TransInfo|Infotrans|Kontrakty|MIR: Kontrakty Terytorialne – odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów
MIR: Kontrakty Terytorialne – odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów
infotrans
06.03.2015 19:49
0 Komentarzy
style=text-align: justify;”>Wspólna odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów w Polsce to główny cel Kontraktów Terytorialnych – mówił w środę w Sejmie wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Dodał, że inwestycje w nich zawarte będą premiowane w konkursach o dofinansowanie unijne.
Kolejne stacje metra w stolicy, a w innych regionach autostrady, linie kolejowe i energetyczne – to niektóre z wartych dziesiątki miliardów złotych inwestycji, które będą realizowane w latach 2014-2020 w ramach Kontraktów Terytorialnych. To umowy zawarte pomiędzy rządem a samorządami ws. finansowania kluczowych przedsięwzięć w regionach.
style=”text-align: center;”>
W Sejmie Rynasiewicz przedstawił, na wniosek klubu PO, informację bieżącą ws. kontraktów terytorialnych zawartych przez MIR z samorządami wojewódzkimi.
Wcześniej przedstawiciel wnioskodawców Marek Łapiński (PO) wyjaśniał, że kontrakt terytorialny to „narzędzie, które koordynuje politykę rozwoju pomiędzy rządem a samorządem i wskazuje inwestycje realizowane w województwach z wykorzystaniem środków europejskich, rządowych oraz regionalnych”. Ocenił, że z sukcesem zakończył się „trudny proces” negocjacji kontraktów terytorialnych.
Łapiński zwrócił uwagę, że samorządy województw zabiegały głównie o zrealizowanie przez rząd dróg ekspresowych, ale także dużych inwestycji kolejowych. „Każdy kontrakt terytorialny uwzględnia specyfikę regionu – społeczną, gospodarczą, geograficzną i demograficzną” – zaznaczył. Dodał, że w kontraktach są również zapisane przedsięwzięcia realizowane w sektorze badawczo-rozwojowym czy polityce miejskiej oraz związane z rewitalizacją.
Łapiński przypomniał, że umowy te, zawarte pomiędzy rządem a samorządami, opiewają łącznie na ponad 400 mld zł. Dodał, że są to zarówno pieniądze unijne, jak i krajowe.
Wiceszef MIR podkreślił z kolei, że dzięki kontraktom zwiększy się rola regionów w kreowanie polityki rozwoju. Jak mówił, w nowej perspektywie unijnej ponad 40 proc. pieniędzy z polityki spójności będzie w dyspozycji samorządów, czyli ponad 31 mld euro. Chodzi – jak mówił – o tworzenie „wspólnej odpowiedzialności rządu i samorządów terytorialnych za właściwy rozwój poszczególnych regionów w Polsce”.
„Kontrakty mają charakter ramowy. Wynika to w dużej mierze z faktu, iż szczegółowy zakres oraz koszty wielu inwestycji w momencie ich zawarcia nie były jeszcze znane” – wyjaśnił. Wówczas – jak mówił – projekty były w fazie przygotowawczej lub koncepcyjnej. Dodatkowo wtedy nie było jeszcze decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej regionalne programy operacyjne (RPO), czyli plany wydawania unijnych pieniędzy w latach 2014-2020 dla województw.
Rynasiewicz dodał, że „fakt ujęcia danego przedsięwzięcia w kontrakcie jest premiowany w konkursach”(o dofinansowanie unijne – PAP).
Jak mówił, kluczowa teraz jest kwestia pieniędzy z budżetu państwa na realizację regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wyjaśnił, że środki z budżetu państwa będą wspierały przedsięwzięcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, inwestycje rewitalizacyjne, finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz inne projekty realizowane w ramach RPO.
Poinformował, że zapotrzebowanie na pieniądze z budżetu państwa na finansowanie wkładu krajowego w ramach RPO w latach 2014-2020 jest szacowane na ok. 1 mld 400 mln euro.
Na lata 2014-2020 Polska ma do wykorzystania 82,5 mld euro z unijnej polityki spójności. To więcej niż w poprzedniej perspektywie 2007-2013. Wówczas było to ok. 68 mld euro.
W nowej perspektywie UE wsparcie funduszy unijnych obejmie te dziedziny, które najbardziej przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, zwiększenia zatrudnienia i modernizacji gospodarki.”
Kolejne stacje metra w stolicy, a w innych regionach autostrady, linie kolejowe i energetyczne – to niektóre z wartych dziesiątki miliardów złotych inwestycji, które będą realizowane w latach 2014-2020 w ramach Kontraktów Terytorialnych. To umowy zawarte pomiędzy rządem a samorządami ws. finansowania kluczowych przedsięwzięć w regionach.
style=”text-align: center;”>
W Sejmie Rynasiewicz przedstawił, na wniosek klubu PO, informację bieżącą ws. kontraktów terytorialnych zawartych przez MIR z samorządami wojewódzkimi.
Wcześniej przedstawiciel wnioskodawców Marek Łapiński (PO) wyjaśniał, że kontrakt terytorialny to „narzędzie, które koordynuje politykę rozwoju pomiędzy rządem a samorządem i wskazuje inwestycje realizowane w województwach z wykorzystaniem środków europejskich, rządowych oraz regionalnych”. Ocenił, że z sukcesem zakończył się „trudny proces” negocjacji kontraktów terytorialnych.
Łapiński zwrócił uwagę, że samorządy województw zabiegały głównie o zrealizowanie przez rząd dróg ekspresowych, ale także dużych inwestycji kolejowych. „Każdy kontrakt terytorialny uwzględnia specyfikę regionu – społeczną, gospodarczą, geograficzną i demograficzną” – zaznaczył. Dodał, że w kontraktach są również zapisane przedsięwzięcia realizowane w sektorze badawczo-rozwojowym czy polityce miejskiej oraz związane z rewitalizacją.
Łapiński przypomniał, że umowy te, zawarte pomiędzy rządem a samorządami, opiewają łącznie na ponad 400 mld zł. Dodał, że są to zarówno pieniądze unijne, jak i krajowe.
Wiceszef MIR podkreślił z kolei, że dzięki kontraktom zwiększy się rola regionów w kreowanie polityki rozwoju. Jak mówił, w nowej perspektywie unijnej ponad 40 proc. pieniędzy z polityki spójności będzie w dyspozycji samorządów, czyli ponad 31 mld euro. Chodzi – jak mówił – o tworzenie „wspólnej odpowiedzialności rządu i samorządów terytorialnych za właściwy rozwój poszczególnych regionów w Polsce”.
„Kontrakty mają charakter ramowy. Wynika to w dużej mierze z faktu, iż szczegółowy zakres oraz koszty wielu inwestycji w momencie ich zawarcia nie były jeszcze znane” – wyjaśnił. Wówczas – jak mówił – projekty były w fazie przygotowawczej lub koncepcyjnej. Dodatkowo wtedy nie było jeszcze decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej regionalne programy operacyjne (RPO), czyli plany wydawania unijnych pieniędzy w latach 2014-2020 dla województw.
Rynasiewicz dodał, że „fakt ujęcia danego przedsięwzięcia w kontrakcie jest premiowany w konkursach”(o dofinansowanie unijne – PAP).
Jak mówił, kluczowa teraz jest kwestia pieniędzy z budżetu państwa na realizację regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wyjaśnił, że środki z budżetu państwa będą wspierały przedsięwzięcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, inwestycje rewitalizacyjne, finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz inne projekty realizowane w ramach RPO.
Poinformował, że zapotrzebowanie na pieniądze z budżetu państwa na finansowanie wkładu krajowego w ramach RPO w latach 2014-2020 jest szacowane na ok. 1 mld 400 mln euro.
Na lata 2014-2020 Polska ma do wykorzystania 82,5 mld euro z unijnej polityki spójności. To więcej niż w poprzedniej perspektywie 2007-2013. Wówczas było to ok. 68 mld euro.
W nowej perspektywie UE wsparcie funduszy unijnych obejmie te dziedziny, które najbardziej przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, zwiększenia zatrudnienia i modernizacji gospodarki.”
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Wrocławski transport publiczny na Wielkanoc 2024
Pasażerza darmo
29.03.2024
Poznański transport publiczny na Wielkanoc 2024: W mieście i poza miastem
Pasażerza darmo
28.03.2024
Warszawa wprowadzi darmową komunikację miejską. Na Wybory 2024
Pasażerza darmo
27.03.2024
Wybory 2024: Białystok uchwalił bezpłatną komunikację
Pasażerza darmo
26.03.2024
Gdańsk: Nowa linia nocna i bezpłatna komunikacja wyborcza. 7 kwietnia
Pasażerza darmo
24.03.2024
Kraków wzmocni komunikację miejską przed Wielkanocą. Plus nowa linia 108
Pasażerza darmo
20.03.2024
Dzisiaj protest rolników w Wielkopolsce. ZTM Poznań ostrzega
Pasażerza darmo
11.03.2024
Więcej z Działu Prawo
Do 25 marca można złożyć wniosek o bezpłatny transport na Wybory 2024
Prawoza darmo
25.03.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Poznańska komunikacja miejska i podmiejska na Feriach 2024
Przewoźnicyza darmo
10.02.2024
MPK Kraków żegna emerytów. 52 w 2023 roku
Przewoźnicyza darmo
01.12.2023
Lubelska komunikacja wróciła z Wakacji 2023: Sprawdzamy zmiany
Przewoźnicyza darmo
05.09.2023
Rzeszowska komunikacja wraca z Wakacji 2023: Ze zintegrowanym biletem
Przewoźnicyza darmo
04.09.2023
Koniec wakacji dla gorzowskiej komunikacji miejskiej
Przewoźnicyza darmo
03.09.2023
Wrocławska komunikacja wraca z Wakacji 2023: 3 września
Przewoźnicyza darmo
01.09.2023
Szczecińska komunikacja wraca z Wakacji 2023: Są plusy i minusy
Przewoźnicyza darmo
01.09.2023
Łódzka komunikacja wraca z Wakacji 2023: Nowe rozkłady
Przewoźnicyza darmo
31.08.2023
Świnoujskie autobusy z nowym rozkładem jazdy. Od 1 września
Przewoźnicyza darmo
29.08.2023
Więcej z Działu Producenci
Enika i Medha łączą siły
26.01.2024
Nowe produkty GMV zaprezentowane na IT Trans ’22
Producenciza darmo
24.05.2022
Komentarze