Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy uda się uratować Kolej Nadzalewową? Samorządów na to nie stać

interwencje
20.04.2021 08:49
0 Komentarzy

Kolej Nadzalewowa to linia biegnąca wzdłuż Zalewu Wiślanego leżąca na terenie powiatu elbląskiego i powiatu braniewskiego. Jej budowa datowana jest na lata 1897-1899 r. W zamyśle niemieckich projektantów miała połączyć Elbląg z Królewcem, wzdłuż Zalewu Wiślanego. 

Kolej Nadzalewowa stanowiąca ciąg linii kolejowej nr 254 to niezwykła perełka w świecie kolejnictwa – czytamy w interpelacji poselskiej Pauliny Matysiak skierowanej do Ministra Infrastruktury. 

Jaki będzie los zabytkowej i unikalnej linii? Samorządy nie zdecydowały się na jej zgłoszenie do programu „Kolej +” z powodu braku środków na wkład własny. Są plany aby na trasie przebiegu Kolei Nadzalewowej, wzorem innych takich miejsc, utworzyć drogę pieszo rowerową. Jednak na to także potrzebne są środki przekraczające obecne możliwości finansowe samorządów, przez które przebiega KN. 

Poniżej pełna treść interpelacji, a my do sprawy na pewno wrócimy.

Szanowny Panie Ministrze,

Kolej Nadzalewowa stanowiąca ciąg linii kolejowej nr 254 to niezwykła perełka w świecie kolejnictwa. Od 2007 r. społecznicy walczą o przywrócenie ruchu kolejowego na tej linii. Wciąż jednak bezskutecznie. Samorządy nie zdecydowały się na zgłoszenie tej linii do programu „Kolej +” z powodu braku środków na wkład własny. W ostatnim czasie odbyło się spotkanie samorządowców z gmin Elbląg, Tolkmicko, Frombork i Braniewo. Najnowszym pomysłem na reaktywację ruchu na tej linii może być przejęcie linii kolejowej przez samorząd i zagospodarowanie jej na drogę pieszo-rowerową.

Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1799), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Jakie są plany PKP PLK oraz Ministerstwa Infrastruktury wobec linii kolejowej nr 254? Czy można się spodziewać jej modernizacji oraz przywrócenia ruchu kolejowego np. ze środków unijnych w perspektywie budżetowej 2021–2027?

2. Czy w związku ze sprzedażą dworca Elbląg-Zdrój ponowne uruchomienie pociągów nie jest zagrożone?

3. Czy trwają rozmowy pomiędzy ministerstwem a stroną zainteresowaną: gminami Elbląg, Tolkomicko, Frombork i Braniewo? Czy możliwe są przekazanie samorządom linii nieodpłatnie i zmiana jej przeznaczenia?

Z wyrazami szacunku

Paulina Matysiak

Posłanka na Sejm RP

Komentarze