Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Goodyear ostrzega przed zimą

infobus
13.10.2015 17:58
0 Komentarzy

Okazuje się, że nie tylko zła pogoda, ale także zróżnicowaneprzepisy europejskie dotyczące stosowania opon zimowych, mogą być przyczynąunieruchomienia pojazdów lub nałożenia wysokich kar na kierowców zaniedostosowanie się do wymogów prawa. Dodatkowym utrudnieniem jest różna wposzczególnych krajach Europy definicja opony zimowej. Goodyear ostrzegaoperatorów pojazdów ciężarowych i autokarów o zagrożeniach wynikających zzastosowania niewłaściwych opon zimą.

?Wszyscy operatorzy są świadomi problemów, jakie mogąwywołać nagłe opady śniegu, dlatego z reguły odpowiednio wyposażają swojepojazdy. Niemniej jednak coraz więcej europejskich krajów wymaga stosowaniaopon zimowych w pojazdach ciężarowych nie tylko wtedy, gdy zmuszają do tegowarunki na drodze, lecz również w określonych okresach roku? – powiedziałBenjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, naBliskim Wschodzie i w Afryce. ?Brak jednolitych przepisów unijnych dotyczącychopon zimowych dla pojazdów użytkowych stanowi duże wyzwanie dla operatorów,jednak

nie zwalnia ich z obowiązku stosowania właściwych opon.Niedostosowanie się do przepisów może przynieść grzywnę lub spowodowaćzatrzymanie pojazdu? – dodał B. Willot.

W całej Europie zmienia się definicja opony zimowej dlapojazdu ciężarowego. Dotychczas podstawę krajowych przepisów, dotyczących oponzimowych, stanowiło oznaczenie M+S (znane również jako MS, M&S, M-S),będące skrótem od słów ?błoto i śnieg? (ang. Mud and Snow), ale pod koniec 2012r. Unia Europejska, dla oznaczenia opon zimowych przeznaczonych dla pojazdówciężarowych, wprowadziła nowy dodatkowy symbol: znak trzech szczytów górskich ipłatka śniegu. Zgodnie z prawem, nowy symbol może być stosowany jedynie, gdyopona osiąga minimalne wyznaczone parametry osiągów na śniegu. Opony ciężarowe,które przejdą standaryzowany test i otrzymają oznaczenie 3PMSF są oficjalnie?oponami zimowymi do stosowania w trudnych warunkach śniegowych?. Jednakże wmyśl europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, zastosowanie symbolu3PMSF nie wyklucza użycia znaku M+S, ani go nie zastępuje. Oba oznaczeniapozostają w mocy, a szczegółowe wymagania wobec opon zimowych można znaleźć wustawodawstwie poszczególnych krajów.

W Europie są już kraje, które przyjęły lub zmieniły przepisyo oponach zimowych, uwzględniając opony ciężarowe z symbolem 3PMSF, ajednocześnie w dalszym ciągu dopuszczając do użytku wszystkie opony zoznaczeniem M+S, nawet jeśli nie posiadają znaku 3PMSF. Do grupy tych państwnależą: Norwegia, Szwecja, Turcja i Rosja. Inaczej sytuacja wygląda w Austrii,Niemczech, Chorwacji i Włoszech, gdzie w przepisach krajowych o oponachzimowych nadal jest mowa wyłącznie o oznaczeniu M+S. Z kolei w Belgii, Danii,Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech nie ma żadnychuregulowań w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych.

Goodyear Dunlop sporządził listę 28 europejskich krajów, wktórych obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych dla pojazdów użytkowych. Nastarym kontynencie mamy do czynienia z dużą różnorodnością w tym zakresie,dlatego też operatorzy flot powinni sprawdzać uregulowania obowiązujące wkażdym kraju, w którym prowadzą działalność. Nie wszystkie opony zimowe dlapojazdów użytkowych są takie same M+S oznacza, że opona ma lepszą trakcję naśniegu niż tradycyjna opona. Trzeba jednak pamiętać, że oznaczenie to nie jestzwiązane z żadnym standaryzowanym testem. Inaczej jest w przypadku opon zoznaczeniem 3PMSF, które muszą przejść surowy test ISO, zdefiniowany przez UnięEuropejską w 2012 r. Porównuje się w nim właściwości trakcyjne oponyreferencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejśćtest, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna. Zewzględu na wymóg sprawności na śniegu, opony z oznaczeniem 3PMSF są lepszymwyborem na trudne warunki zimowe niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S.

