Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie z przetargiem na człony niskopodłogowe

infotram
22.03.2016 11:47
0 Komentarzy

Tramwaje Śląskieponownie ogłosiły przetarg na wykonanie i dostawę członu środkowego z niskąpodłogą do wagonu typu Ptb (z prawem opcji uwzględniającym dostawę kolejnych 9członów).

Podstawowym zamówieniem jest wykonanie i dostawa jednego członuśrodkowego z niską podłogą do wagonu Ptb. Zamawiający przewiduje jednak możliwośćzastosowania prawa opcji, które obejmuje wykonanie i dostawę kolejnych 9członów środkowych wagonu Ptb w latach 2016 ? 2018.

Zamawiający, korzystając z prawa opcji, planuje sukcesywnewykonanie i dostawę członów środkowych w następujących ilościach:

– do dwóch członów środkowych w 2016 roku,

– do trzech członów środkowych w 2017 roku,

– do czterech członów środkowych w 2018 roku,

Maksymalnie zatem przewidziano opcję na 9 członówśrodkowych.

Termin realizacji zamówienia: dla zamówienia podstawowego tonie dłużej niż 18 tygodni od dnia podpisania umowy, zaś dla zamówienia objętegoprawem opcji do dnia 31 grudnia 2018 roku.

Oferty można składać do 1 kwietnia 2016 roku. Kryteriawyboru to:

1. cena ? 92%,

2. czas realizacji zamówienia ? 8%.

Zakres prac obejmuje:

-wykonanie ostoi i konstrukcji członu z obniżoną podłogą (wczęści środkowej) do wysokości 350 mm nad poziomem główki szyny (podany wymiarokreślono dla wagonu nieobciążonego, wyposażonego w nowe obręcze kół) przyzachowaniu dotychczasowej długości, wysokości, szerokości członu oraz sposobupołączenia przegubowego z pozostałymi (wysokopodłogowymi) członami skrajnymiwagonu,

-zabudowę wyłożenia podłogi w postaci sklejki wodoodpornej,z jej przygotowaniem do położenia wykładziny (konstrukcja podłogi musi uniemożliwiaćzaleganie na niej wody),

-montaż platformy dla osób niepełnosprawnych,

-wykonanie konstrukcji dachu członu i ścian bocznych wraz zoblachowaniem,

-wykonanie wraz z mocowaniem osłon dolnych członu z laminatupoliestrowoszklanego,

-wykonanie otworów okiennych przystosowanych do szybmocowanych w uszczelkach (szyby i uszczelki są w posiadaniu zamawiającego),

-wykonanie i zabudowa niezbędnych elementów służących domocowania foteli pasażerskich (fotele pasażerskie wraz ze wspornikami są wposiadaniu zamawiającego),

-wykonanie i zabudowa niezbędnych elementów służących domocowania poręczy i oparcia – ,,deski? dla osoby niepełnosprawnej,

-wykonanie otworu drzwiowego (wraz z mocowaniem drągów imechanizmu maszyny drzwi) dla drzwi dwustrumieniowych, odkładanych, z prawejstrony członu ? prawa strona członu ,,patrząc w kierunku jazdy? wagonu (płatydrzwi wraz drągami i maszyną są w posiadaniu zamawiającego),

-wykonanie konstrukcji członu umożliwiającej podnoszeniewagonu:

a) przy obsłudze technicznej za pomocą podnośnikówkolumnowych będących na wyposażeniu zamawiającego – punkty podparcia muszązapewniać możliwość podnoszenia całego wagonu z wózkami i bez nich,

b) w czasie zdarzeń komunikacyjnych ? konstrukcja członuśrodkowego musi zapewniać możliwość podniesienia indywidualnie poszczególnychczłonów wagonu na odpowiednią wysokość umożliwiającą wstawienie wykolejonego tramwajuna tor z poziomu torowiska za pomocą urządzeń specjalistycznych typu ?Lukas?(będących w posiadaniu zamawiającego) lub w razie potrzeby za pomocą odpowiedniegodźwigu,

-wykonanie po obydwu stronach, wewnątrz członu środkowegoschodów łączących część niskopodłogową z częściami wysokopodłogowymiznajdującymi się w pobliżu przegubów wagonu ? wysokość podłogi w częściachwysokopodłogowych – 950 mm nad poziomem główki szyny (podany wymiar określonodla wagonu nieobciążonego, wyposażonego w nowe obręcze kół),

-wykonanie niezbędnych mocowań, skrzynek łączeń, kanałów iprzepustów kablowych umożliwiających zamocowanie i podłączenie wiązekelektrycznych członu z pozostałymi, wysokopodłogowymi członami wagonu(rozwiązania do uzgodnienia z zamawiającym),

-wykonanie niezbędnych mocowań osprzętu elektrycznego imechanicznego członu po wcześniejszym uzgodnieniu z zamawiającym,

-czyszczenie mechaniczne wykonanej konstrukcji do uzyskaniaczystości zgodnej z dokumentacją,

-zabezpieczenie wykonanej konstrukcji poprzez wykonanie:

a) natrysku profili zamkniętych środkiem zabezpieczającymprzed korozją,

b) malowania wewnątrz podkładem oraz lakierem tworzącympowłokę wykończeniową,

c) malowania zewnętrznego podkładem umożliwiającym nałożenieprzez zamawiającego ostatecznej warstwy lakieru,

d) natrysku podwozia środkiem wygłuszającym izabezpieczającym przed korozją oraz uszkodzeniami mechanicznymi,

-wykonanie izolacji cieplnej ścian i sufitu,

-przeprowadzenie badań nieniszczących spoin,

-wykonanie pomiarów kontrolnych na każdym etapie wykonaniaczłonu w obecności zamawiającego.

