Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj na Naramowice w trzech etapach

infotram
23.05.2016 12:59
0 Komentarzy

Budowa trasytramwajowej na Naramowice będzie realizowana w trzech etapach ? poinformował poznańskiUrząd Miasta.

Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na opracowaniekompleksowej dokumentacji projektowej dla pierwszego z nich, czyli budowyodcinka od Wilczaka do Naramowic. Projekt ma być gotowy do końca 2017 roku.Budowę przewidziano na lata 2018-2021.

Prace nad koncepcją trasy tramwajowej na Naramowicerozpoczęły się na początku ubiegłego roku. Były to przede wszystkim działania ocharakterze analityczno-badawczym.

– Zależy nam na dobrym przygotowaniu inwestycji jeszcze naetapie przedprojektowym, tak by później, gdy ruszą prace budowlane, realizacjaprzebiegała szybko i sprawnie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania -Aktualnie finalizujemy przygotowania do przetargu na projekt dla pierwszegoetapu inwestycji.

Trzy etapy

Po szeregu analiz i konsultacji, harmonogram inwestycjizostał podzielony na trzy etapy. Pierwszy z nich obejmuje budowę trasytramwajowej od Wilczaka do tzw. obwodnicy kolejowej, z zakończeniem po stroniepołudniowej w formie ślepego toru, a nie pętli po stronie północnej torów, jakwcześniej planowano. Ma to związek, po pierwsze, z koniecznością uzyskaniadodatkowej decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, bezktórej Miasto nie będzie mogło się ubiegać o dofinansowanie inwestycji z funduszyunijnych. Ponadto, planowana jest rozbudowa trasy w kierunku Kampusu Morasko.

– Dla zasadniczego odcinka trasy od Wilczaka do Naramowicdecyzję środowiskową wydaje Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta. Przejścieprzez tory wymaga z kolei uzyskania takiej decyzji także w RDOŚ oraz szereguuzgodnień z PKP. Dlatego rozbudowę na północ będziemy realizować w trzecimetapie, by nie opóźniać rozpoczęcia prac – wyjaśnia Maciej Wudarski, z-caprezydenta Poznania – W tej sytuacji nie ma uzasadnienia dla kończenia trasypętlą, gdy jest realna szansa przedłużenia jej aż do UAM. Jest to też wyraźnysygnał, że Miasto nie chce kończyć trasy przed torami kolejowym, tylkorozbudować ją dalej na północ. Takie rozwiązanie pozwoli na jak najszybszerozpoczęcie budowy, a na tym nam zależy.

Pierwszy przetargwkrótce

Obecnie spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie przygotowujesię do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej w formule”zaprojektuj-wybuduj”. Zamówienie obejmować ma opracowanieostatecznej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej oraz kompletnej dokumentacjitechnicznej inwestycji, w tym m.in. projektu budowlanego i projektuwykonawczego. Trasa ma biec korytarzem tzw. Nowej Naramowickiej, gdzieplanowany wcześniej układ dwujezdniowy, zostanie zamieniony na układ z jednąjezdnią wraz systemem chodników i ścieżek rowerowych oraz torowiskiem. Na tenetap inwestycji Miasto ma zagwarantowane unijne dofinansowanie, zabezpieczyłoteż kwotę ok. 600 mln zł w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Drugi etap ? 2020 rok

W etapie II, którego realizacja przewidziana jest na rok2020, planowana jest budowa odcinka od Wilczaka, wzdłuż ul. Szelągowskiej, doskrzyżowania Solna/ Estkowskiego/ Małe Garbary. Zlecone przez Miasto ekspertyzypotwierdziły, po pierwsze, możliwość poprowadzenia trasy tramwajowej podwiaduktem kolejowym, a po drugie konieczność wzmocnienia skarpy, którą biegnieul. Szelągowska, bez względu na to, czy tramwaj tamtędy pojedzie, czy też nie.

Etap III potrzebujeśrodków

– W przypadku etapu II gwarancji dofinansowania unijnego niema, choć będziemy się oczywiście o nie starać. Możemy jednak zapewnić, że jestto etap bezpieczny. Nawet jeśli dotacji nie uzyskamy, będziemy go realizować ześrodków własnych, bo jest to bardzo ważny projekt komunikacyjny dla Poznania.Chcemy rozpocząć jego realizację jak najszybciej, niezależnie od tego czybudowa etapu I będzie już zakończona – podkreślił prezydent Jacek Jaśkowiak -Będziemy też zabiegać o środki krajowe na realizacje etapu III. Będziemylobbować u parlamentarzystów. Mamy nadzieję, że zdołamy się wznieść ponadpartyjnymi podziałami i wspólnie w ramach aktualnej perspektywy unijnej, czylido 2022 roku, to dofinansowanie uzyskać.

Zgodnie z harmonogramem, projekt dla etapu I ma być gotowydo końca 2017 r. Rozpoczęcie procedur przetargowych na roboty budowlanezaplanowane jest na koniec 2018 roku. Realizacja pierwszego etapu powinna sięzakończyć w roku 2021.


Komentarze