Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jaka przyszłość transportu kolejowego w subregionie podhalańskim?

inforail
09.02.2017 12:52
0 Komentarzy

Przyszłość transportukolejowego w subregionie podhalańskim była tematem spotkania zorganizowanego wstarostwie powiatowym w dniu 6 lutego br. przez starostę suskiego JózefaBałosa.

Uczestniczyli w nim m.in.: starosta tatrzański Piotr Bąk,starosta nowotarski Krzysztof Faber, dyrektor Oddziału Małopolskiego spółki”Przewozy Regionalne” Andrzej Siemieński, dyrektor regionupołudniowego Centrum Realizacji Inwestycji Polskie Linie Kolejowe S.A. PiotrMajerczak, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu Włodzimierz Zembol,dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu MarszałkowskiegoWojewództwa Małopolskiego Grzegorz Sapoń, poseł na sejm RP Marek Polak,przewodniczący Rady Powiatu Suskiego Ryszard Hadka, radny powiatu suskiego WitSarlej, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu starostwa Jarosław Jażwiecoraz reprezentanci śląskiego urzędu marszałkowskiego, powiatu żywieckiego,kolejowych związków zawodowych.

W trakcie spotkania przedstawiono założenia dotycząceplanowanych w regionie inwestycji kolejowych, wśród których najważniejszą jestmodernizacja linii Skawina ? Sucha Beskidzka. Z uwagi na zakres prac,obejmujący kompleksową wymianę infrastruktury i konieczność wyłączenia na wielemiesięcy z ruchu tego odcinka, wiele uwagi poświęcono organizacji transportu wokresie remontu, a szczególniezminimalizowaniu uciążliwości dla pasażerów.

W związku z powyższym starostowie: suski, nowotarski,tatrzański i żywiecki, mając na uwadze zachowanie dostępności turystycznejregionu, postanowili wystąpić do marszałka Małopolski oraz ministrainfrastruktury i budownictwa o podjęcie działań mających na celu przystosowanielinii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec do pełnienia funkcji „protezy”kolejowej, pozwalającej na kierowanie w czasie remontu linii Skawina ? SuchaBeskidzka pociągów międzywojewódzkich z Podhala przez Suchą Beskidzką, Żywiec wkierunku aglomeracji śląskiej.Pozytywnie do tej inicjatywy odnieśli się przedstawiciele spółki PLK,deklarując zniesienie niektórych ograniczeń technicznych, które umożliwiłybyuruchomienie takiego połączenia.

Kolejny z poruszonych tematów dotyczył konieczności budowyłącznicy kolejowej w Chabówce, która z wykonaną już łącznicą w SuchejBeskidzkiej, i będącą na ukończeniu, podobną inwestycją w Krakowie ? Zabłociu,przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na trasie Kraków ? Zakopane doniespełna dwóch godzin. Pełne wykorzystanie potencjału zmodernizowanej liniibędzie możliwe tylko w przypadku odpowiedniego zwiększenia częstotliwościkursowania pociągów, które powinny odjeżdżać nie rzadziej niż co godzinę ?podkreślano.

Podczas narady zwrócono również uwagę na problem pociągówjadących z Podhala do Krakowa, które kończą bieg na stacji Kraków Płaszów, niedojeżdżając do stacji Kraków Główny. Konieczność przesiadki (nawet dogodnej)jest czynnikiem zniechęcającym do korzystania z takiego połączenia i wpływa naograniczanie popytu na transport kolejowy między aglomeracją krakowską, apołudniem regionu.

W podsumowaniu starosta suski Józef Bałos poinformował, żezagadnienia, które były przedmiotem spotkania, zostaną ujęte w treści petycji skierowanej przezstarostę suskiego, tatrzańskiego, nowotarskiego, żywieckiego odpowiednio doministra infrastruktury i budownictwaoraz zarządu województwa małopolskiego.


Komentarze