Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubelski Dworzec Metropolitalny wybuduje Budimex

przetargi
28.10.2020 07:30
0 Komentarzy

27 października Lublin rozstrzygnął postępowanie przetargowena budowę Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową pobliskich ulic: Młyńskiej,Gazowej i Dworcowej.

Inwestycja będzie realizowana przez spółkę Budimex, którazłożyła najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu. Opiewa ona na kwotę ponad 231mln zł.

Kluczowa inwestycja

-„Jesteśmy coraz bliżej rozpoczęcia realizacji tej kluczowejdla Miasta inwestycji. Po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej przez UrządZamówień Publicznych, będziemy mogli podpisać umowę na realizację tego zadania.W Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę XXI wieku, który z pewnościąbędzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat,ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu. Już w 2022 rokuskorzystamy z zupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna – mówiKrzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego ObszaruFunkcjonalnego to kluczowy i największy projekt unijny realizowany przez MiastoLublin. Poza głównym zadaniem, jakim jest powstanie nowoczesnego budynku DworcaMetropolitalnego, zakłada on również rewitalizację obszarów przydworcowych istworzenie nowej przestrzeni miejskiej, przyjaznej dla podróżnych orazmieszkańców. Sercem projektu jest budynek dworca, który będzie obsługiwałautobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokółdworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikacjęnowego obiektu. Modernizacje przejdą pobliskie ulice, nowy wygląd otrzyma placDworcowy.

Lubelski dworzec

Budynek wielofunkcyjnego dworca wyróżniać będzie sięzastosowaniem szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Zakładaużycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną doogrzania budynku. Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku wbudynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynnikuprzenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają byćpanelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełnąsamowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jestzastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu podwpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancjenieszkodliwe dla zdrowia. Na dachu dworca planowane są nasadzenia zieleni, znaciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza.Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jaki do celów sanitarnych.

Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy. Pocałkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonymwizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przeddworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride.Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią sięna niej m.in. nowe nasadzenia drzew i krzewów, elementy małej architektury,miejsca postojowe i stojaki rowerowe. Projekt unijny przewiduje równieżrozbudowę ul. Krochmalnej. Po południowej stronie jezdni zaprojektowano dwienowe drogi, wzdłuż których przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busówi autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej powstanie również budyneksocjalno-techniczny przeznaczony do obsługi kierowców komunikacji miejskiej. Wramach projektu unijnego wykonane zostaną również modernizacje ulic: Młyńskiej,Pocztowej i Gazowej. Zaplanowano również budowę nowego zjazdu z ul. LubelskiegoLipca '80 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al.Piłsudskiego. Z kolei dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiejrondo Sportowców będzie rondem turbinowym.

Komunikacja autobusowo-busowa

Jednym z ważnych punktów w projekcie jest budowa peronówodjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej zzadaszeniem, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowiskpostojowych, placów, chodników czy zagospodarowanie zieleni. Dla komunikacjizamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 stanowiska odjazdowe. Łącznapowierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19,4 tys. m2.Ponadto w ramach projektu nastąpi instalacja i wdrożenie inteligentnychsystemów transportowych (ITS), w szczególności systemów wykorzystującychtechnologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera,systemów informacji pasażerskiej i przystankowej.

Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dlaLubelskiego Obszaru Funkcjonalnego jest współfinansowana ze środków UniiEuropejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjny Województwa Lubelskiegona lata 2014-2020. Wartość projektu to około 300 mln zł, z czego ponad 173 mlnzł stanowią środki unijne.

Komentarze