[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
PZTP Lipno - Przedsiębiorstwa przewozowe

PZTP Lipno

Przedsiębiorstwa przewozowe w komunikacji międzymiastowej

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » czwartek, 28 czerwca 2018, 00:55

Zamiast informacji rozrzuconych w kilku tematach jeden z informacjami bieżącymi (informacje o zmianach w rozkładach, cenach, obserwacjach taborowych, kolizjach w odpowiednich tematach) a pretekstem ku temu jest analiza przewoźnika w wykonaniu ekspertów do spraw transportu z Klubu Jagiellońskiego.

Jak uratować lokalny transport publiczny? Studium przypadku
https://klubjagiellonski.pl/2018/06/26/ ... przypadku/

Oraz informacja o bieżącej działalności i dotychczasowych tegorocznych wynikach z sesji rady powiatu.

– W budżecie na 2017 rok planowaliśmy nadwyżkę w wysokości 375 tys. zł. Tymczasem wyniosła ona 485 tys. zł. Zmienialiśmy budżet ponad 30 razy, ale to były zmiany na lepsze. Robimy inwestycje, strzałem w dziesiątkę okazało się utworzenie Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego. Sukcesywnie spłacamy dług szpitala – wyliczała wicestarosta Anna Smużewska.

Przy tej okazji Smużewska poinformowała, że do połowy maja br. PZTP sprzedał dokładnie 2892 bilety miesięczne, 82.111 biletów jednorazowych oraz miał 113 wynajmów pojazdów. Łącznie za wszystkie te przejazdy zarobił prawie 540 tys. zł.

– Są coraz większe kolejki do wynajmów, a warto powiedzieć, że średni zarobek z każdego wynosi 634 złote. Społeczeństwo jest zadowolone, dobrze odbiera działalność PZTP. Młodzież przesiadła się z przestarzałych samochodów w nasze nowoczesne busy. Mimo wielu głosów oponentów udowodniliśmy, że powołanie zakładu było dobrym pomysłem – dodaje Smużewska.

Akurat temat transportu wciąż wzbudza spore emocje. Radna Zofia Kuczmarska rozpoczęła od podziękowań i gratulacji dla zarządu powiatu, ale w tej beczce miodu znalazła się i łyżka dziegciu. – Doceniam to co robi zarząd i gratuluję utworzenia PZTP, ale pamiętajmy, że powiat to także małe miejscowości jak Zakrzewo, czy Borowo. Mówię o nich, bo znam dobrze te strony, a mieszkańcy wciąż borykają się z utrudnionym dostępem do transportu. Często są to osoby starsze, które nie mają jak dostać się do innych miejscowości, czy do Lipna – uważa Kuczmarska.

W odpowiedzi wicestarosta wyjaśniła, że były podejmowane liczne rozmowy z gminami. Ponadto transport na ich terenie jest przede wszystkim zadaniem właśnie gmin, nie powiatu. – I tak wozimy ludzi nie tylko do stolic gmin, ale i do mniejszych miejscowości. Robimy więcej kilometrów niż musimy. Niestety my nie odpowiadamy za każdą wioskę – mówi Smużewska.

więcej: https://lipno-cli.pl/artykul/radni-zado ... etu/454095

Powiatowy Zakład Transportu Publicznego w Lipnie
- jednostka organizacyjna należąca do powiatu lipnowskiego, prezes Andrzej Wasielewski
- funkcjonuje od 1 stycznia 2017 r.
- siedziba: Skępe (w planach budowa bazy i siedziby przy ul. Nieszawskiej w Lipnie), dworzec w Lipnie przy ul. 3 Maja naprzeciwko dworca PKS (8 stanowisk wyjazdowych+1 dla wysiadających, poczekalnia, kasa biletowa, informacja, toaleta, zaplecze socjalne)
- tabor: 14 Mercedesów Sprinterów na 19 miejsc, Solbus SL11 należący wcześniej do Starostwa, Isuzu Novo, Isuzu Turquise, Scania Touring HD
- trasy: 17 linii (170 kursów) kursujących w dni powszednie w tym linia z kilkoma kursami w granicach miasta Lipna relacji Dworzec Rynek-Szpital p. ul. Okrzei), 7 linii kursujących w dni wolne; wszystkie linie zbiegają się promieniście w siedzibie powiatu
Załączniki
DSC_0087.JPG
DSC_0087.JPG (124.98 ) Przeglądane 2514 razy
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: PZTP Lipno

