Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Loty A350 na w 100% zrównoważonym paliwie lotniczym. Wyniki obiecujące

infoair
30.11.2021 10:00
0 Komentarzy
Wstępne wyniki pierwszego na świecie badania wpływu w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na oba silniki napędzające odrzutowiec pasażerski są obiecujące. 

Badanie ECLIF3 z udziałem firm Airbus, Rolls-Royce’a, niemieckiego centrum badawczego DLR i producenta paliwa Neste po raz pierwszy pozwoliło zmierzyć efekty użycia 100% SAF jednocześnie w obu silnikach maszyny liniowej – Airbusa A350 wyposażonego w silniki Rolls-Royce Trent XWB.

W kwietniu A350 wykonał trzy loty nad Morzem Śródziemnym w towarzystwie samolotu badawczego Falcon należącego do DLR. Zamontowana na nim aparatura pozwoliła porównać emisje podczas lotu na nafcie lotniczej, jak i na hydroprzetworzonych estrach i kwasach tłuszczowych (HEFA) produkcji Neste. Zespół badawczy wykonał też testy zgodności przy użyciu 100% SAF i nie stwierdził żadnych problemów operacyjnych.

W listopadzie wznowiono testy w locie przy użyciu 100% SAF i mieszanki paliwowej HEFA/Jet A-1. Przeprowadzono również naziemne testy emisji w celu ilościowego określenia korzyści dla lokalnej jakości powietrza, wynikających z użycia SAF. Zespół badawczy odkrył, że SAF uwalnia mniej cząstek stałych niż konwencjonalna nafta we wszystkich testowanych warunkach pracy silnika, co wskazuje na możliwość zmniejszenia wpływu na klimat i poprawy jakości powietrza wokół lotnisk.

 Ponadto SAF ma niższą gęstość, ale wyższą zawartość energii na kilogram paliwa w porównaniu z naftą lotniczą, co przynosi korzyści w postaci mniejszego spalania paliwa i mniejszej jego masie potrzebnej do wykonania takiego samego lotu. 

Silniki i układy paliwowe można testować na ziemi. Ale jedynym sposobem na zebranie kompletu danych dotyczących emisji, niezbędnego do powodzenia tego programu, jest latanie samolotem w rzeczywistych warunkach. Testy w locie z udziałem A350 pozwalają ocenić bezpośrednie i pośrednie emisje z silnika, w tym cząstek stałych zza samolotu na dużej wysokości –  powiedział Steven Le Moing, kierownik programu New Energy w Airbusie.

Nasze badania uzupełniają testy naszych silników, które wykonaliśmy na ziemi i w powietrzu. Nie widzimy żadnych przeszkód technicznych, by napędzać nasze silniki w 100% SAF. Jeśli chcemy naprawdę dekarbonizować długodystansowe podróże lotnicze, kluczem do tego będzie 100% SAF. Dlatego wspieramy certyfikację użycia tego paliwa, aby upowszechnić jego komercyjne wykorzystanie – powiedział Simon Burr, dyrektor ds. rozwoju produktów i technologii lotnictwa cywilnego w firmie Rolls-Royce

Obecnie trwa szczegółowa analiza danych zebranych przez zespół.

Komentarze