Wyspecjalizowane opony zimowe dla pojazdów użytkowych

Jednak ani oznaczenie M+S, ani symbol 3PMSF nie dają pełnychinformacji o oponie. Symbole wskazują na jej większą sprawność zimą niżtradycyjnych opon, jednak gwarancję właściwego zachowania pojazdu zimą mogą daćjedynie typowe opony zimowe.

Te wyspecjalizowane produkty dla pojazdów ciężarowych nietylko posiadają oba oznaczenia, ale przede wszystkim są szczególnieprzygotowane do pracy w trudnych warunkach zimowych. W tym roku Goodyearwprowadził całkowicie nową generację specjalistycznych opon zimowych dlapojazdów ciężarowych – ULTRA GRIP MAX. Nowe produkty oferują znacznie wyższypoziom przyczepności i trakcji na śniegu niż inne opony oznaczone symbolem M+S,a nawet 3PMSF, zapewniając flotom mobilność w warunkach zimowych.

?Nasza nowa linia ULTRA GRIP MAX to opony zimowe dedykowanedla pojazdów ciężarowych. Oferują one dokładnie to, czego operatorzy flotoczekują od tego typu produktów: wysoką trakcję i przyczepność w trudnychwarunkach zimowych. Wszystkie opony z nowej linii zimowej posiadają oznaczenia3PMSF i M+S, ale ich osiągi na śniegu przewyższają oficjalne wymagania. Cowięcej ULTRA GRIP MAX D kwalifikuje

się do oficjalnego europejskiego oznaczenia opony zimowejnawet wtedy, gdy bieżnik jest zużyty w połowie . Nowa linia ULTRA GRIP MAX jest zdecydowanienajlepszym wyborem na zimę i śnieg spośród całej kompleksowej oferty oponciężarowych Goodyear? – powiedział Benjamin Willot, dyrektor marketingu oponciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Nowa linia opon Goodyear ULTRA GRIP MAX obejmuje opony ULTRAGRIP MAX S na oś kierowaną, ULTRA GRIP MAX D na oś napędową i ULTRA GRIP MAX Tdla naczep. Są to specjalistyczne opony zimowe dla pojazdów ciężarowych zoznaczeniem 3PMSF i M+S. Nawet pozużyciu 50% bieżnika nadal kwalifikująsię one do oznaczenia 3PMSF. Kluczem do tych niezwykłych osiągów są technologieIntelliMax Block i IntelliMax Edge, które pomagają utrzymać wysoką przyczepnośćprzez cały okres eksploatacji opony.

Opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S wyróżnia się lepszą o5% trakcją na śniegu przy tej samej żywotności co poprzedni model GoodyearULTRA GRIP WTS. Ponadto, w porównaniu do wcześniejszego modelu zapewniaprzyczepność wyższą o 30% i to po zużyciu do połowy . Z kolei ULTRA GRIP MAX Dna oś napędową osiąga o 40% lepszą trakcję na śniegu niż poprzedniej generacji ULTRA GRIP WTD.Opony dla naczep ULTRA GRIP MAX T zostały zaprojektowane do pracy w trudnychwarunkach zimowych i również posiadają oznaczenie 3PMSF i M+S.

W projektowaniu swojej oferty zimowej Goodyear uwzględniłtakże potrzeby kierowców autokarów, szczególnie podróżujących w regionachalpejskich w sezonie sportów zimowych. Z myślą o nich przygotowano oponęUltraGrip Coach na oś napędową, która również nosi oznaczenie M+S i 3PMSF.

Komentarze