przez zbyrus » piątek, 27 grudnia 2002, 17:44
[quote]
On 2002-12-26 08:02, Leszek Matula napisał:
[quote]
On 2002-12-25 18:42, zbyrus napisał:
Autobus Scania osiąga jakieś 115 km/h.
Ciekawe która miejska Scania tyle wyciąga. Dla przypomnienia, kolego Zbyrus:
CN113 - 85 km/h,
CB94 - 85 km/h,
więc jak widać z powyższego do 115 brakuje całe 30 km/h.
W Scanii 113CLL (skrzyia VOITH-a) bieg 3-ci włącza się przy ok. 60 km/h (-rzy przeciętnych warunkach jazdy - nie pod górę, ale też nie w dół). Moment włączenia się tego biegu to ok. 1600 obr./min. Gdyby zablokować przełączanie (kierowca zamiast "D" wcisnąłby "2", to można na tej dwójce byłoby wyciągnąć 80 km/h, czyli prawie tyle,ile Pan podaje jako prędkość max.Przy 80 km/h na trójce (skrzynia VOIth-a) obroty silnika wynoszą (Scania 113CLL) ok. 1600 obr./min, a max. obroty tego silnika to 2200 obr./min (moc max. to 1900 obr./min). Prędkość max. 85 km/h jest właściwa nie dla "Scanii", lecz dla od dwudziestu kilku lat nie produkowanego już Jelcza "Ogórka" (706 RTO MEX272), ale ten Jelcz miał przełożenie mostu 5,62, a silnik był bardziej wolnoobrotowy. Miał wprawdzie 5 biegów, ale 1-ki nie używał, a 5-ka to był bieg "bezpośredni", tak jak 3-ka w Scanii, która ma przełożenie mostu 4,1. Tyle, że dla tego Jelcza te 85 km/h to było naprawdę maksimum, jakie dało się "wyśrubować", a nie żadne limitowanie elektroniczne. Co się tyczy tych Scanii to gdzieś podano błędne parametry. Nawet kiedyś zapytałem jednego kierowcę, ile taka Scania wyciągnie, odpowiedział, "napewno dobrze ponad setkę - raz jecahłem setką, i jeszcze nie było bardzo wysokich obrotów" (typ 113CLL).