Trochę historii

Sprowadzone na Śląsk wagony zostały wyprodukowane w latachsiedemdziesiątych XX wieku, w fabryce Waggonfabrik Uerdingen AG WerkDüsseldorf. To pojazdy dwukierunkowe, wyposażone w 4 pary drzwi po obustronach. Mankamentem tego pojazdu jest fakt, że nie jest niskopodłogowy. Terazma się to zmienić. Mimo, iż jest to pojazd wiekowo zbliżony do kursującychjeszcze niedawno po śląskich torowiskach wagonów 102Na, przewyższa je podwzględem technologicznym. Jego długość wynosi 28,72 m, szerokość ?2,35 m,wysokość zaś ?3,26 m.

Przypomnimy, że tramwaje typu Pt są efektem ?okresuprzejściowego?, w którym we Frankfurcie tworzone było metro. Powstało wówczaszapotrzebowanie na nowy typ pojazdów, zdolnych do eksploatacji zarówno na siecitramwajowej jak i przyszłych odcinkach metra, wyposażonych w wysokie perony.Pojazdy zostały zaprojektowane i dostarczone w efekcie kooperacji międzyDuewag, który wykonał część mechaniczną oraz koncernem Siemens, który z koleibył odpowiedzialny za część elektryczną. Ich seryjna produkcja trwała w latach1972-78. Chcąc połączyć ze sobą dwa odmienne typu pojazdów konieczne byłopójście na kompromis. Sieć metra była budowana z myślą o pojazdachwysokopodłogowych szerokości 2,65 metra. Jednak te nie mogły być eksploatowanena sieci tramwajowej wyposażonej w niskie perony i przystosowane do tramwajów oszerokości 2,35 metra. W efekcie tego pojazdy Pt mają szerokość tramwajową,długość 28,72 metra i składają się z trzech członów. Konstrukcyjnie są onebardzo zbliżone do tramwajów GT8, ponieważ Duewag przez wiele lat rozwijałswoje konstrukcje. Można to zauważyć chociażby po zastosowaniu układu osiB?(2?)(2?)B?, gdzie dwa zestawy kołowe wózka napędnego wprawia w ruch jedensilnik elektryczny o mocy 150 kW. Ponieważ napędne są dwa skrajne wózki, więcpojazd ma moc 300 kW. Dwukierunkowe, dwustronne tramwaje oferują 62 miejscasiedzące i 180 stojących. Tuż za kabiną motorniczego znajdują się wąskie drzwi,natomiast w dalszej części wagonu końcowego są drzwi szersze. Jednocześniewagon środkowy jest pozbawiony drzwi wejściowych, co daje stosunkowo małą ichliczbę wynoszącą 2 pary wąskie i 2 pary szerokie. Podłoga wewnątrz tramwajuznajduje się mniej więcej na wysokości 960 mm nad główką szyny. Aby zapewnićbezproblemową obsługę zarówno wysokich jak i niskich peronów wewnątrzzabudowano ruchome stopnie. W przypadku obsługi peronów wysokich dają onepowierzchnię równą z podłogą w pojeździe, natomiast w przypadku obsługi peronówniskich podłoga opada tworząc dwa stopnie. Jest to rozwiązanie bardzokomfortowe z punktu widzenia pasażera, jednak z drugiej strony jest onokosztowne w eksploatacji i wydłuża proces wymiany pasażerów, ponieważ najpierwstopnie muszą zostać opuszczone, a dopiero wówczas otwierają się drzwi. Proceszamykania jest odwrotny, najpierw zamykaną są drzwi, a dopiero późniejpodnoszone stopnie.

Pierwsza seria 30 tramwajów została dostarczona w latach1972-74 i jest to faktyczna seria Pt, gdzie P to oznaczenie kolejnej seriitramwajów, natomiast litera t oznaczała dopuszczenie do eksploatacji w tunelu.Druga seria liczyła 36 tramwajów i została dostarczona w latach 1974-77. Wprzeciwieństwie do pierwowzoru została wyposażona wyłącznie w stałe stopnie,stąd była przeznaczona jedynie do obsługi sieci tramwajowej i nosiła oznaczenieserii P. Trzecia seria dostarczona w latach 1977-78 obejmowała 34 pojazdyrównież serii P. Dostawy tych tramwajów pozwoliły na zastąpienieeksploatowanych wówczas pojazdów dwuosiowych. W 1986 roku przebudowano 27tramwajów trzeciej serii na typ Pt poprzez zabudowę składanych stopni,natomiast w 1992 roku w podobny sposób przebudowano pozostałe tramwaje seriitrzeciej oraz całą serię drugą. W efekcie tego seria P została zastąpiona wcałości przez Pt. w 1998 roku miała miejsce kolejna przebudowa w efekcie której59 najnowszych tramwajów zostało przebudowanych na stałe dla potrzeb obsługimetra. Ponieważ tramwaje Pt są węższe od typowych kolejek miejskich, więc womawianej grupie poszerzono strefę wejść, dzięki czemu zniwelowano przerwęmiędzy pojazdem a peronem. Tak przebudowane składy otrzymały oznaczenie seriiPtb (b oznaczało breit czyli szeroki). Pozostałe 41 pojazdów Pt zostałoprzeznaczonych do obsługi wyłącznie sieci tramwajowej, więc planowano ichprzebudowę na serię P, która jednak nigdy nie nastała, natomiast pojazdyodstawiono z eksploatacji w roku 2007.


Komentarze