Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do końca roku wnioski o dofinansowanie inwestycji tramwajowych

infotram
15.03.2016 06:56
0 Komentarzy

Miasta przygotowująceprojekty dot. transportu zbiorowego pod kątem Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko powinny złożyć wnioski o ich dofinansowanie dokońca br. – podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Centrum UnijnychProjektów Transportowych.

Reprezentanci tych instytucji uczestniczyli w piątkowychobradach zorganizowanej w Katowicach konferencji nt. inwestycji tramwajowych wlatach 2007-2013 i związanych z nimi wyzwań na lata 2014-2020.

Naczelniczka wydziału wdrażania projektów transportowych wdepartamencie programów infrastrukturalnych ministerstwa rozwoju MałgorzataKubiszewska przypomniała, że miejskie projekty komunikacyjne w obecnymProgramie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko realizują cel związany zniską emisyjnością, a zatem cel energetyczny, a nie transportowy.

W efekcie każdy projekt transportowy na lokalnym poziomiemusi być wpisany w opracowywany na lokalnym poziomie plan gospodarkiniskoemisyjnej. Niezależnie wprowadzono formułę Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT) – wymagającą opracowania na szczeblu samorządowymstrategii ZIT. Projekty te, choć nie podlegają procedurze konkursowej, muszązatem zostać ocenione przez MR, na ile spełniają cele POIiŚ oraz jak wpisująsię w strategie ZIT.

„W momencie, kiedy opiniujemy ten projekt pozytywnie,ta informacja zawierana jest w dokumencie potwierdzającym zgodność strategiiZIT z umową partnerstwa. Kiedy strategia ZIT jest akceptowana przezministerstwo i instytucję zarządzającą regionalnym programem operacyjnym,oznacza to, że możemy wpisać te projekty na wykaz projektów POIiŚ” -wskazała naczelniczka.

Gdy projekty są w ten sposób „zidentyfikowane”ministerstwo prosi o przesłanie do CUPT deklaracji o przygotowaniu projektu.Ich głównym punktem jest zadeklarowanie terminu, w jakim złożony zostaniewniosek o dofinansowanie. Przyjęcie tych deklaracji przez CUPT to faktycznypoczątek monitorowania przygotowania wniosków o dofinansowanie.

Od tego czasu przygotowujący projekt muszą m.in. informowaćCUPT o postępach w przygotowaniu projektu do realizacji – w cyklu kwartalnym.”Najważniejszą obecnie rzeczą (dla miejskich projektów dot. transportuzbiorowego) jest złożenie wniosków o dofinansowanie do CUPT do 31 grudnia 2016r.” – podkreśliła Kubiszewska.

„W momencie, kiedy widzimy, że opóźnienia wprzygotowaniu któregoś etapu projektu przekraczające 180 dni – mogą skutkowaćwykreśleniem projektu z listy” – przestrzegła przedstawicielka MR. Wiążesię to z koniecznością spełnienia przez Polskę zobowiązań wobec KomisjiEuropejskiej – tzw. progów.

Zgodnie z nimi do 2018 r. muszą zostać osiągnięte m.in.określone poziomy wydatkowania i konkretne poziomy wskaźników zawartych wumowach o dofinansowanie. „Jeżeli tego wszyscy razem nie osiągniemy – KEma prawo odebrać nam część alokacji” – przypomniała Kubiszewska.

Zapewniła przy tym o wsparciu urzędników MR i CUPT dlabeneficjentów, a także pomocy specjalistów inicjatywy Jaspers – służącejwsparciu przygotowania dużych projektów (w przypadku celów energetycznych”duży projekt” zaczyna się od wartości 50 mln euro). Jaspers może teżwziąć pod opiekę projekt mniejszy jeśli jest np. innowacyjny, trudny czyprekursorski.

Przedstawiciel Jaspersa, starszy specjalista ds. transportuFrancois Cancalon zachęcał w piątek samorządowców, by jeśli rozważają skorzystaniez pomocy przedstawicieli tej inicjatywy, zrobili to jak najszybciej.

Pełniący obowiązki dyrektora CUPT Przemysław Gorgolwymieniał najczęstsze błędy w projektach komunikacyjnych, w zarządzaniu którychCentrum pośredniczyło w poprzedniej perspektywie. Wśród nich wymienił brakodpowiednich dokumentów poświadczających zdolność finansową do realizacjiprojektu, nieodpowiednio określane wskaźniki produktu i rezultatu, braki umówczy porozumień ws. upoważnienia partnerów projektu do ponoszenia wydatków kwalifikowanych.

Zdarzało się, że projekty obejmujące m.in. infrastrukturękomunikacyjną nie miały odpowiednich decyzji środowiskowych. Różnej jakościbyły ważne m.in. dla wyboru projektów analizy kosztów i korzyściekonomiczno-finansowych czy prognozy ruchu. Gorgol zaakcentował, że projektymuszą być zabezpieczone finansowo także na okres po ich zrealizowaniu.

Tadeusz Freisler, prezes spółki Tramwaje Śląskie, któraprzygotowuje jeden z większych projektów modernizacji infrastrukturytramwajowej na lata 2014-2020 (o szacunkowej wartości ok. 880 mln zł), mówiłpodczas konferencji, że obecnie przygotowywane jest studium wykonalności tegoprzedsięwzięcia. Powinno ono być gotowe we wrześniu br. Spółka planuje złożeniewniosku o dofinansowanie w czwartym kwartale br.


Komentarze