Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dlaczego pękają szyny w Olsztynie?

infotram
11.01.2016 08:41
0 Komentarzy

Eksperci ocenią stan techniczny nowo położonych torówtramwajowych w Olsztynie i wskażą przyczynę ich pękania. W ostatnich dniach wstolicy Warmii i Mazur doszło do kilku awarii, które czasowo unieruchomiłykomunikację tramwajową wprowadzoną kilkanaście dni temu.

Pod koniec roku mieszkańców Olsztyna zaczęły wozić na trzechliniach nowoczesne tramwaje – nowy środek transportu publicznego w mieście.Pasażerowie mogą korzystać z tras łączących osiedla południowe miasta zeŚródmieściem, z dworcem kolejowym oraz z kampusem UniwersytetuWarmińsko-Mazurskiego.

W ciągu ostatnich kilku dni doszło jednak do przypadkówpęknięcia szyn w pobliżu dużych osiedli. Awarie te unieruchomiły tramwaje nakilka godzin, skrócono także trasy przejazdu.

Winna temperatura?

Jak podała Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta wOlsztynie, władze miasta spotkały się z wykonawcą odcinka, na którym doszło doawarii, podwykonawcą, który odpowiadał za spawanie szyn i inżynierem kontraktu,by ustalić, co mogło doprowadzić do pęknięć. – Na pewno spowodowały je wahaniatemperatury, która w Olsztynie w ciągu kilku dni spadła z +15 st. C do – 13 st.C. Mimo to taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. I dlatego za kilka dnizostanie zlecona ekspertyza, która – mamy nadzieję – odpowie na pytanie,dlaczego do tego doszło. Zgodnie z zapewnieniami firmy zajmującej sięspawaniem, wszystkie reżimy wykonawcze zostały zachowane i nie doszło donadtopienia szyn. Być może zawiniła jakość torów – wyjaśnia Bartoszewicz.

Dodała, że na razie nie można spekulować, co mogło byćprzyczyną awarii. – Poczekamy na wyniki badań firmy, która specjalizuje się wocenie stanu technicznego konstrukcji stalowych – podała.

Podkreśliła, że „zarówno władze miasta, jak i wykonawcychcieliby, aby cały system działał od razu bez zarzutu, ale Olsztyn wkomunikacji tramwajowej stawia dopiero „pierwsze kroki”, a to, co nasteraz spotyka, to „choroby wieku dziecięcego”.

– Mówimy o projekcie wartym pół miliarda złotych. Jeślidodatkowo uświadomimy sobie, że tak wielka inwestycja została wykonana w ciąguzaledwie roku, to z takiej perspektywy te awarie są jedynie niewielkimiusterkami. Niemniej jednak nie umniejszamy ich wagi i do każdej podchodzimy zrówną wnikliwością, starając się dociec, co jest ich przyczyną – podkreślarzeczniczka.

Tramwaje w Olsztynie

Budowa tras tramwajowych w Olsztynie była częścią dużegoprojektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość wedługMinisterstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowaniewyniesie ponad 350 mln zł.

Zbudowane trasy połączyły sypialnie miasta: Jaroty, Pieczewoi Nagórki z centrum Olsztyna oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckimUniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Od linii głównej w Śródmieściu odchodządwie krótsze trasy: do kampusu i do starówki. Oprócz tras tramwajowych, wOlsztynie wybudowano buspasy, nową ulicę Obiegową, która skróciła przejazd zdużych osiedli do śródmieścia, wprowadzono system inteligentnego zarządzania ruchemmiejskim.

Władze Olsztyna planują rozbudowę sieci tramwajowej zpieniędzy unijnych w nowej perspektywie 2014-20.


Komentarze