Postprzez kpc21 » piątek, 29 czerwca 2018, 01:07

Pierwszy raz widzę bilet z Emara wydany przez... jednostkę samorządu terytorialnego. Nie przez spółkę samorządową, tylko przez sam samorząd. Bo PZTP nie jest spółką.

Ale potwierdza to, że jak się chce, to się da.
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » piątek, 24 sierpnia 2018, 17:11

Z ostatniego komunikatu starostwa dot. ilości pasażerów od stycznia do końca lipca bieżącego roku:

- 129 018 biletów jednorazowych
- 3498 biletów miesięcznych
- prawie 270 wynajmów (ok. 250 w analogicznym okresie 2017 roku)
msienkiewicz
 
Posty: 42
Dołączył: niedziela, 1 kwietnia 2018, 10:15

Re: PZTP Lipno

Postprzez msienkiewicz » sobota, 25 sierpnia 2018, 20:50

Ja kibicuję PZTP, widać że jak się chce to może ;) a nie wielkie zaskoczenie jak nagle PKS przestanie jeździć...
Lubel
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1930
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: PZTP Lipno

Postprzez Lubel » niedziela, 26 sierpnia 2018, 09:54

Aczkolwiek około 100 000 złotych zysków miesięcznych z biletów na tyle linii to nie jest za duża kwota, bardzo mnie ciekawi kwota dofinansowania do kursów przez powiat.
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » niedziela, 26 sierpnia 2018, 13:07

msienkiewicz na początku nie było zbyt dobrze po tym jak KPTS zlikwidował większą ilość połączeń niż się spodziewano. Z dnia na dzień oprócz kominów wewnątrz powiatu wypadły kursy łączące poszczególne miejscowości powiatu z Włocławkiem. Dopiero po jakimś czasie część z nich reaktywowano w odpowiednio skróconych relacjach.
Lubel dotacja nadal jest mniejsza niż wpływy z usług i oscyluje w okolicach poniżej 50% przychodu. W 2017 budżet PZTP to były 3 miliony z czego dotacja to miało być ok. 1,2 miliona. Ostatecznie rok zamknięto następująco:

W roku 2017 rozpoczął swoją działalność Powiatowy Zakład Transportu Publicznego, który ma za zadanie regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii lub sieci transportowej. Podstawą działalności finansowej Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego w Lipnie jest roczny plan finansowy obejmujący przychody i koszty określone w uchwale Rady Powiatu. Zakład pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z otrzymanej dotacji z budżetu Powiatu.
W 2017 roku zrealizowano przychody w kwocie 2 945 371,05 zł, co stanowi 97,53 % wykonania rocznego planu przychodów Zakładu. Źródłami przychodów Zakładu są przede wszystkim wpływy z usług własnych oraz przyznana dotacja przedmiotowa z budżetu Powiatu. Wpływy z usług własnych w kwocie 1 563 962,46 zł stanowią 95,49 % wykonania planu. Dotacja z budżetu Powiatu przeznaczona na realizację zadań statutowych Zakładu wyniosła 1 380 728,00 zł i została w 100% wykorzystana.
Poniższa tabela przedstawia szczegółowy zapis wpływów z realizowanych przez Zakład usług.

