Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity!

inforail
16.03.2017 08:52
0 Komentarzy

PKP Intercityzatrudnia obecnie blisko 1200 maszynistów. Wśród nich po raz pierwszy znalazłasię kobieta. Aleksandra Płusa po pozytywnie zakończonym blisko 2-letnim kursiezdobyła uprawnienia do prowadzenia zarówno nowoczesnych pociągów PesaDART, jaki tradycyjnych składów zestawionych z lokomotywy oraz wagonów.

Jak wyglądała, jej i innych kandydatów, droga do zawodumaszynisty? PKP intercity co roku organizuje rekrutację kandydatów, którzy chcązostać maszynistami i prowadzić pociągi dalekobieżne. W ostatnich latach bierzew niej udział ponad 1000 osób, z czego po wstępnych selekcjach, zostaje około100 kandydatów. Uprawnienia do wykonywania zawodu maszynisty zdobywaostatecznie 80 procent z nich. Udało się to m.in. Sebastianowi Sałańskiemu iAleksandrze Płusie ? pierwszej kobiecie maszyniście w PKP Intercity.

Kolejowa rodzinnatradycja

Aleksandra z koleją jest związana od dziecka. Od 35 lat, jejojciec pracuje jako maszynista. Od kiedy pamiętam, z zaciekawieniem obserwowałampracę taty i podpytywałam o wszystko ? zwierza się. Fascynowały mnielokomotywy, a także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą się z tą pracą.Wybór zawodu mógł wydawać się oczywisty, jednak pomimo zainteresowań,Aleksandra nie wiązała swojej przyszłości z koleją i najpierw zdecydowała sięna pracę w innej branży. Gdy jednak pojawiło się ogłoszenie o rekrutacjikandydatów na maszynistów Aleksandra bez wahania złożyła aplikację. W ośrodkuszkoleniowym zobaczyłam dwie oczekujące kobiety. Odetchnęłam z ulgą, że niejestem sama ? wyznaje. ? Po chwili okazało się, że to osoby towarzyszące. Byłamjedyną kobietą, która zgłosiła się w rekrutacji. Myślałam, że nie mam żadnychszans. Aleksandra została jednak przyjęta na kurs. W pierwszych dniachszkolenia widziałam zdziwienie kolegów ? wspomina. Jednak dzięki fachowejwiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybkozdobyłam zaufanie i akceptację grupy. Jednocześnie, jak sama mówi ? niestraszne jej złamany paznokieć czy pobrudzenie smarem. Myślę, że mój udział wszkoleniu przetarł szlak przyszłym kandydatkom.

Jak zostaćmaszynistą?

Kandydat na maszynistę w pierwszej kolejności odbywadwumiesięczne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które kończysię egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs naświadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesięcy. W jego trakcie kandydatzdobywa wiedzę m.in. z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okieminstruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotywspalinowych starszego typu.

Najtrudniejszym etapem szkolenia dla mnie było uczenie sięwszystkich kwestii związanych z konstrukcją pojazdów. Natomiastnajprzyjemniejsze były jazdy ? wspominaSebastian, który pomimo iż ma 22 lata i jest najmłodszym maszynistą wZakładzie Centralnym PKP Intercity, to ma uprawnienia do prowadzenia wszystkichpojazdów, w tym pociągów Pendolino.

Podczas szkolenia kandydaci odbywają też jazdy nasymulatorze lokomotywy. W dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realniewystępujące na torach ? powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektórez nich. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się na wiele zdarzeń, któreprzytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.

Po zakończonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adeptmoże przystąpić do egzaminu. Po jego zdaniu otrzymuje się świadectwo maszynistyuprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu. Następnie maszyniści zapoznają się z trasami,po których będą kursować z pasażerami na pokładzie.


Komentarze