Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gandawa. Rowerowy sukces miasta

infobike
27.12.2019 13:52
0 Komentarzy

Gandawaodnosi duże sukcesy rowerowe. Obecnie ruch rowerowy w belgijskimmieście wynosi 35%, a jeszcze w 2012 roku wynosił 22%.

35%ruchu rowerowego

Gandawadała sobie 18 lat na zwiększenie o ponad połowę liczbyrowerzystów. Sprawy potoczyły się znacznie szybciej, bo planwykonała w 7 lat. Takie założenie władze miasta przyjęłytworząc w 2012 długofalowy PlanMobilności 2030. Wówczas udział rowerzystów w codziennymruchu sięgał 22 proc. Ścieżka dojść zakładała osiągnięcie30 proc. w 2020 roku i 35 proc. w 2030 roku. Jak widać mieszkańcybardzo się pospieszyli, bo już w tym roku osiągnięto 35-proc.udział rowerów informuje portal miasto2077.pl.

Plandla rowerzystów

Rowerowysukces Gandawa osiągnęła konsekwentnie realizując politykęprorowerową. Wg informacji udostępnionych przez StowarzyszenieMiasto2077 Gandawa od lat intensywnie pracuje nad zmianą sposobuprzemieszczania się mieszkańców. Dziś realizuje już czwarty zkolei plan dla rowerzystów. Pierwszy powstał jeszcze w 1993 roku izakładał duże inwestycje infrastrukturalne: 4 duże trasyrowerowe, a do tego parkingi dla rowerzystów. Kolejny plan pojawiłsię w 1997 roku, a następny w 2003 roku. Na początku wieku zroweru korzystało już 14 proc. mieszkańców.

Inwestycjaw infrastrukturę rowerową

Napoczątku XXI wieku władze Gandawy zaczęły budować drogi roweroweodseparowane od ulicy. Z ulic wytaczano szerokie pasy rowerowe, a na700 uliczkach jednokierunkowych dopuszczono ruch rowerowy pod prąd,czyli wprowadzono tzw. kontrapasy.

Gdy w2012 roku powstał czwarty z kolei, tym razem znacznie bardziejdługoterminowy plan rozwoju mobilności w liczącej 250 tys.mieszkańców Gandawie, długość szlaków rowerowych sięgała już456 km, z czego 353 km stanowiły drogi rowerowe (dla porównania wwielokrotnie większej Warszawie w 2018 było to odpowiednio 585 km i432,5 km) – czytamy na stronie stowarzyszenia.

Wzwiązku z intensywnym rozwojem infrastruktury rowerowej wpoprzednich latach, do 2019 roku miasto zaplanowało budowę 50 kmnowych dróg rowerowych i poprawę warunków na kolejnych 80 km.

Pokryciemiasta rowerową infrastrukturą było już więc znaczące, dalszarozbudowa nie miała więc tak dużego rozmachu: do 2019 rokuzaplanowano 50 km nowych dróg i unowocześnienie istniejących 80 kmszlaków.

Źródło


Komentarze