Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego do zmiany

infoair
30.10.2021 13:00
0 Komentarzy
Tzw. operacyjny czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego ulegnie zwiększeniu z przeciętnych 30 do przeciętnych 36 godzin na tydzień – zakłada projekt noweli ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) opublikowany w piątek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Jak czytamy w projekcie, aktualnie czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego uregulowany jest w ustawie z grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Zgodnie z zawartymi tam przepisami, tzw. operacyjny czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący m.in. pracę na stanowisku operacyjnym, czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonania czynności na stanowisku operacyjnym, przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego, prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 30 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.

Ustawa ta ustanawia, że czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący czynności takie jak szkolenie zawodowe, badania lotniczo-lekarskie, udział w grupach zadaniowych i projektach związanych z rozwojem zarządzania ruchem lotniczym nie może przekraczać 8 godzin na dobę oraz 40 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Obecnie obowiązujące rozwiązania znacząco ograniczają możliwości skutecznego reagowania przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (…), na zmieniającą się sytuację w polskiej przestrzeni powietrznej, co przy natężeniu ruchu lotniczego odnotowywanym w 2018 r. i 2019 r. skutkuje tym, że Agencja w celu zapewnienia ciągłości i efektywności służb ruchu lotniczego zmuszona jest do zlecania kontrolerom ruchu lotniczego pracy w godzinach nadliczbowych – czytamy.

Autorzy projektu przewidują zmianę przepisu ustawy o PAŻP, który ustanawia wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego.

W efekcie wprowadzenia proponowanej zmiany, określony ustawowo maksymalny wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego ulegnie zwiększeniu z przeciętnych 30 do przeciętnych 36 godzin na tydzień – napisano.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Agencja sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Kontrolerzy ruchu lotniczego PAŻP pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. (PAP)

Komentarze