Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin. Rowerzyści oceniają prezydenta miasta

infobike
22.11.2019 15:49
0 Komentarzy

Wrok po deklaracjach prezydenta Lublina Krzysztofa Żuka PorozumienieRowerowe mówi sprawdzam. Rowerzyści wciąż mają pod górkę –tak podsumowują działania środowisko rowerowe.

Ocenarowerzystów

Przedwyborami środowiska rowerowe przygotowały Lubelską DeklaracjęRowerową. Podpisał ją także Krzysztof Żuk. Bilans po pierwszymroku trzeciej kadencji jest blady. Spośród 6 deklaracji nie udałosię zrealizować żadnego z założeń. Prezydent do zaproponowanejprzez rowerzystów deklaracji dopisał własne obietnice. Z 7 udałosię zrealizować 1, kolejne 2 zaczęto realizować. To dopieropierwszy rok z pięcioletniej kadencji, więc jest jeszcze czas narealizację pozostałych.

Kilkadeklaracji miało być jednak wprowadzonych już w 2019 roku lub byćrealizowana każdego kolejnego roku. Taką roczną obietnicą jest tanajważniejsza – budowa 12 km dróg rowerowych rocznie niezależnieod inwestycji drogowych. Inaczej mówiąc, tych najbardziejpotrzebnych a nie tych, na które akurat miasto otrzymałodofinansowanie unijne. Tylko budowa inwestycji rowerowych tam, gdziesą najbardziej potrzebne pozwoli stworzyć spójną sieć rowerową.Miejskie dokumenty określają, że należy wybudować 203 km trasrowerowych, średnio 20 km rocznie. Prezydent zadeklarował budowę12 km rocznie. Mimo, że przez ostatni rok w Lublinie wybudowanoponad 15 km dróg rowerowych (m.in. Abramowicka; Wyścigowa;Grygowej; Choiny; Rondo na Klinie), to żadna z tych inwestycji niedotyczy budowy dróg rowerowych niezależnie od inwestycji drogowych.Dlatego też nie możemy uznać tej deklaracji za spełnioną.

Kolejnadeklaracja to rozpoczęcie budowy 9 najważniejszych tras rowerowychw 2019 roku. Co udało się zrobić? Z przykrością musimystwierdzić, że nic. Nie zlecono nawet opracowania dokumentacji.Kolejne obietnice to coroczna poprawa bezpieczeństwa pod kolejnymi 3szkołami podstawowymi w Lublinie, dopuszczenia ruchu rowerowego naStarym Mieście (Prezydent zobowiązał się do tego od sezonurowerowego 2019), wprowadzenia ułatwień dla rowerzystów na ulicachw Centrum (analizy miały być zakończone w kwietniu 2019).Podsumowując: z 5 deklaracji na 2019 rok nie żadna nie zostałazrealizowana.

Prezydentzobowiązał się także do realizowania zapisów m.in. politykirowerowej i konsultowania projektów dot. infrastruktury rowerowej ześrodowiskiem rowerowym. Ma jeszcze czas na wywiązanie się z tejobietnicy. Efekty braku konsultowania projektów dobrze widać narondzie na Klinie czy w braku ciągłości infrastruktury rowerowejwzdłuż Drogi Męczenników Majdanka. Im później wdrożone zostanąte dokumenty, tym później doczekamy się infrastruktury rowerowejbardzo wysokiej jakości. Sama dokumentacja ma już kilka lat.

Wspomnieliśmywcześniej, że Prezydent uzupełnił deklarację rowerzystów owłasne obietnice. Na ten moment udało się zrealizować połączenieWęglina Południowego z Parkiem Jana Pawła II (w ramach BudżetuObywatelskiego), rozpocząć przyłączanie ul. Mełgiewskiej dotrasy wzdłuż Bystrzycy (budowa łącznika od Bystrzycy do ul.Turystycznej w ramach Budżetu Obywatelskiego), kontynuować programedukacji rowerowej dla uczniów szkół a także zrealizować programedukacji przedszkolnej pod koniec 2018 roku (w 2019 roku ta edukacjanie była już kontynuowana, a w 2020 roku nie przewidziano środkówna żadne działania edukacyjne).

Cojeszcze do 2023 roku obiecał Prezydent?

  1. rozbudowa ciągów pieszo rowerowych wzdłuż dolin rzecznych Bystrzyca, Czechówka i Czerniejówka;

  2. przygotowanie infrastruktury rowerowej łączącej centrum Lublina z dzielnicą Sławin, wzdłuż al. Warszawskiej;

  3. działania wewnątrz dzielnic tworzące połączenia i skróty rowerowe oraz bezpieczne otoczenie dla szkół;

  4. realizację opracowanych już działań łączących infrastrukturę rowerową:wjazd na Plac Litewski,

  5. zmiany w obrębie ulic Zamojska – Misjonarska – Bernardyńska,

  6. zmiany w infrastrukturze rowerowej na skrzyżowaniu ul. Muzycznej z Narutowicza, Nadbystrzycką i Głęboką.

Coczeka nas w 2020 roku?

Lekturaprojektu budżetu na 2020 rok również nie napawa optymizmem.Zdajemy sobie sprawę, że jest to wersja robocza, jednak spodziewamysię, że wiele się w nim nie zmieni. Co jest w budżecie?Przebudowa al. Racławickich, Lipowej, Poniatowskiego, BudowaZintegrowanego Centrum Komunikacyjnego wraz z układem drogowym,dokończenie prac w Parku Ludowym oraz Trzy projekty z BudżetuObywatelskiego – ścieżka rowerową przy Północnej, łącznikrowerowy pomiędzy ul. Romera a Bystrzycę, dalsze prace w wąwoziena Rurach.

Czegobudżet nie uwzględnia? Patrząc przez pryzmat deklaracji rowerowej- nie ma tam zbyt wiele. Czego jeszcze? M.in. niezrealizowanychprojektów z poprzednich edycji Budżetu Obywatelskiego jak choćbydrogi rowerowej pomiędzy ul.Ułanów a wąwozem na Rurach, łącznikamiędzy Bernardyńską a Wesołą czy kontynujacji edukacji dlauczniów, przedszkolaków i studentów.

Ktostoi za deklaracją?

PodDeklaracją Rowerową podpisała się duża część lubelskiegośrodowiska rowerowego i związanego ze zrównoważonym transportem.Razem 15 grup i organizacji: Towarzystwo dla Natury i Człowieka–Porozumienie Rowerowe, Stowarzyszenie Rowerowy Lublin, Forum RozwojuLublina, Forum Kultury Przestrzeni, Fundacja Mobilności Aktywnej,Lubelska Masa Krytyczna, Lubelskie Towarzystwo Retro Cyklistów,Lubelskie Towarzystwo Ekologicznej Komunikacji, Lubelskie TowarzystwoZrównoważonego Transportu, Lubelski Klub Kolarstwa Górskiego,grupa Bike Park, Klub Rowerowy Maksimum, Fundacja Krok do Marzeń,Lubelski Alarm Smogowy, Porozumienie Obrony Lublin

Komentarze