Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków chce rozwinąć Szybką Kolej Aglomeracyjną

inforail
02.03.2017 10:13
0 Komentarzy

Jak poinformowałkrakowski Urząd Miasta w tym roku zlecone zostanie opracowanie studiumwykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa.

Ma to być dokument uzupełniający do już realizowanego przezWojewództwo Małopolskie wspólnie z Miastem Kraków projektu SKA. W tym roku w budżecie wygospodarowaliśmyśrodki na opracowanie studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej naterenie Krakowa. Dokument ma dotyczyć zadań, które wychodzą poza zakres obecnierealizowanego przez Województwo Małopolskie przy wsparciu Gminy MiejskiejKraków projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Chodzi o to, żeby podmiotrealizujący ten projekt, a więc Województwo Małopolskie, miał wskazanie, czyrozwijać SKA o inne korytarze kolejowe na terenie miasta czy nie ? mówiTadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.

Studium wykonalności dla SKA na terenie Krakowa będzie rozszerzeniemi uszczegółowieniem studiów wykonalności opracowanych na zamówienie WojewództwaMałopolskiego w latach 2007 i 2011. Jego zadaniem będzie ocena efektywnościwykorzystania linii obwodowych dla systemu SKA z uwzględnieniem dotychczaswprowadzonych rozwiązań i doświadczeń wynikających z eksploatacji jużfunkcjonujących w ramach systemu połączeń.

Chcemy sprawdzić czyzagospodarowanie terenu po 2011 pozwala na dalszy rozwój SKA w Krakowie. Jeżelizałożenia z 2007 i 2011 się zmieniły, to chcemy zobaczyć, gdzie teraz mogą byćprzystanki kolejowe, jak zmieniły się potoki pasażerskie. Znamy obszaryaktywizujące się w zakresie budownictwa mieszkaniowego i biurowego. Zwłaszczate ostatnie znacząco decydują o zagospodarowaniu i potencjale obszaru i zapotrzebowaniuna obsługę komunikacyjną ? zaznacza Tadeusz Trzmiel.

Studium pozwoli na ocenę zasadności zaangażowania środkówfinansowych w rozwój infrastruktury niezbędnej dla funkcjonowania koleiaglomeracyjnej na liniach dotychczas nieeksploatowanych, pozostawiając wiodącąrolę w organizacji przewozów w systemie SKA i decyzje w sprawie dalszego jegorozwoju samorządowi województwa małopolskiego.

Warto podkreślić, żepodstawą usług przewozowych w regionie jest transport kolejowy (m.in. SKA), ajego organizatorem jest Województwo Małopolskie. ? Nasz udział w tym projekciejest jednak duży. Współpracujemy z województwem w zakresie budowy przystanków,parkingów P+R, organizowania autobusowych linii dowozowych do SKA ? wyliczawiceprezydent Trzmiel.

Ze środków Miasta finansowana była budowa przystankuosobowego Młynówka (wraz z wiaduktem nad ul. Balicką). Miasto współfinansowało(wspólnie z PKP PLK SA i Gminą Zabierzów) przygotowanie budowy przystankuosobowego Mydlniki-Wapiennik. W końcowej fazie realizacji znajduje sięfinansowany przez Miasto z udziałem środków UE przystanek Kraków Sanktuarium.

Prowadzimy obecnieprace projektowe związanie z budową przystanków Kraków Swoszowice (terminrealizacji 2018), Kraków Prądnik Czerwony (termin realizacji – 2019) oraz węzłówprzesiadkowych Kraków os. Piastów (2020) i Kraków Bronowice ? mówi TadeuszTrzmiel.

W aktualny rozwój SKA aktywnie wpisuje się PKP PLK, któreprowadzą duże inwestycje kolejowe w mieście ? budowę łącznicy kolejowej,rozbudowę linii E30, dobudowa drugiej pary torów między Krakowem Głównym, aPłaszowem. Na przykładzie relacji Wieliczka-lotnisko, a zwłaszczaWieliczka-Kraków Główny widać, że znaczna liczba mieszkańców gmin ościennychrezygnuje z dojazdu do Krakowa samochodem i przesiada się na szybką kolej. To,zdaniem wiceprezydenta Trzmiela, kluczowy argument na brzęcz rozwoju tej formytransportu.


Komentarze