Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MEVO zawiesza działalność. 8 mln zł kary dla operatora

infobike
28.10.2019 18:40
0 Komentarzy

Gdańsk,Gdynia i Sopot odstępują od umowy z operatorem RoweruMetropolitalnego MEVO. Powodem jest niedotrzymywanie umowy przezfirmę Nextbike Tricity. Rowery zniknął na co najmniej kilkamiesięcy.

8mln zł kary

PrezydentGdańska poinformowała o częściowym odstąpieniu od umowy zespółką zarządzającą rowerem miejskim na obszarze gminwchodzących w skład stowarzyszenia OMGGS. NB Tricity powinnozapłacić karę w wysokości 8 mln zł. Od poniedziałku możenastąpić przerwa w funkcjonowaniu systemu roweru miejskiego..

Wponiedziałek w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa zarządustowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, poświęconasytuacji w spółce zarządzającej systememroweru miejskiegona terenie gmin wchodzących w skład stowarzyszenia.

PrezydentGdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezes stowarzyszenia OMGGSpoinformowała, że spółka NB Tricity wykonawca usługi – systemuroweru miejskiego na rzecz OMGGS „od dłuższego już czasuspóźnia się ze swoimi zobowiązaniami, nie wykonuje umowy w sposóbnależyty„. Dodała, że zarząd OMGGS postanowił „oczęściowym odstąpieniu od umowy ze spółką NB Tricity„.Jak wyjaśniła, ma to na celu z jednej strony uratowanie majątku,który już został przejęty przez stowarzyszenie, a z drugiejstrony, żeby stworzyć możliwość zastanowienia się „nadnowym projektem roweru metropolitalnego„.

Częścioweodstąpienie od umowy

Podkreśliła,że w poniedziałek w sposób skuteczny została doręczona decyzja oczęściowym odstąpieniu od umowy ze spółką NB Tricity. Jakwyjaśniła, oznacza to, że od poniedziałku będzie prawdopodobnie- chociaż, jak zaznaczyła prezydent, wykonawca chce współpracować- przerwa w funkcjonowaniu systemu.

Poinformowała,że przerwa ta może potrwać do czasu „kiedy wspólnie zgminami, które będą chciały w tym projekcie uczestniczyćwypracujemy nowy projekt„. Dodała, że środki unijne niezostały zainwestowane w ten projekt, ale zostały przesuniętedecyzją zarządu OMGGS na rozwój węzłów integracyjnych.

Brakznalezienia wspólnego rozwiązania

PrezydentSopotu Jacek Karnowski, wiceprezes OMGGS poinformował, że od kilkumiesięcy spółce NB Tricity, były przez OMGGS oferowane różnerozwiązana po to, żeby poprawić funkcjonowanie systemutrójmiejskiego roweru miejskiego, żeby umożliwić dalsze jegodziałanie. „Niestety w zamian za to dostaliśmy układrestrukturyzacyjny, który był dla nas nie do zaakceptowania„– mówił. Dodał, że zarówno ze względów prawnych – podleganieustawie o zamówieniach publicznych jak i ze względówekonomicznych.

Karnowskizauważył, że OMGGS do tej pory zapłacił spółce NB Tricity9,766 mln zł, w tym są wartość stacji rowerowych, które sąwłasnością obszaru 3,9 mln zł, 3,6 mln zł to jest wartośćrowerów oraz system IT 650 tys. zł. Dodał, że OMGGS wystąpił dobanku o zwrot gwarancji finansowej w wysokości 4 mln zł.Podkreślił, że własnością obszaru metropolitalnego są 1224rowery, 660 stacji, system IT oraz całe oprogramowanie internetowe.”Zgodnie z umową spółka powinna udostępnić cały tenmajątek, jak i dostęp do aplikacji naszemu zarządowi obszarumetropolitalnego. Oczekujemy, oczywiście, że spółka wypłaciwszystkie opłaty, które wnieśli nasi mieszkańcy oraz uregulujewszystkie sprawy związane z podwykonawcami” – zaznaczył.

OMGGSchce przywrócić działanie MEVO

PrezydentGdyni Wojciech Szczurek, wiceprezes OMGGS poinformował, że zarządobszaru metropolitalnego jest zdeterminowany, by mieszkańcy tejmetropolii, mogli korzystać z systemu roweru metropolitalnego wpełnym zakresie. Dodał, że w tym celu podjęte zostały jużdziałania mające na celu rozpoczęcie funkcjonowania tego systemu,w tej części, która oparta jest na 1224 rowerach i stacjachbędących własnością obszaru metropolitalnego. „Chcemy teżdoprowadzić do tego, by na Pomorzu zadziałał system w pierwotnymczyli dużo szerszym kształcie w oparciu o nowe zamówione rowery„- zaznaczył. Dodał, że najprawdopodobniej wiązać się to będziez wyłonieniem nowego operatora.

AdwokatMarcin Kieszkowski poinformował, że z tytułu poniedziałkowejdecyzji NB Tricity powinno zapłacić obszarowi metropolitarnemu karęumowną w wysokości 8 mln zł Dodał, że 4,2 mln zł z tego jestzabezpieczone gwarancją bankową. Powiedział, że NB Tricityzgłosiła do OMGGS plan restrukturyzacyjny, który „miałdotyczyć restrukturyzacji wierzytelności stowarzyszenia wobecnich„, co miało polegać na redukcji do 10 proc. wszelkichzadłużeń. Zadłużenie powstało z powodu kar umownych, z tytułunienależytego funkcjonowania systemu. Mecenas dodał, że zamówionerowery miały być dostarczone w dwóch etapach, z czego pierwszyetap został dostarczony z opóźnieniem, a drugi etap nie zostałdostarczony do dzisiaj. Dodatkowo rowery dostarczone w pierwszymetapie nie funkcjonowały zgodnie z umową, tzn. za mało rowerówjeździło a za dużo usterek się ujawniało.

OświadczenieZarządu OMGGS

Wrozdanym dziennikarzom podczas konferencji Oświadczeniu ZarząduOMGGS ws. rozwiązania umowy na zarządzanie Rowerem MetropolitalnymMEVO napisano, że „zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował orozwiązaniu umowy z NB Tricity na zarządzanieRoweremMetropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analizą prawną iekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie ideirowerumetropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środkówpublicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu”.

SpółkaNB Tricity, w maju 2018 r. złożyła najkorzystniejszą ofertę nadostawę, uruchomienie oraz zarządzanie SystememRoweruMetropolitalnego w przetargu rozpisanym przez Obszar MetropolitalnyGdańsk-Gdynia-Sopot. Spółka zadeklarowała dostarczenie4080rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Spółka NBTricity za realizację zamówienia zaoferowała kwotę 40,2 mlnzł.RowerMetropolitalny funkcjonował w 14 pomorskichgminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach,Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie,Pruszczu Gdańskim i Rumii. Pierwsze 1,2 tys. pojazdów składającychsię na system zostało udostępnionych do wypożyczenia w marcu br.- o kilka miesięcy później niż pierwotnie zakładano. Takżedostawa drugiej partiirowerów jest opóźniona.(PAP)

Komentarze