Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Guryniuk: Tylko przemyślana modernizacja EN57 jest atrakcyjna

inforail
07.03.2017 12:33
0 Komentarzy

Tabor nowy fabryczniea modernizowany ? przedstawiamy komentarz Marcin Guryniuka, Prezesa ZarząduPolskiego Taboru Szynowego.

Stosunek jakości do ceny, oferta krótko, średnio idługoterminowego leasingu czy brak potrzeby inwestowania w dedykowaną bazęserwisową. Tylko przemyślana oraz kompleksowa modernizacja EZT EN57,przeprowadzona według efektywnej kosztowo dokumentacji konstrukcyjnej w oparciuo sprawdzone rozwiązania technologiczne, stanowi atrakcyjną alternatywę dlazupełnie nowych składów. Modernizacja jednostek może być bardziej zasadna odbudowy nowego pojazdu, pod warunkiem że spełnia określone kryteria.Najważniejszą kwestią jest to, aby pojazdy wywiązywały się ze swojej roli, byłykomfortowe zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników. Przede wszystkim, pociągnie może odbiegać standardem od nowego pojazdu. Za jego przewagę konkurencyjnąnależy uznać fakt, że nie wymaga tworzenia nowych baz serwisowych czynadmiernych inwestycji w szkolenie personelu, tak jak to bywa w przypadkuwypuszczania na tory zupełnie nowych modeli. Liczy się także czas, a ten wprzypadku modernizacji można zdecydowanie skrócić, choćby ze względu na to, żeudoskonalamy sprawdzone, a nie testujemy prototyp na organizmie żywym, jakimjest pasażer i operator regionalny.

Gruntowna modernizacja musi zakładać wymierną poprawę cecheksploatacyjnych pojazdu, komfort podróżowania, komfort pracy maszynisty, atakże uwzględniać nowoczesny design. Kluczem do sukcesu jest jednakmodernizacja ostoi oraz wózków, czyli najbardziej newralgicznych elementów EZT.Sytuacje, w których ostoja pęka po zderzeniu z przeszkodą, a wózki nie są wstanie wytłumić wstrząsów, mają bezpośredni wpływ na pojawiające sięwątpliwości na temat zasadności modernizacji. Oczekiwania pasażerów iprzewoźników sukcesywnie rosną. Może je zaspokoić wyłącznie produkt znajwyższej półki, który poprzez stosunek jakości do ceny bez kompromisów wżaden sposób nie obniża komfortu eksploatacji przez operatora. Istotna jestrównowaga pomiędzy korzystaniem ze sprawdzonych zasobów a wdrażaniemkosztownych innowacji. Pojazd w pełni klimatyzowany, wielofunkcyjny, wyposażonyw nowoczesne systemy multimedialne, zapewniający szereg udogodnień dla osób oograniczonej mobilności ruchowej oraz posiadający wymagane właściwości rozruchowei hamowania, to nie jest opis całkowicie nowego modelu, ale właśniezmodernizowanego.

Segmenty rynku EZT są silnie zróżnicowane, co powodujekonieczność przyjęcia założeń zwiększających porównywalność poszczególnychopcji inwestycyjnych. W ostatnich latach jest zauważalny wzrost zakresówprzeprowadzonych modernizacji szczególnie w obszarze jakości i ergonomii dlaużytkownika. W praktyce jednak, w przypadku zastępowania EN57 przez nowe EZT,nominalna liczba nowych miejsc w składach różni się od tych dostępnych wzastępowanych EN57. Wymiana ekwiwalentna w zasadzie nie występuje. Zarównozmodernizowany, jak i fabrycznie nowy tabor umożliwiają przewoźnikowistworzenie wartościowej oferty dla klienta, czyli pasażera. W porównaniu dogłębokiej modernizacji, koszt wdrożenia całkowicie nowego konceptu EZT może byćjednak nawet ponad dwukrotnie wyższy, a zrealizowany cel jest dokładnie takisam. Nikt nikogo nie zmusza do tego, żeby zmodernizowanymi EZT EN57 jeździćnawet ok. 30 lat, ale daje to zabezpieczenie czasowe na przygotowanie całejinfrastruktury oraz gospodarki, a więc i zasobności portfela zakupowego, naskuteczne przyjęcie i implementację nowatorskich projektów. Doskonałymprzykładem może być branża motoryzacyjna, która realizuje ekologiczne rozwiązaniaw postaci samochodów napędzanych energią elektryczną etapowo i w oparciu odługofalową strategię, zakładającą współistnienie wszystkich rodzajów napędów.Stanowisko podmiotów zaangażowanych w budowę nowych składów jest zasadne, leczto ewolucja, a nie rewolucja skutecznie przygotuje rodzime zaplecze na wybitnąmyśl techniczną polskich konstruktorów docenianą na wielu rynkach. Decyzja owyborze nowego lub zmodernizowanego taboru powinna być przemyślana i opieraćsię na dokładnej analizie kosztów nabycia oraz użytkowania w ramachdługoterminowego planowania strategicznego.


Komentarze