Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociąg w chmurze

inforail
16.02.2017 09:06
0 Komentarzy

W 2017 roku wdrożonojeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów, wykorzystujący chmuręobliczeniową. System stosowany jest przez koleje szwajcarskie i działa m.in. nalinii znajdującej się na wysokości ponad 3 tys. metrów n.p.m.

Infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie dostarczyłafirma Siemens. Scentralizowany system kontroli ruchu kolejowego Siemensa?Iltis” pozwala na sterowanie i monitoring ruchu pociągów. To nowoczesnenarzędzie, stosowane w kolejach szwajcarskich, zarówno przez przewoźnikapaństwowego (SBB), jak również wiele prywatnych spółek kolejowych.

Z początkiem 2017 roku „Iltis” ma także nowe zastosowanie. Możliwościsystemu są obecnie wykorzystywane także przez Gornergrat Bahn (GGB) – kolejzębatą, wybudowaną w 1898, która wspina się aż 1500 metrów nad poziomem morza,łącząc Zermatt ze szczytem góry Gornergrat. Jest to część masywu Monte Rosa imiejsce drugiej najwyżej działającej kolei górskiej w Europie. Szczyt znajdujesię na wysokości 3089 metrów i przy dobrych warunkach pogodowych oferujewspaniały widok na panoramę gór.

Kontrola „nawysokościach”

Jak to możliwe, że system kontroli pociągów działa swobodniena takiej wysokości? Odpowiedzią jest wykorzystanie chmury obliczeniowej, którapozwala na pełną automatyzację procesów. Co to oznacza?

Obsługa i niezbędne naprawy są przeprowadzane bezpośrednioprzez firmę Siemens, bez potrzeby wysyłania ekipy technicznej na miejsce.System działa automatycznie, a obecny na miejscu dyspozytor w Zermatt nadzorujęjego obsługę, monitoring oraz kontrolę zwrotnic. Cała technologia oraz moceobliczeniowe są zainstalowane w bazie danych Siemensa w Wallisellen. Towszystko odbywa się przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa iswobody dostępu.

?Usługa Iltis” jest oparta na zasadzie trzech komputerów.Rezerwowa linia łączy serwery Siemensa ze stacjami roboczymi operatorów wZermatt. Dyspozytorzy mogą również korzystać z zapasowego komputerapodłączonego na miejscu. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo,a cały system może być zarządzany niezależnie w Zermatt.

Pozwolenie na testowy rozruch systemu zostało wydane przezFederalne Biuro Transportu w Szwajcarii. Pierwsze próby działania systemuodbyły się na przełomie sierpnia i grudnia 2016 i w pełni potwierdziły dużypotencjał oraz niezawodność rozwiązania opartego na chmurze.


Komentarze