Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Holandii rowery stają się zbyt popularne

infobike
09.10.2019 18:26
0 Komentarzy

Korzyściz korzystania rowerów w mieście wydają się oczywiste. Mniejszekorki, mniej smogu, zdrowsi mieszkańcy, obniżenie emisji gazówcieplarnianych. Dlatego każde odpowiedzialne miasto dbające oswoich mieszkańców z pewnością chciałoby, aby rowery były w nimtak popularne jak w Holandii. Ale popularność ma też swoje minusy,coraz większym problemem na ulicach Utrechtu czy Amsterdamu stająsię korki i wypadki na trasach rowerowych.

Jakprzedstawiają wyniki opracowane przez SWOV, Institute for RoadSafety Research ścieżki rowerowe są poważnie przeludnione.Paradoksalnie jest to częściowo konsekwencja sukcesu jaki Holandiaosiągnęła w obrębie zamiany samochodów na rowery. Podczas kiedyw krajach namawiających swoich mieszkańców do rowerów powstająciągle coraz nowsze udogodnienia dla potencjalnych rowerzystów, tow miastach gdzie prawie 70% podróży do centrum odbywa się właśniena rowerze, udogodnienia dla tej grupy pozostają w tyle.

Kiedycodzienne jeżdżenie na rowerach stało się naturalne władzemiasta przestały się tym tak przejmować, a godziny szczytuprzeszły z ulic na ścieżki. Według statystyk przedstawionychprzez Mark Van Woudenburg samochody, za pomocą których odbywa sięjedynie 25% podróży do centrum, w dalszym ciągu posiadają 44%miejskiej przestrzeni.

Innąprzyczyną wypadków są oczywiście złe nawyki i nieostrożnajazda. Według badań przeprowadzonych przez SWOV, polegających namonitorowaniu ścieżek, aż 80% rowerzystów wyprzedza innychużytkowników rowerów bez oglądania się za siebie, a 5 % jeździpod prąd. Do tego dochodzi aż 20% podróżnych korzystających ztelefonu podczas jazdy, na szczęście większość z nich jedyniesłuchała muzyki, jednak w dalszym stopniu stanowiła zagrożeniedla reszty.

Zachowanie są te oczywiście niedopowiedziane alewynikają przede wszystkim nieprzygotowanie samych rowerzystów natak ich duża liczbę, w krajach gdzie rowery są mniej popularnetakie sytuacje sam z siebie nie tworzą żadnego zagrożenie. Jednakoprócz tego jedna rzecz, która od tej pory nie zostałauregulowana, a z pewnością nie ułatwia podróży ścieżkamirowerowymi – są tą skutery i pojazdy z niewielkimi silnikami,które w dalszym ciągu mogą poruszać się ścieżkami. Mimo tego,że stanowią przyczynę jedynie 7% wypadków, wydaje się że teraznadszedł właściwy moment do ich wyeliminowania, bo każdezmniejszenie ryzyka jest dobre.

Źródło

Tekstudostępniony w oparciu o licencjęCreativeCommons.

Komentarze