Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity!
PKP Intercityzatrudnia obecnie blisko 1200 maszynistów. Wśród nich po raz pierwszy znalazłasię kobieta. Aleksandra Płusa po pozytywnie zakończonym blisko 2-letnim kursiezdobyła uprawnienia do prowadzenia zarówno nowoczesnych pociągów PesaDART, jaki tradycyjnych składów zestawionych z lokomotywy oraz wagonów.
Jak wyglądała, jej i innych kandydatów, droga do zawodumaszynisty? PKP intercity co roku organizuje rekrutację kandydatów, którzy chcązostać maszynistami i prowadzić pociągi dalekobieżne. W ostatnich latach bierzew niej udział ponad 1000 osób, z czego po wstępnych selekcjach, zostaje około100 kandydatów. Uprawnienia do wykonywania zawodu maszynisty zdobywaostatecznie 80 procent z nich. Udało się to m.in. Sebastianowi Sałańskiemu iAleksandrze Płusie ? pierwszej kobiecie maszyniście w PKP Intercity.
Kolejowa rodzinnatradycja
Aleksandra z koleją jest związana od dziecka. Od 35 lat, jejojciec pracuje jako maszynista. Od kiedy pamiętam, z zaciekawieniem obserwowałampracę taty i podpytywałam o wszystko ? zwierza się. Fascynowały mnielokomotywy, a także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą się z tą pracą.Wybór zawodu mógł wydawać się oczywisty, jednak pomimo zainteresowań,Aleksandra nie wiązała swojej przyszłości z koleją i najpierw zdecydowała sięna pracę w innej branży. Gdy jednak pojawiło się ogłoszenie o rekrutacjikandydatów na maszynistów Aleksandra bez wahania złożyła aplikację. W ośrodkuszkoleniowym zobaczyłam dwie oczekujące kobiety. Odetchnęłam z ulgą, że niejestem sama ? wyznaje. ? Po chwili okazało się, że to osoby towarzyszące. Byłamjedyną kobietą, która zgłosiła się w rekrutacji. Myślałam, że nie mam żadnychszans. Aleksandra została jednak przyjęta na kurs. W pierwszych dniachszkolenia widziałam zdziwienie kolegów ? wspomina. Jednak dzięki fachowejwiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybkozdobyłam zaufanie i akceptację grupy. Jednocześnie, jak sama mówi ? niestraszne jej złamany paznokieć czy pobrudzenie smarem. Myślę, że mój udział wszkoleniu przetarł szlak przyszłym kandydatkom.
Jak zostaćmaszynistą?
Kandydat na maszynistę w pierwszej kolejności odbywadwumiesięczne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które kończysię egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs naświadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesięcy. W jego trakcie kandydatzdobywa wiedzę m.in. z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okieminstruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotywspalinowych starszego typu.
Najtrudniejszym etapem szkolenia dla mnie było uczenie sięwszystkich kwestii związanych z konstrukcją pojazdów. Natomiastnajprzyjemniejsze były jazdy ? wspominaSebastian, który pomimo iż ma 22 lata i jest najmłodszym maszynistą wZakładzie Centralnym PKP Intercity, to ma uprawnienia do prowadzenia wszystkichpojazdów, w tym pociągów Pendolino.
Podczas szkolenia kandydaci odbywają też jazdy nasymulatorze lokomotywy. W dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realniewystępujące na torach ? powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektórez nich. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się na wiele zdarzeń, któreprzytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.
Po zakończonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adeptmoże przystąpić do egzaminu. Po jego zdaniu otrzymuje się świadectwo maszynistyuprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu. Następnie maszyniści zapoznają się z trasami,po których będą kursować z pasażerami na pokładzie.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze