Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MOBILEYE ? oczy dookoła autobusu [FILM]

infobus
20.10.2015 11:23
0 Komentarzy

Od 1 listopada 2015 lista wyposażenia fabrycznie nowegopojazdu w rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo po raz kolejny się wydłuża.

Tym razem nie dotyczy to tylko samochodów osobowych, ale również tych o masiepowyżej 3,5 tony. Odpowiednie organy Unii Europejskiej wpływają na producentówaut nakładając kolejne obowiązki, celem poprawy bezpieczeństwa na drogach.Trzeba przyznać, że polityka ta przynosi spodziewane efekty. W ciągu ostatnich20 lat liczba wypadków na drogach UE spadła o 25%, a liczba ofiar śmiertelnychaż o 60%. Obowiązkowo pojawiły się takie systemy jak ABS (kilka lat temu), ESP(od 1/11/2015), mocowania ISOFIX, czujniki ciśnienie w oponach czy zapowiedzi okonieczności montażu systemówostrzegających o martwej strefie. Jak widać lista ta jest coraz bardziejkompletna i dotyka szerokiego aspektu bezpieczeństwa. W przypadku aut powyżej3,5 tony od wspomnianego 1 listopada dojdzie obligatoryjny system ? asystentpasa ruchu i aktywny tempomat.

Pojawia się Mobileye

Tu trzeba przyznać, że jednym z najbardziej znanychrozwiązań na świecie oferującym wspomniane wyżej rozwiązania jest Mobileye.

Mobileye dostępny jest zarówno jako komponent OEM jak irozwiązanie ?after market?. Co dajeMobileye? Przede wszystkim ostrzega kierowcę przed zagrożeniami na drodze:

  • zbyt małej odległości do samochodu przed (brak bezpiecznegoodstępu),
  • zmianie pasów ruchu bez użycia kierunkowskazów,
  • przekroczeniach prędkości względem znaków,
  • ostrzega przed pieszymi i rowerzystami.

Ostrzeżenia sygnalizowane są dźwiękowo lub wizualnie nadedykowanym wyświetlaczu. Opcjonalnie ? zwłaszcza dla kierowców autobusów ?możliwy jest montaż silniczków wibracyjnych na kolumnie kierownicy. Działaniesystemu opiera się na analizie obrazuobszaru przed pojazdem. Jest to możliwie dzięki zastosowaniu kameryumieszczonej na przedniej szybie. Ciekawym dodatkiem znacznie rozszerzającymfunkcjonalność systemu jest połączenie go z telematyką. Umożliwia to analizęstylu jazdy kierowców nie tylko za pomocą odczytu danych eksploatacyjnych samochodu,ale również pod kątem liczby incydentów związanych z zachowaniem kierowcy nadrodze. Oprócz korzyści związanych z poprawą bezpieczeństwa Mobileye daje coświęcej ? edukuje kierowców pod kątek poprawy techniki jazdy, wprowadzającelementy eco-drivingu i jazdy defensywnej. Potwierdzono, że średnieoszczędności na paliwie to aż 12%.

Cytując Roberta Burdelskiego z Mobileye Germany GmbH:-?Klienci, którzy wdrożyli system we własnych flotach, notują znacznie niższąszkodowość, a skutki wypadków są mniej dotkliwe?.

Mobileye Shield+

Ciekawą propozycją dla transportu miejskiego jestrozwiązanie Mobileye Shield+. To rozbudowana wersja systemu, między innymi ododatkowe dwie kamery umieszone na krańcach każdej ze stron pojazdu.

Oprócz standardowych funkcjonalności Shield+ ma za zadaniechronić pieszych poruszających się wokół pojazdu najczęściej w dużym ruchumiejskim. W tej wersji kierowca jest informowany o potencjalnychniebezpieczeństwach znajdujących się zarówno po bokach jak i przed samochodem.Kluczową rolę odgrywa system telematyczny zintegrowany z Mobileye. Dzięki niemuzabrane dane mogą być analizowane pod kątem konkretnych miejsc w którychnotowanych jest najwięcej ostrzeżeń. Dodatkowo przy wykorzystaniu Google StreetView mogą być podejmowane doraźnie decyzje dotyczące modernizacjiinfrastruktury miejskiej, np. przebudowy skrzyżowań lub modernizacji chodników.

Shield+ zyskał już uznanie w komunikacji miejskiej międzyinnymi w Londynie, Detroit, Nowym Jorku, czy Tel Aviv?ie. Niewątpliwie MobileyeShield+ jest elementem tak modnego ostatnio trendu cyfryzacji ekosystemówmiejskich ? SmartCity, a dane do systemu zbierane są niejako ?przy okazji?codziennej pracy. Praktyczne zastosowanie systemu prezentuje poniższy film.

{https://www.youtube.com/watch?v=ENOuKhtj2ac}

Komentarze