Bilety miesięczne 6 415 szt., 416 691,54 zł
Bilety jednorazowe 198 514 szt., 610 975,22 zł
Dopłaty do biletów ulgowych 324 962,20 zł
Wynajmy 293 razy, 202 225,53 zł
EM-karty pasażera 1 120 szt., 9 107,97 zł
RAZEM 1 563 962,46 zł

W 2017 roku zrealizowano koszty budżetowe w kwocie 3 170 553,21 zł. W ogólnej kwocie kosztów budżetowych Zakładu najwyższy udział stanowią koszty związane z zatrudnieniem. Jest to kwota 2 226 259,31 zł co stanowi 70,22% ogółu kosztów budżetowych Zakładu. Koszty te dotyczą: wynagrodzenia osobowego, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, składek na ubezpieczenie społeczne, składek na fundusz pracy, składek na fundusz emerytur pomostowych, wynagrodzenia bezosobowego oraz kosztów na odzież ochronną i roboczą.
Pozostałe koszty stanowią 29,78 % ogółu poniesionych kosztów. Najwyższy procent tych kosztów stanowi zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych (17,81%), zakup usług pozostałych (2,97%), opłaty czynszu za dzierżawę budynku (2,54%), odpis na ZFŚS (2,04%) oraz zakup pozostałych materiałów i wyposażenia (1,99%).

Źródło: Sprawozdanie z budżetu za rok 2017, str. 63, http://bip.lipnowski.powiat.pl/?cid=840

W tym roku proporcje są bardziej wyrównane. Bardziej szczegółowo jest to opisane w projektach oraz sprawozdaniach z wykonania budżetu w BIP pod pozycją "Lokalny transport zbiorowy".
Do biletów w relacjach które zazwyczaj są do 15 km (4 zł za bilet jednorazowy, 120 zł za bilet miesięczny bez zniżek) dochodzą jeszcze wynajmy. Łącznie myślę że da się wyciągnąć ponad 50% przychodu z usług tym bardziej że zbliża się jesień a do szkół średnich wejdzie dodatkowy rocznik potencjalnych pasażerów.
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » czwartek, 28 marca 2019, 19:11

Na początku marca na seminarium dra Wolańskiego na SGH gościli m.in. minister z MI (przy okazji ogłosił kwotę 500 milionów na transport), Górski z INSPRO, Jakubowski z KJ i starosta Baranowski jako przedstawiciel samorządu i ktoś, komu w średnim polskim powiecie się udało. Więcej miejsca poświęcono na kwestie związane z ujawnionym wówczas projektem ustawy i kwestiami finansowo-organizacyjnymi (polemika związała się z tym że część gości twierdziła że organizacja transportu powinna spoczywać na poziomie wyższym niż powiat - w granicach dawnych bądź obecnych województw), ale przy okazji udało się wyłapać kilka smaczków z działalności zakładu.

- obecnie dzienna liczba kursów wynosi 180 w systemie wahadłowym między położonym centralnie miastem powiatowym a położonymi promieniście gminami
- przy budżecie 4 mln samorząd dokłada do funkcjonowania zakładu 1,2 mln
- miesięcznie sprzedają 20 tys. biletów miesięcznych i 700 biletów jednorazowych
- powstało ok. 50 miejsc pracy, w tym dla ok. 30 kierowców
- według starosty plan transportowy miał być napisany nie tyle przed firmę z Wrocławia co w dużej mierze przez miejscowych urzędników
- uruchomienie w 2017 r. PZTP Lipno podniosło ilość przejechanych kilometrów w skali całego województwa kujawsko-pomorskiego o 20%
- jednym z powodów dla którego zakład przyjął taki a nie inny kształt (busy) jest ekonomia, starosta przekonywał że jednak jest różnica między Autosanem spalającym 20-25 l a Sprinterem spalającym 11 l. Aczkolwiek jak sam twierdzi nie szczędzi pieniędzy na transport zbiorowy bo jego zdaniem to się wpisuje w zakres działania lokalnego samorządu
- koszt wozokilometra w PZTP Lipno wynosi ok. 3 zł
- jedną z form przerzucenia młodzieży do busów było wprowadzenie lekkiej represji, mianowicie wprowadzono zakaz parkowania dla uczniów przed szkołami średnimi w Lipnie
- w nawiązaniu do wcześniejszej wypowiedzi - starosta jest sceptyczny wobec przekazywania organizacji transportu na poziom województwa z racji negatywnych doświadczeń z władzami wojewódzkimi w Toruniu

Jest parę kwestii, z którymi mógłbym polemizować w funkcjonowaniu zakładu ale fakt, że w Polskę idzie przykład idący w poprzek tendencji zanikania transportu lokalnego, jest dosyć krzepiący i dobrze że nagłaśnia się takie inicjatywy.

