Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

35 mln pasażerów w rok

infotram
07.03.2016 13:35
0 Komentarzy

Rok temu, 8 marca 2015 roku udało się otworzyć centralnyodcinek II linii metra. W ciągu 12 miesięcy podróż nim wybrało 35 mlnpasażerów. Średnio w dni powszednie przewozi on ponad 110 tys. pasażerów czylityle, ile wg. wstępnych prognoz miało nim jeździć dopiero po trzech latach odotwarcia. Stołeczny Ratusz jest zadowolony.

Przypomnijmy, że odcinek od stacji Rondo Daszyńskiego dostacji Dworzec Wileński to zaledwie 6,1 km. Pociąg pokonuje go w 11 minut,zatrzymując się na siedmiu stacjach.

Urząd Miasta informuje, też, że łącznikiem pomiędzy pierwsząa drugą linią metra na stacji Świętokrzyska przechodzi ok. 40 tys. osóbdziennie.

Świętowanie

Jutro (8 marca) na stacjach: Rondo Daszyńskiego,Świętokrzyska, Dworzec Wileński w godzinach 8:00-10:00 spotkać będzie możnahostessy ze słodkim upominkiem oraz gadżetami metra. Później, w godz.10:00-13:00 akcja przeniesie się również na pozostałe stacje II linii.

Na ekranach galerii multimedialnej (stacja Świętokrzyska) od8 marca do końca miesiąca będzie emitowana prezentacja zawierająca ciekawostkipodsumowujące pierwszy rok eksploatacji odcinka centralnego. Pasażerowiedowiedzą się np., że w ciągu tylko jednego roku pociągi na centralnym odcinkupokonały dystans o równowartości 28 okrążeń Ziemi, a najdłuższe schody ruchomew Polsce mają ponad 40 metrów i mieszczą się na stacji Centrum Nauki Kopernik.

Za realizację centralnego odcinka II linii metra SpółkaMetro Warszawskie otrzymała tytuł laureata konkursu ?Diamenty PolskiejInfrastruktury? w kategorii Inwestycja Roku. Nagroda została przyznana podczasVII edycji konferencji ?Infrastruktura Polska?, która odbyła się 23 lutego 2016roku w Warszawie.

Metro będzie dłuższe

Na szczęście II linia metra będzie dłuższa. Jeszcze w tympółroczu ma się rozpocząć jej rozbudowa o kolejne stacje: trzy w stronęTargówka i trzy w stronę Bemowa. W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego)wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: ?Wolska?umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; ?Moczydło?planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego wrejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz ?Księcia Janusza? pod ul. Górczewską wrejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze ikomora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła tureckafirma Gülermak A?ir Sanayi ?nşaat ve Taahhüt A.Ş. (1.147.999.590,00 zł brutto).

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego)powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: ?Szwedzka? pod ul. Strzeleckąpo wschodniej stronie ul. Stalowej; ?Targówek? w okolicy skrzyżowania ul.Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz ?Trocka? w rejonie skrzyżowania ul.Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się toryodstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyłafirma Astaldi S.p.A. z Włoch (1.066.741.483,79 zł brutto). Wykonawcy będą mielina realizację inwestycji 38 miesięcy od daty podpisania umów.

Ratusz przypomina, że Metro Warszawskie rozstrzygnęłokonkurs na koncepcję architektoniczną dwóch kolejnych odcinków II linii metra ?trzech stacji na północ (roboczo nazywanych ?Zacisze?, ?Kondratowicza? i?Bródno?) oraz dwóch na zachód (roboczo nazywanych ?Wola Park? i ?PowstańcówŚląskich?) czyli 3+2. Prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sądkonkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków: konsorcjum Biura Projektów?Metroprojekt? z AMC Andrzej M. Chołdzyński dla części wolsko-bemowskiej i ILFConsulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Cała II linia metra madocelowo liczyć 21 stacji i 23 km długości.

Ciekawostki

– Uruchomiona dla pasażerów 8 marca 2015. Łączy dwa brzegi Wisły tunelami o długości 920 m (tunelpółnocny) oraz 935 m (tunel południowy). Całkowita długość odcinka centralnego II linii metra to ok. 6,3kilometra.

– Od momentu otwarcia do 31 stycznia 2016 roku pociągiInspiro przejechały wraz z pasażerami -1.126.387,3 km – czyli okrążyliśmy 28 razy kulę ziemską.

– 40,4 metra długości mają najdłuższe schody ruchome wPolsce i znajdują się na stacji Centrum Nauki Kopernik.

– 900 tomów liczyła dokumentacja potrzebna do wybudowania 7stacji II linii metra.

– 1,5 mln m sześc. ? tyle ziemi wybrano, aby mogły powstaćstacje centralnego odcinka II linii metra.

– W plebiscycie na ulubioną stację pasażerów II liniiwygrała stacja Nowy Świat ? Uniwersytet.

– Stacja Stadion Narodowy będzie stacją przesiadkową dlakolejnych odcinków metra.


Komentarze