Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIR: są kryteria dot. projektów z programu „Infrastruktura i Środowisko”

infotrans
28.03.2015 11:11
0 Komentarzy
style=text-align: justify;”>Kryteria wyboru projektów dot. inwestycji energetycznych, które będą mogły liczyć na wsparcie UE z programu „Infrastruktura i Środowisko”, są już gotowe – poinformowało w czwartek MIR. Program ten jest największym źródłem pieniędzy UE dla Polski na lata 2014-20.
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się w środę pierwsze posiedzenie komitetu monitorującego program „Infrastruktura i Środowisko”. Przyjął on rozwiązania, na podstawie których będą wybierane do dofinansowania UE projekty dotyczące efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i adaptacji do zmian klimatu – wyjaśnił w czwartek resort infrastruktury i rozwoju.
W komitecie uczestniczyli przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych, pracodawców i pracobiorców, środowiska naukowego, administracji rządowej, a także Komisji Europejskiej.
Program „Infrastruktura i Środowisko” to największe źródło funduszy UE dla Polski, przeznaczone na inwestycje w latach 2014-2020, o wartości 27,4 mld euro. Pieniądze te będą pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.
W czwartek wiceszefowa MIR Iwona Wendel, która brała udział w Forum Inwestycji Infrastrukturalnych w Warszawie, poinformowała, że wkład krajowy do programu wyniesie 4,85 mld euro. W sumie cały budżet to 32,26 mld euro.
„Będziemy przede wszystkim kończyć drogi ekspresowe oraz wojewódzkie, które łączą się z drogami ekspresowymi. Duża alokacja będzie też na obwodnice miast oraz transport miejski” – podkreśliła Wendel.
Program będzie wspierał m.in. rozwój infrastruktury transportowej, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną oraz przedsięwzięcia związane z ochroną zdrowia i kulturą. Po unijne wsparcie będą mogły sięgnąć samorządy i przedsiębiorcy, głównie duże firmy. Większy niż dotąd nacisk będzie położony m.in. na redukcję emisji.
Z informacji MIR wynika, że 1 mld 828,4 mln euro trafi na projekty związane z niskoemisyjną gospodarką. Wsparcie dla przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu wyniesie ponad 3,5 mld euro.
Na rozwój infrastruktury drogowej, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, lotniczego, transport intermodalny, morski i śródlądowy przeznaczono ponad 9,5 mld euro. Dofinansowanie UE inwestycji w infrastrukturę drogową miast sięgnie ponad 2,9 mld euro.
Projekty kolejowe będą mogły liczyć na ok. 5 mld euro, a przedsięwzięcia związane z rozwojem niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach na ponad 2,3 mld euro.
Na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa energetycznego trafi 1 mld euro, a na projekty dotyczące ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego 467,3 mln euro.”

Komentarze