Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na trasę rowerową z Katowic do Zagłębia Dąbrowskiego

infobike
27.11.2019 10:34
0 Komentarzy

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia ogłosiła przetarg na przygotowanie koncepcji przebieguVelostrady – szybkiej drogi dla rowerów, która ma połączyćmiasta Zagłębia Dąbrowskiego z Katowicami. Według różnychwariantów trasa ma mieć od ponad 20 do przeszło 30 km.

Podawnej trasie kolejowej

Zgodniez założeniami, do realizacji tej inwestycji mogą zostaćwykorzystane dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe.Rowerzyści będą mogli przemieszczać się szeroką trasą zsystemem wjazdów i zjazdów, oddzieloną od ruchu samochodów ipieszych.

Velostradama być kręgosłupem transportu rowerowego, który połączy miastaw Metropolii. To działanie w kierunku integracji tej ważnej dlamieszkańców miast infrastruktury” – powiedziałprzewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Przekonujeon, że rower jest równorzędnym środkiem transportu,uzupełniającym cały system komunikacji. Z powodu brakuodpowiedniej infrastruktury – jak wskazał – wybierany jest innyśrodek przemieszczania się. „Dlatego inicjujemy właśnienasze działania, aby to zmienić i umożliwić mieszkańcom szybkiepodróżowanie na rowerach” – wskazał Karolczak.

Autostradadla rowerzystów

Planującprzebieg Velostrady, określanej „autostradą dla rowerów”,władze Metropolii rozważają również możliwość wykorzystaniapotencjału nieczynnych linii kolejowych. Jak przekonują, to zjednej strony szansa na stworzenie atrakcyjnych tras, a z drugiej -na rewitalizację terenów poprzemysłowych.

Odokładnym przebiegu Velostrady zadecydują wyniki analizy w oparciuo wyznaczone przez Metropolię trzy warianty trasy. Każdy z nichzaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia siębulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w DąbrowieGórniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria.

Dwawarianty trasy

Pierwszywariant zakłada, że trasa ma liczyć ponad 20 km, łączącKatowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. Rozważana jest teżmożliwość przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.

Drugiwariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzienieczynnej, ok. 30-kilometrowej linii kolejowej, przebiegającejprzez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie,Sosnowiec, Katowice i Mysłowice.

Trzeciamożliwość to wykorzystanie nieczynnych linii kolejowych o długości32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec,Mysłowice oraz Katowice.

Velostradąszybko i bezpiecznie

Velostradama zapewnić rowerzystom szybki i bezpieczny przejazd. Będzieodseparowana od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemembezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań, co zapewne będziewymagało budowy tuneli i kładek.

Rowerzyścibędą się przemieszczać dwupasmową drogą o minimum 4 mszerokości z wyznaczonymi pasami ruchu. Według technicznych założeńmożna na niej będzie osiągnąć prędkość ok. 30-40 km/h. Natrasie mają powstać punkty obsługi rowerów i miejsca parkingowe,a niektóre odcinki mają być oświetlone.

BudowaVelostrady to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r. StudiumMetropolitalnych Tras Rowerowych, w którym znajdują sięrozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów. Inwestycja mabyć realizowana na podstawie przyjętego przez Metropolię dokumentu”Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”.Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznychoraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

Ofertydo przetargu można składać do 12 grudnia. Wyłoniona w nim firmabędzie miała siedem miesięcy na przygotowanie koncepcji.

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)

Komentarze