Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gliwice. Ponad 37 km tras rowerowych do 2022 roku

infobike
20.02.2020 14:32
0 Komentarzy

Gliwice planują zbudować ponad 37 km dróg rowerowych i ciągówpieszo-rowerowych do 2022 roku. Nowa infrastruktura powstanie m.in. na dawnym torowiskukolejki wąskotorowej i przy powstającej obwodnicy Gliwic.

Plan rozwoju infrastruktury rowerowej

Jak przekazał w środowymbiuletynie gliwicki magistrat, w ostatnich dniach tamtejsi samorządowcy iurzędnicy rozmawiali ze społecznikami m.in. o planach miasta na rozwójinfrastruktury rowerowej w najbliższych latach.Rowerzyści mogą wciągu trzech lat spodziewać się w Gliwicach lepszych nawierzchni istniejącychtras i 37 km nowych odcinków.

Szlakiem dawnych torów

Na potrzeby części z nichwykorzystany zostanie ślad dawnych torów wąskotorowych, pozostałość po51-kilometrowej kolei działającej od początku ub. wieku. Łączyła ona Gliwice zobecną dzielnicą Raciborza – Markowicami, prowadząc ruch towarowy i pasażerski.Pociągi przestały jeździć w 1993 r. Mimo wpisu do rejestru zabytków i ochronykonserwatorskiej znaczną część kolei rozkradziono.

Choć w poprzednich latachpojawiały się inicjatywy na rzecz odbudowy możliwie dużej części kolejki, a jejzachowany kilkukilometrowy odcinek w pobliżu Rud Raciborskich wydłużył samorządRybnika, w Gliwicach zdecydowano o budowie w miejscu dawnych torów drogi rowerowej.

Ze środowej informacji samorząduwynika, że w tym roku powstanie asfaltowa nawierzchnia ścieżki rowerowejwraz z urządzeniem przystanku rowerowego w rejonie dawnej stacji Trynek,przy ul. Bojkowskiej.

Od Knurowskiej do granic miasta

Powstać ma też odcinek trasy rowerowejod ul. Knurowskiej do granicy miasta – droga dla rowerów o szerokości 3 mi długości ponad 2 km zostanie poprowadzona nasypem kolejki. Ponadto,zaprojektowany ma zostać kolejny odcinek przy ul. Knurowskiej i przeanalizowanamożliwość budowy drogi rowerowej w miejscu dawnych torów od ul. Kujawskiejdo Robotniczej.

Również w tym roku ma być gotowyodcinek zachodniej lokalnej obwodnicy miasta od ul. Daszyńskiego do ul.Rybnickiej – wraz z drogami technicznymi, na których dozwolony będzieruch rowerowy. W IV kw. br. powinna zostać ukończona droga rowerowaprzy południowej obwodnicy miasta (ul. Okrężna), a także dróżka pieszo-rowerowawzdłuż ul. Kozielskiej.

Ciąg pieszo-rowerowy

Do końca tego roku ma powstaćdokumentacja projektowa dróżek pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Kujawskiej, JanaPawła II i Nowy Świat oraz dokumentacja terenu przy projektowanym przystankukolejowym Gliwice Kopernik (w rejonie ul. Perseusza). Inwestycji kolejowejtowarzyszyć ma m.in. infrastruktura rowerowa, w tym parkingi rowerowei stacja napraw rowerów.

Do końca 2021 r. gotowy powinienbyć kolejny odcinek zachodniej obwodnicy miasta, od ul. Okulickiego do ul.Daszyńskiego – z drogami technicznymi otwartymi dla rowerzystów, a takżeciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Zabrskiej. Na przyszły rok zaplanowano teżzaprojektowanie przebudowy skrzyżowania ulic: Staromiejskiej, StrzelcówBytomskich i Głównej, przy którym powstanie ścieżka rowerowa.

Dokumentacja dla ciągów pieszo-rowerowych

Na 2021 r. zaplanowano teżukończenie dokumentacji kolejnych dróżek pieszo-rowerowych wzdłuż rzekiKłodnicy (od ul. Orlickiego do Staromiejskiej), wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich(od ul. Zakątek Leśny do Grzybowej), wzdłuż ul. Toszeckiej (od ul. Gajowej doRekreacyjnej) i wzdłuż ul. Chorzowskiej.

Etapowo powstawać ma ciąg pieszo-rowerowywzdłuż tzw. ul. Noworybnickiej – od ul. Nowy Świat do Toruńskiej. Trwa analizamożliwości budowy podobnego połączenia równoległego do ul. Rybnickiej – od ul.Toruńskiej do obwodnicy.

Miasto planuje równieżmodernizację nawierzchni szlaku rowerowego w rejonie Lasu Łabędzkiego, odul. Granicznej do Bażanciej. Analizuje możliwości budowy ciągu pieszo-rowerowegołączącego ul. Pszczyńską z Kujawską.

Mimo rozwoju infrastruktury rowerowejmieszkańcy Gliwic, którzy spodziewali się możliwości korzystania z rowerówmiejskich w kwietniu br., zaczekają dłużej. Tamtejszy samorząd unieważniłprzetarg na tę usługę – jedyny oferent i dotychczasowy operator, NextbikePolska, zaoferował cenę wyższą niż planowano.(PAP)


Komentarze