Większe wykorzystanie kolei
StrategiaOdpowiedzialnego Rozwoju zakłada, że wsparcie publiczne będzie w najbliższychlatach nakierowane m.in. na większe wykorzystanie potencjału transportukolejowego. Chodzi o transport międzynarodowy, regionalny, między- i wewnątrzaglomeracyjnego.
Transport zaliczono w Strategii do sektorów strategicznych,które mają szanse stać się przyszłymi motorami polskiej gospodarki.
Jak czytamy w SOR, rozwój infrastruktury transportudeterminuje zarówno jakość życia obywateli, dostępność rynków pracy, jak ikonkurencyjność gospodarki. Oprócz budowy czy modernizacji materialnejinfrastruktury transportu istotny jest efektywny sposób jej wykorzystania.Wiąże się to między innymi z integracją różnych gałęzi transportu, a także zpoprawą jakości usług transportowych.
Równocześnie duży nacisk ma być położony na ograniczanienegatywnego wpływu transportu na środowisko m.in. poprzez wspieranie rozwiązańograniczających emisję zanieczyszczeń.
Zakłada się ponadto większe wykorzystanie przewozówintermodalnych w relacjach międzykontynentalnych takich jak Jedwabny Szlak.Większe wykorzystanie kolei, poza ograniczeniem negatywnego wpływu naśrodowisko, spowoduje skrócenie czasu podróży, wzrost bezpieczeństwatransportowanych koleją ładunków oraz zmniejszenie kosztów transportu, a takżepoprawę bezpieczeństwa na drogach.
W zakresie transportu drogowego priorytetem wpisanym dostrategii jest dokończenie sieci drogowej zapewniającej połączenia w oparciu oautostrady i drogi ekspresowe pomiędzy największymi ośrodkami w kraju,połączenia transgraniczne: Polska ? kraje bałtyckie (Via Baltica) i Polska ?Południe (Via Carpatia).
Strategia zapowiada też podjęcie działań w zakresie odbudowymożliwości transportowych polskich szlaków wodnych (zwłaszcza Odry oraz dolnejWisły). Transport rzeczny będzie promowany jako konkurencyjny i niskoemisyjnyśrodek transportu.
Według zapowiedzi zawartych w strategii w miastach rozwijanebędą zintegrowane systemy transportu publicznego przy wykorzystaniuniskoemisyjnych środków transportu, szczególnie pojazdów szynowych ielektrycznych autobusów. Stworzone zostaną łańcuchy ekomobilności, poprawiającewarunki przemieszczania się rowerem i pieszo. Miasta będą lepiej skomunikowanez obszarami funkcjonalnymi, a indywidualny transport samochodowy zostanieograniczony, szczególnie w centrach miast.
Na obszarach wiejskich będą kontynuowane działania wzakresie budowy i modernizacji podstawowej infrastruktury transportowej (drogi lokalne,infrastruktura towarzysząca, ścieżki rowerowe, środki transportu zbiorowego)oraz rozwoju usług transportu zbiorowego.
W zakresie transportu lotniczego, w celu zwiększeniaefektywności i rentowności portów lotniczych, realizowane będą działania związanez inwestycjami w części lotniczej (airside) portów lotniczych, poprawąbezpieczeństwa, infrastrukturą komunikacji nawigacyjnej i dozorowania,systemami zarządzania ruchem lotniczym oraz ochroną środowiska. Niezbędnebędzie również powiązanie poszczególnych portów z siecią transportową orazregionalnymi centrami gospodarczymi drogami kolejowymi.
W strategii napisano, że w ramach programu dotyczącegonowoczesnych produktów przemysłu okrętowego konieczne będzie zapewnienie ramprawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych dla aktywizacji przemysłustoczniowego, rozwoju naukowych ośrodków badawczo-rozwojowych opracowującychinnowacyjne typy statków. Chodzi tu m.in. o projekt Batory, który zakładastymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy polskich jednostekpływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego wkierunku produkcji, innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek owysokiej wartości dodanej.
Z kolei W ramach projektu Żwirko i Wigura stymulowany będzierozwój zintegrowanych systemów zarządczych pozyskujących dane z bezzałogowychstatków powietrznych ? usługi oparte na wykorzystaniu dronów.
W ramach Programu Elektromobilność, zakładającego rozwójproduktów z obszaru elektromobilności, stymulowany rozwoju rynku będzie w takisposób, aby zwiększyć udział pojazdów o napędzie elektrycznym. W jego skłądwejdzie m.in. projekt E-bus, czyli stymulowanie projektowania i produkcjipolskich pojazdów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej; budowa silnychpodmiotów na wszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcji taborukomunikacji miejskiej takich jak autobusy elektryczne, czy tramwaje. Z koleiprojekt nazwany „Samochód Elektryczny” zakłada stymulowanie rozwojutechnologii, produkcji i rynku samochodów elektrycznych.
W ramach projektu Luxtorpeda 2.0 stymulowany będzie rozwójtechnologii i produkcji polskich pojazdów szynowych, ze szczególnymuwzględnieniem pojazdów transportu pasażerskiego.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze