Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białoruski szlak wodny do Bałtyku

infoship
02.02.2015 14:25
0 Komentarzy

Międzynarodowe konsorcjum eksperckie przeanalizuje sposoby odtworzenia szlaku wodnego między Morzem Czarnym a Bałtykiem. Kontrakt na przeprowadzenie odpowiednich badań podpisano w Mińsku ?podała w piątek państwowa agencja BiełTA. Dokument podpisali w czwartek stojący na czele konsorcjum Instytut Morski w Gdańsku oraz zleceniodawca, czyli podlegająca Ministerstwu Transportu Białorusi firma budowlana ?Dnieprzańsko-Bużański Szlak Wodny?. Eksperci przeanalizują ekonomiczne, techniczne, ekologiczne, finansowe i prawne aspekty odtworzenia szlaku wodnego E40 między Gdańskiem a Chersonem na Ukrainie. Wnioski mają przedstawić do końca bieżącego roku. Konsorcjum ma zbadać celowość wykorzystania poszczególnych odcinków szlaku na całej jego długości i zaproponować trzy konkretne scenariusze rewitalizacji. Finansowanie prac w ramach wspólnego projektu wzięła na siebie Unia Europejska, która przeznaczy na ten cel prawie 500 tys. euro ?podała agencja BiełTA. Droga wodna E40 łączy Morze Bałtyckie w Gdańsku z Morzem Czarnym w Chersonie. Na terenie Polski biegnie w górę Wisły do Warszawy, a dalej Narwią i Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą przez Polesie do Dniepru. Jak podkreśla BiełTA, obecnie statki nie mogą nią pływać na odcinku między Warszawą a Brześciem. Ponadto fragment ten biegnie przez parki przyrodnicze wchodzące w skład europejskiej sieci Natura 2000 i dlatego planowanie na nim jakichkolwiek hydrotechnicznych instalacji wymaga dokładnej analizy. Zdaniem specjalistów, odtworzenie szlaku E40 pozwoli co roku transportować do 4 mln ton ładunków, co znacznie ułatwi handel między Polską, Białorusią i Ukrainą. Projekt jest realizowany zgodnie z programem współpracy transportowej Polski, Białorusi i Ukrainy na lata 2007-2013. Oprócz Instytutu Morskiego pozostali członkowie konsorcjum to ukraińskie przedsiębiorstwo państwowe CzernomorNIIprojekt, niemiecki Instytut Ekonomii Przewozów i Logistyki oraz Europejsko-Ukraińska Agencja ds. Biznesu i Innowacji.

Komentarze