Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jedna oferta na modernizację ŚKUP. Od Asseco

infotrans
29.03.2021 07:30
0 Komentarzy

Wykonawca dotychczasowego systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych złożył jedyną ofertę w przetargu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) na jego modernizację.

System ma zacząć działać online, a jego głównym elementem dla pasażera, w miejsce karty, ma być aplikacja.

Historia ŚKUP

Dotychczasowy system ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. Zaczął działać z kilkuletnim opóźnieniem w 2015 r.

W założeniu karta ŚKUP miała być rodzajem elektronicznej portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce natomiast, oprócz płatności za komunikację miejską (przede wszystkim w postaci kodowanych na niej biletów okresowych), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.

Sam system ŚKUP od początku krytykowany jest przez mieszkańców jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny, np. obecnie działa offline, co powoduje, że przeniesienie biletu kupionego przez internet na kartę może trwać nawet kilka godzin.

Karta jest jednak jedynym nośnikiem informacji o kupionych na terenie ZTM biletach okresowych. Od dawna trwają przymiarki do jej modernizacji; także pod kątem integracji systemu z innymi środkami transportu, np. rowerami miejskimi.

Jedna oferta

Z końcem grudnia ub. roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji ŚKUP. Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z identyfikatorów danych, a nie ich nośnikiem. Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty.

Podstawą unowocześnionego systemu ma być mobilna aplikacja, a bilety kupione online będą aktywowane automatycznie. Nie będzie już potrzeby przykładania karty do kasownika w pojeździe, aby zaktualizować jej stan. Same karty nie znikną z obiegu – dalej będą dostępne dla pasażerów, którzy preferują taką formę płatności. Nowi użytkownicy będą mogli samodzielnie założyć konto poprzez portal klienta lub aplikację mobilną, bez konieczności wizyty w punkcie obsługi pasażera.

Zmodernizowany system ma wykorzystywać w dużym stopniu używane obecnie urządzenia – kasowniki, komputery pokładowe i automaty biletowe. GZM szacuje, że po pozytywnie zakończonym przetargu, prace nad modernizacją systemu potrwają około półtora roku.

Na razie Metropolia w terminie dostała jedną ofertę od potencjalnego wykonawcy. Złożyło ją Asseco, czyli operator dotychczasowego rozwiązania. Spółka zaproponowała cenę ogółem 122,8 mln zł, mieszcząc się w budżecie zamówienia, określonym na 140 mln zł brutto. GZM zapewnia, że do czasu wdrożenia nowego rozwiązania, stary system pozostanie w pełni funkcjonalny.

Równoległy projekt

Nie czekając na efekty przygotowań do modernizacji ŚKUP ZTM wiosną ub. roku wprowadził aplikację „Mobilny ŚKUP”, aby doraźnie ułatwić korzystanie z niefunkcjonalnego rozwiązania. W kontekście pandemii narzędzie umożliwiło szybkie kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP, przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.

Od początku tego roku aplikacja „Mobilny ŚKUP” zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Można w niej kupić m.in. bilety na różne okresy czasu i jednorazowe. Wcześniej, poprzez dostępne na rynku zewnętrzne aplikacje, można było kupić tylko bilety jednorazowe ZTM. Z aplikacji mogą korzystać na razie tylko posiadacze kart ŚKUP.

GZM zapowiedziała ponadto zapewnienie obsługi kart płatniczych w pojazdach ZTM szybciej, niż powstanie nowa wersja systemu ŚKUP.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie systemu ŚKUP KZK – poprzedni główny organizator komunikacji miejskiej w regionie – podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył w listopadzie 2015 r.(PAP)

Komentarze