Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIB stawia sprawę jasno: KM mogłyby zagrozić PKP IC na trasie do Łodzi

inforail
08.03.2017 06:17
0 Komentarzy

Andrzej Bittel,Podsekretarz Stanu w MIB wyjaśnia dlaczego Koleje Mazowieckie nie dostały zgodyna kursowanie do Łodzi. Sprawa jest oczywista, mogłoby to zagrozić połączeniomdotowanym, uruchamianym w tym przypadku przez PKP Intercity.

Podstawą do odmowy wydania decyzji na wniosek Kolei Mazowieckichstanowiła ustawa o transporcie kolejowym, zgodnie z którą Prezes UrzęduTransportu Kolejowego może odmówić wydania decyzji o przyznaniu otwartegodostępu w przypadku stwierdzenia, że działalność określona we wniosku przezprzewoźnika kolejowego wpłynie na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tejsamej linii na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, skutkujączakłóceniem regularności przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem natężeniaruchu na linii kolejowej oraz potrzeb podróżnych.

Z materiału dowodowego przekazanego przez MinistraInfrastruktury i Budownictwa w postępowaniu administracyjnym odnośnie wydaniaprzez Prezesa UTK decyzji o przyznaniu KM otwartego dostępu na trasie WarszawaWschodnia ? Łódź Fabryczna ?Warszawa Wschodnia na okres od 1 stycznia 2017 r.do 31 grudnia 2021 r., wynikało, że wskutek uruchomienia nowych połączeńwnioskowanych przez KM dojdzie do spadku liczby pasażerów korzystających z połączeńsłużby publicznej realizowanych na powyższej trasie. Prognozowane zmniejszenieliczby pasażerów mogłoby spowodować spadek przychodów, a tym samym wzrostnależnej rekompensaty wypłacanej z budżetu państwa przez MinistraInfrastruktury i Budownictwa przewoźnikowi kolejowemu realizującemu połączeniaw ramach służby publicznej. Prezes UTK wziął pod uwagę także to, iż kwotaprzeznaczona na wypłatę rekompensaty nie może przekroczyć poziomuprzewidzianego zarówno w ustawie budżetowej, jak i umowach rocznej i ramowej,której stroną jest Minister Infrastruktury i Budownictwa. Wobec tegouruchomienie nowych połączeń wnioskowanych przez KM mogłoby skutkowaćzrezygnowaniem przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa z części połączeń ocharakterze użyteczności publicznej, co stanowiłoby zakłócenie regularności.

Ponadto z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika,że na trasie wnioskowanej przez KM będą prowadzone prace remontowo-modernizacyjne,w związku z czym konieczne będą zmiany i ograniczenia już obecnie realizowanychpołączeń pasażerskich, nawet bez uwzględniania nowych połączeń, o których mowawe wniosku KM. Uruchomienie wnioskowanych połączeń byłoby wobec tegojednoznaczne z generowaniem istotnych problemów oddziałujących negatywnie napociągi „służby publicznej”, co skutkowałoby dalszym pogorszeniem oferty usługo charakterze użyteczności publicznej. Efektem takiej sytuacji byłobysukcesywne zmniejszanie się liczby pasażerów korzystających z coraz gorzejdostosowanych do ich oczekiwań połączeń uruchamianych na tej trasie w ramachumowy o świadczenie usług publicznych zawartej przez Ministra właściwego ds.transportu.

Oceny wpływu wprowadzenia nowej usługi na rynek powinno się,w opinii Ministra Infrastruktury i Budownictwa, dokonać poprzez ustalenie czynowa usługa będzie wiązała się z zainteresowaniem przewozami kolejowymi nowejgrupy pasażerów, a tym samym przełoży się na wzrost liczby pasażerówprzewożonych koleją, czy też spowoduje odebranie przychodów (pasażerów)funkcjonującym już na rynku operatorom bez oferowania w zamian jakichkolwiekkorzyści kompensujących. Dopuszczane do wejścia na rynek powinny być tylko teusługi, które stanowią odpowiedź na dotychczas niezaspokojone potrzebyspołeczne i w związku z tym są w stanie wygenerować wzrost popytu na przewozykolejowe1. Wspomniane zaburzenia natomiast mogą wywołać koniecznośćograniczenia przewozów realizowanych przez operatora, a w przyszłości potrzebęzwiększenia publicznych subsydiów, co będzie niekorzystne dla budżetuorganizatora międzywojewódzkich przewozów kolejowych W takim przypadku kosztywejścia na rynek nowego podmiotu zostaną przerzucone na społeczeństwo.

Jednocześnie Bittel informuje, że każdy przewoźnik kolejowyma prawo (wynikające z prawodawstwa unijnego) wystąpić z wnioskiem o przyznaniuotwartego dostępu na danej trasie krajowej i uzyskać pozytywną decyzję PrezesaUTK o przyznaniu otwartego dostępu, pod warunkiem, że działalność określona wewniosku przez przewoźnika kolejowego nie wpłynie na warunki ekonomiczne usługświadczonych na tej samej linii na podstawie umowy o świadczenie usługpublicznych skutkując wzrostem poziomu rekompensaty wypłacanej przezorganizatora operatorowi publicznego transportu kolejowego lub zakłóceniemregularności przewozów pasażerskich.


Komentarze