Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Olsztyn składa pozew przeciw FCC o zapłatę 37 mln zł

infotram
29.01.2016 06:50
0 Komentarzy

Olsztyn złoży w sądzie pozew o zapłatę ponad 37 mln zł odhiszpańskiej firmy FCC, która miała zbudować w mieście linię tramwajową -poinformował PAP prezydent miasta Piotr Grzymowicz. Miasto zerwało z FCC umowęw 2013 r. gdy uznano, że nieterminowo realizuje inwestycję.

Grzymowicz poinformował PAP, że gmina Olsztyn złoży pozew wolsztyńskim sądzie w piątek przed południem. Sam pozew liczy przeszło 100stron, do tego jest bardzo wiele załączników” – podkreślił.

Olsztyn domaga się od FCC ponad 37 milionów złotych.”Jest to kwota, która pozostała jako nadwyżka zwiększonych, po odstąpieniuod kontraktu z FCC, kosztów dokończenia projektowania i robót na liniitramwajowej, po potrąceniu kwot wypłaconych przez Gminę Olsztyn podwykonawcomFCC, kwoty uzyskanej z gwarancji bankowej FCC i kwoty dotacji unijnej” -wyjaśniła w piśmie do PAP reprezentująca gminę Olsztyn gdańska kancelaria „PawłowskiKamiński Skromak”.

Prawnicy w piśmie do PAP wyjaśnili, że gdyby gmina nieuwzględniła wymienionych potrąceń, wówczas roszczenie gminy Olsztyn wyniosłoby128 mln zł.

Wcześniej prezydent Olsztyna wielokrotnie tłumaczył, żeumowa zawarta z FCC pozwala samorządowi na dochodzenie kwoty, jaką miastomusiało wydać na budowę linii tramwajowej ponad to, co zawierał kontrakt zHiszpanami (to samorząd m.in. zapłacił tym podwykonawcom, których nie opłaciliHiszpanie). Grzymowicz zapewnił, że miasto zrobi wszystko, by tę sumę odzyskać- stąd pozew.

Ponieważ już kilka miesięcy temu FCC pozwała Olsztyn ozapłatę 320 mln zł teraz samorząd złoży swój pozew jako tzw. powództwowzajemne.

Proces z powództwa FCC miał się rozpocząć w minionyponiedziałek, ale niemal w ostatniej chwili (tj. w piątek w południe) Hiszpaniezłożyli wniosek o wyłączenie od orzekania z tej sprawy wszystkich olsztyńskichsędziów okręgowych (ponad 60 osób – PAP). Jak argumentowali, ponieważ sędziowiesą członkami lokalnej społeczności mogą być stronniczy. Wniosek ten zablokowałrozpoczęcie procesu o kilka miesięcy.

Wnioskiem FCC o wyłączenie sędziów był zdziwiony Grzymowicz,ponieważ, jak przyznał PAP, w umowie z FCC zapisano, że wszelkie spory międzystronami będzie rozstrzygał sąd w Olsztynie.

Olsztyn pracował nad przywróceniem komunikacji tramwajowejod 2006 roku. W 2011 roku gmina Olsztyn podpisała umowę z wyłonioną w przetarguhiszpańską firmą FCC Construcción S.A. W sierpniu 2013 roku gmina zerwała tęumowę argumentując, że firma nie wywiązuje się z kontraktu.

W czasie, gdy wypowiedziano umowę, wedle wyliczeń ratusza,zrealizowanych było 5,67 proc. prac. Harmonogram zaś przewidywał w tym okresiezaawansowanie na 65 proc.

Po zerwaniu umowy z FCC miasto podzieliło projekt budowylinii tramwajowych na 6 mniejszych zadań. Wykonawcy, pochodzący m. in. zPolski, Hiszpanii, Szwecji i Czech, zakończyli roboty na jesieni 2015 roku, apoczątku stycznia po Olsztynie jeżdżą tramwaje. Wróciły do miasta po 50 latach.

Linie tramwajowe w Olsztynie łączą tzw. sypialnianepołudniowe dzielnice miasta z centrum, miasteczkiem akademickim Kortowo orazdworcem. Miasto już planuje rozbudowę sieci tramwajowej.


Komentarze