Spotkanie mam nagrane (dźwięk), mogę je udostępnić.

W międzyczasie zmienił się kierownik zakładu, Andrzeja Wasielewskiego zmienił jeden z urzędników starostwa.
http://www.lipnowski.powiat.pl/aktualno ... p-w-lipnie
Lubel
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1930
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: PZTP Lipno

Postprzez Lubel » czwartek, 28 marca 2019, 20:13

Jestem w stanie jakoś te nagranie udostępnić?
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » czwartek, 28 marca 2019, 20:54

https://we.tl/t-aX68Q0FGY1

Nagranie jest bardzo duże (180 MB, prawie 2,5 godziny). Na razie tyle powinno wystarczyć na tydzień. Oprócz tego nagranie trafiło na chomikuj.pl/kasztelan54 ale tam jest konieczność kupowania pakietów do ściągania dużych plików.
Ostatnio edytowano sobota, 10 sierpnia 2019, 15:42 przez kasztelan54, łącznie edytowano 1 raz
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » sobota, 10 sierpnia 2019, 15:42

PZTP przejęło po KPTS odcinek wzdłuż DK10 od Skępego do granicy z województwem mazowieckim, jednakże mieszkańcy o kursach nie wiedzieli bo na trasie nie było tabliczek z rozkładem. Więcej w Tygodniku CLI, nr 32/2019.

https://i.imgur.com/gv3qtOE.jpg
https://i.imgur.com/ZpKwuzD.jpg
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » wtorek, 3 września 2019, 00:41

Jednym z samorządów, jaki skorzystał ze środków z "ustawy pekaesowej" był powiat lipnowski. 21 546 zł (z wykorzystanych w skali całego województwa kujawsko-pomorskiego 165 tys. zł z puli 18,5 mln zł) pójdzie na utrzymanie weekendowych kursów do Obór oraz na... zakup 4 tys litrów paliwa.

więcej: https://pomorska.pl/powiat-lipnowski-ju ... 1-14387141?
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: PZTP Lipno

Postprzez kpc21 » sobota, 7 września 2019, 11:23

Utrzymanie? Ale fundusz jest tylko na nowe (ew. powydłużane, porozszerzane na inne dni tygodnia) kursy, nie mylę się?
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 684
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PZTP Lipno

Postprzez kasztelan54 » sobota, 7 września 2019, 13:42

W ustawie (art. 22 ust. 1) mowa o tym, że dofinansowanie jest na linie niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy lub linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego została zawarta po dniu wejścia w życie ustawy. Wymóg 3 miesięcy zdyskwalifikował wiele samorządów w których likwidacje kursów miały miejsce wiosną, w powiecie lipnowskim takie coś nie miało miejsca. Z kolei wymóg zgody organu stanowiącego organizatora transportu (art. 22 ust. 2) w odniesieniu do jednostki organizacyjnej organizatora transportu (w tym przypadku powiatu) nie stanowi tutaj problemu.

Ustawa weszła w życie 18 lipca. W ostatnim numerze tygodnika CLI nie piszą już o Oborach które ruszyły przed wejściem w życie ustawy a o liniach uruchomionych już we wrześniu tj. Likiec, Niedźwiedź, Sikórz. Z tego samego artykułu (w środę powinien być dostępny na stronie tygodnika) wynika, że jeden z kursów na trasie Lipno-Krojczyn-Dyblin (dawne P13) wydłużono do Dobrzynia nad Wisłą ze względu na dowóz kilku uczniów mieszkających wzdłuż trasy do Zespołu Szkół w Dobrzyniu n. Wisłą.