Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak wrocławski PAT oszczędza czas pasażerom [FILM]

infotrans
14.12.2019 10:00
0 Komentarzy

Wydzielenie torowiska dla tramwajów i buspasa dla autobusów na ul. Grabiszyńskiej przynosi pierwsze dobre dla pasażerów efekty. Wskazują na to jednoznacznie badania Biura Zrównoważonej Mobilności. Tramwaje nie tylko przestały się spóźniać, ale i przyspieszyły.

Torowisko na ul. Grabiszyńskiej zostało wydzielone w połowie lipca tego roku. Z trasy poza tramwajami korzystają kierowcy autobusów, karetek pogotowia oraz pojazdów elektrycznych. Pomysł na zmianę organizacji ruchu na tej ważnej ulicy wynikał z analizy tam przeprowadzonej. Okazało się, że na tym krótkim odcinku w godzinach szczytów komunikacyjnych pojazdy MPK łapią spore opóźnienia (4-6 minut). Tymczasem w tym rejonie kursuje 5 linii tramwajowych z częstotliwością w szczycie nawet co 3 minuty oraz trzy linie autobusowe (częstotliwość w szczycie co 15-20 minut).

Analizy potwierdzają

Przyszedł czas na ocenę funkcjonowania wydzielonej trasy na ul. Grabiszyńskiej. Okazało się, że tramwaje nie tylko przestały się spóźniać na tamtym odcinku ale i przyspieszyły.

– Możemy z całą pewnością już powiedzieć, że jest to inwestycja skuteczna. Pojazdy MPK na tym wydzielonym pasie znacznie przyspieszyły optymalizując czas przejazdu przez Grabiszyńską – ocenia Aleksander Łoś, rzecznik prasowy MPK Wrocław.

Przez miesiąc czasu inżynierowie miejscy sprawdzali rozkładowe i faktyczne czasy przejazdu tego odcinka przez tramwaje i autobusy.

– Na podstawie pomiarów wyszło, że tylko na tym krótkim odcinku 4 przystanków pasażerowie zyskali od 2 do 4 minut na rzeczywistym czasie przejazdu. Tramwaje i autobusy jeżdżą szybciej i zgodnie z rozkładem, czyli bez opóźnień – podkreśla Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia.

Zmiany dobrze ocenili też pasażerowie, których spotkaliśmy przy ul. Grabiszyńskiej.

– Rozkład jazdy na pewno się poprawił na plus dla pasażerów tych autobusów i tramwajów – mówi jedna z pasażerek spotkana w tramwaju. – Uważam, że tramwajami się bardzo dobrze jeździ, bo są często i punktualnie – ocenia inna.

Jeśli przyjmiemy, że średnio na jednym przejeździe pasażerowie zyskują 3 minuty a w dwie strony 6 minut, to w pięć dni roboczych zyskuje na przejazdach 30 minut a w miesiąc ponad 2 godziny.

{https://www.youtube.com/watch?v=7pPIgjjiD0A}

Wrocław usprawnia

Wrocław sukcesywnie i konsekwentnie realizuje pakiet działań wskazanych przez Wrocławską Politykę Mobilności. Wydzielenie torowisk tramwajowych jest jednym z elementów tego pakietu.

Obecnie na terenie miasta już 94,9% torowisk o długości 186,5 km to torowiska wydzielone z ogólnego ruchu kołowego. W mieście funkcjonuje też 30 km wydzielonych pasów dla autobusów. Jak pokazują wyliczenia, w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej, z której korzystają tysiące osób. Wrocławskie autobusy i tramwaje przewożą dziennie ponad 500 tys. pasażerów (łącznie 207 milionów osób rocznie).

Pojazdy MPK Wrocław pokonują dziennie prawie 100 tys. kilometrów i wykonują 36 milionów kilometrów rocznie.

Komentarze