Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słabość ITS, problemy olsztyńskich tramwajów

infotram
04.04.2016 12:41
0 Komentarzy

Od rana pracownicyfirmy Sprint, która stworzyła dla Olsztyn system ITS, starają się ustalićprzyczyny awarii, która spowodowała opóźnienia w kursowaniu tramwajów ? pisze GazetaWyborcza. Drogowcy z Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznymręcznie pilnują ruchu pojazdów.

Pasażerowie olsztyńskich tramwajów w poniedziałkowy poranekmusieli uzbroić się w cierpliwość. Usterka systemu ITS sprawiła, że tramwajenie miały pierwszeństwa na skrzyżowaniach i tym razem to one, a nie samochody,musiały dłużej czekać na zielone światło. Nie jeździły więc zgodnie z rozkłademjazdy. Miały często po 10 minut opóźnienia w porównaniu do rozkładu jazdy.

Efekty były najlepiej widoczne w godzinach porannegoszczytu, czyli ok. godz. 8, gdy tramwaje jeżdżą najczęściej. Przez opóźnieniana trasie i wielominutowe oczekiwanie na zielone światło, zdarzało się, żejeździły parami, jeden za drugim. Gdy więc jeden podjeżdżał ma przystanek przyal. Sikorskiego, drugi – jadący zaraz za nim – musiał czekać na swoją kolej imiejsce na przystanku.

Co więcej, zdarzały się jeszcze inne problemy. Światłoumożliwiające przejazd tramwajom przez skrzyżowanie czy przez przejście dlapieszych wyłączało się dla nadjeżdżających składów niespodziewanie, zamykającim przejazd. Motorniczy musieli gwałtownie hamować. Zdarzało się, że takiehamowanie kończyło się już na pasach dla pieszych.

Z czasem prowadzący składy, wiedząc o tych problemach,zaczęli jeździć wolniej, by takie hamowanie po zmianie świateł z zaskoczenia,nie doprowadziło do tragedii. Najostrożniej pokonywali odcinek ul. Żołnierskiej- od przystanku „Szpital Wojewódzki” do „Skwer Wakara”,gdzie na spadku ulicy hamowanie po niespodziewanej zmianie świateł byłobynajtrudniejsze.

Jak informuje Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie,wszystkiemu winna jest awaria systemu, który odpowiada za priorytet dlapojazdów szynowych na skrzyżowaniach. – Od rana pracownicy firmy Sprint, którystworzyła system ITS, starają się ustalić przyczyny i naprawić awarię -informuje Paweł Pliszka, rzecznik prasowy ZDZiT. – Nie ma możliwości, byręcznie nadawać priorytet dla tramwajów, bo mogłoby to spowodować zbyt dużekorki, dlatego dyżurni Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznymstarają się działać tak, aby tramwaje regularnie – co 10-15 minut – odjeżdżałyz krańcówek.

Nie wiadomo jak długo potrwa naprawa systemu.

Przypomnijmy, że ITS kosztował miasto ok. 60 mln zł. Do jegodziałania, od początku wprowadzenia przez olsztyńską firmę Sprint, jestnajwięcej uwag. Nie ma dnia, by użytkownicy dróg w mieście nie narzekali najego funkcjonowanie.


Komentarze