i Cybinę. Dokument ma także zarysowaćperspektywę powstania jednego lub dwóch torów.

Warto podkreślić, że średniodobowa liczba kursującychpociągów pasażerskich na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód wyniosła wubiegłym roku 184, w tym 34 to pociągi kwalifikowane, 46 międzywojewódzkich, a104 wojewódzkie. Odcinek ten charakteryzuje się wzmożonym ruchem, a w godzinachszczytowych ? maksymalnym wykorzystaniem przepustowości. Kursują tam pociągim.in. w kierunku Wągrowca, Gniezna i Wrześni (Konin/Warszawa).

Studium Wykonalności posłuży jako wsparcie w procesiedecyzyjnym, określając mocne i słabe strony projektu oraz możliwości izagrożenia z nim związane oraz zasoby, jakie będą niezbędne do realizacjiprojektu i ocenę szans jego powodzenia. Opracowany raport o oddziaływaniuprzedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowychuwarunkowaniach jest niezbędną podstawą do dalszych prac dotyczących realizacjiprojektu z realizacją projektu.


Komentarze