Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Luxtorpeda i inwestycje kolejowe ? plany Ministerstwa Rozwoju

inforail
16.02.2017 08:04
0 Komentarzy

Przełomowym okresemdla mobilizacji środków w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwojubędą pierwsze dwa kwartały tego roku – oceniła w rozmowie z PAP wiceministerrozwoju Jadwiga Emilewicz.

W pierwszej kolejności ruszą inwestycje infrastrukturalne,m.in drogowe i kolejowe. Według resortu „kontraktacja środków unijnych wtym zakresie dynamicznie postępuje”.

Jak podkreśliła Emilewicz, niezależnie od przebieguformalnej ścieżki przyjęcia przez Radę Ministrów Strategii na rzeczOdpowiedzialnego Rozwoju, prace przygotowawcze do realizacji największychinwestycji „nie zaczęły się wczoraj, ani nie zaczną się dzisiaj”.Trwały w poprzednim roku, a część z nich udało się już uruchomić.

„Przełomowym okresem dla mobilizacji środków nainwestycje w ramach Strategii będą pierwsze dwa kwartały tego roku. Są topieniądze zarówno krajowe, jak i europejskie, którymi dysponują agencjerządowe, Polski Fundusz Rozwoju oraz Bank Gospodarstwa Krajowego” -powiedziała Emilewicz.

W pierwszych dwóch kwartałach, jak zaznaczyła wiceministerrozwoju, zostaną uruchomione środki na inwestycje w sektorze publicznym, czyliduże inwestycje infrastrukturalne. Według Jadwigi Emilewicz, są to już projektyna tyle przygotowane, że „będziemy mogli obserwować pierwsze przetargizwiązane z realizacją inwestycyjnych projektów drogowych czy kolejowych”.

„W Ministerstwie Rozwoju pracujemy już np. zprzewoźnikami kolejowymi w kontekście jednego z projektów flagowych, umownie wStrategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zwanego Luxtorpedą 2.0, którymiałby posłużyć uruchomieniu dużych zamówień na modernizację taboru” -powiedziała Emilewicz.

Zdaniem Emilewicz, dzięki temu impulsowi nasi przewoźnicystaną się konkurencyjni nie tylko na polskim rynku, ale i europejskim.”Pobudzi to także branżę, która dostarcza podzespoły, m.in. projektantównowych modeli, ale też tych, którzy produkują nowe wagony czy lokomotywy”- oceniła.

Według resortu, istotne jest z jednej strony uruchomieniezamówień w spółkach, a z drugiej środki, które zostaną przeznaczone do czerwcatego roku na badania i rozwój w programach realizowanych i współfinansowanychprzez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Są one dostosowane do projektówflagowych, zdefiniowanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, takichjak E-bus.

Jak powiedziała wiceminister Emilewicz, są już kolejnepolskie projekty zgłaszane do planu inwestycyjnego dla Europy, czyli tzw. planuJunckera. Jednym z nich jest tzw. Trasa Łagiewnicka, która zostaniezrealizowana w ciągu najbliższych czterech lat w Krakowie. Montaż finansowy dlatego projektu został przygotowany we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju.Kolejne tego typu inwestycje są w przygotowaniu.

Celem planu inwestycyjnego dla Europy tzw. planu Junckerajest wzrost inwestycji europejskich w sektorze badań i rozwoju, infrastruktury,wzrost konkurencyjności, zwiększenie miejsc pracy oraz ożywienie gospodarcze wsektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Jednym z jego założeń jest,by uruchomione środki finansowe stanowiły wsparcie dla inwestycji publicznych iprywatnych, których łączna wartość wyniesie co najmniej 315 mld euro.


Komentarze