Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Sosnowcu też tylko Solaris, ale mocno nad e-budżetem

infobus
24.06.2020 16:00
0 Komentarzy

24 czerwca mieliśmy otwarcie ofert w dwóch, ważnych dla polskiego rynku elektrycznych autobusów przetargach. W Sosnowcu – podobnie jak w Radomiu – pojawił się tylko Solaris.

Przypomnijmy – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu szukało dostawcy 14 elektrobusów, w tym:

  • 9 sztuk elektrobusów klasy MAXI o długości w przedziale od 11,8 do 12,15 m, zwanych przez przewoźnika autobusami EV12;

  • 5 sztuk elektrobusów o długości w przedziale od 17,5 do 18,5 m, zwanych przez PKM autobusami EV18.

Do tego dochodziła dostawa, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie 8 sztuk fabrycznie nowych, mobilnych ładowarek przewodowych, dwustanowiskowych o mocy większej lub równej 80 kW (2 x 40 kW), zwanych dalej ładowarkami Plug-in; zaprojektowanie posadowienia, uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie dostawa, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie 2 sztuk fabrycznie nowych ładowarek pantografowych o mocy większej lub równej 250 kW, zwanych dalej ładowarkami pantografowymi 250 kW; zaprojektowanie posadowienia, uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie dostawa, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie fabrycznie nowej ładowarki pantografowej o mocy większej lub równej 190 kW, zwanej dalej ładowarką pantografową 190 kW i obsługa gwarancyjna: autobusów EV12, autobusów EV18 oraz ładowarek Plug-in, ładowarek pantografowych 250 kW i ładowarki pantografowej.

Sporo. Czyli podobnie, jak w Radomiu – zakres szeroki, a temat skomplikowany. Efekt? Jedna oferta. Dodajmy, że termin realizacji tego wielozadaniowego zamówienia to 365 dni od podpisania umowy.

Jedna oferta

24 czerwca PKM Sosnowiec poinformował o złożeniu jednej oferty w elektrycznym postępowaniu – od spółki Solaris Bus & Coach, która opiewa na łączną sumę 46 323 030,00 zł brutto. Natomiast budżet zamawiającego to 41 074 777,59 zl brutto, czyli brakuje 5 248 253 PLN brutto. Sporo, ale poczekajmy na decyzję PKM-u.

Przedsiębiorstwu z Zagłębia od razu należą się podziękowania za transparentność i rozpisanie wszystkich cen. Dzięki temu wiemy, ile kosztował każdy elektrobus i każda ładowarka. Dobry przykład dla innych…

A oto szczegółowe rozbicie oferty Solarisa dla Sosnowca:

  • cena jednego autobusu EV 12 marki Solaris typu Urbino 12 wynosi: 2 632 024,11 zł w tym podatek VAT: 492 167,11 zł;

  • cena jednego autobusu EV 18 marki Solaris typu Urbino 18 wynosi: 3 703 354,11 zł w tym podatek VAT: 692 497,1 1 zł;

  • cena jednej ładowarki plug-in marki Ekoenergetyka typu Plug Charger HX 80 wynosi: 257 106,90 zł, w tym podatek VAT: 48 076,90 zł;

  • cena jednej ładowarki pantografowej 250 kW marki Ekoenergetyka typu Core Charger F250 wynosi: 703 277,10 zł, w tym podatek VAT: 131 507,10 zł;

  • cena jednej ładowarki pantografowej 190 kW marki Ekoenergetyka typu Core Charger F200 wynosi: 654 633,06 zł, w tym podatek VAT: 122 411,06 zł;

Czas na gwarancje

Zawarte w ofercie Solarisa gwarancje na perforację oraz szkielet dla EV 12 i EV 18 to 10 lat, a na cały autobus – 48 miesięcy bez limitu przebiegu.

Z kolei gwarancja na elektryczny układ napędowy – 300.000 km bez limitu czasu eksploatacji; na magazyn energii, tj. akumulatory lub superkondensatory z zachowanie w całym okresie gwarancji pojemności energetycznej na poziomie, co najmniej 80% wartości początkowej – 5 lat.

Co do ładowarek plug-in oraz ładowarek pantografowych 250 kW i 190 kW Soalris zaproponował gwarancje:

  • na obudowy ładowarek w zakresie perforacji, spowodowanej przez korozję – 7 lat,

  • na powłoki lakiernicze i oznakowanie obudów ładowarek – 5 lat,

  • na wykonane linie kablowe zasilające ładowarki – 7 lat,

  • na pozostałe elementy ładowarek, w tym w szczególności na ich prawidłową i bezawaryjną pracę -5 lat,

Dobre doświadczenia

Sosnowiecki PKM użytkuje trzy 12-metrowe autobusy elektryczne wyprodukowane przez Solaris Bus and Coach.

-„Gdy pierwszy z naszych autobusów pokonał barierę 100 tysięcy kilometrów mówiłem, że wykorzystujemy je przez 7 dni w tygodniu, po około 21 godzin. Nic się nie zmieniło, nadal są w niemal ciągłej eksploatacji. Jesteśmy bardzo z nich zadowoleni – tłumaczy Piotr Drabek, dyrektor techniczny w PKM Sosnowiec.

Autobusy, były pierwszymi tego typu pojazdami jeżdżącymi pod szyldem ówczesnego KZK GOP, a teraz ZTM. Firma za trzy sztuki zapłaciła w sumie 7,6 mln zł. Pierwszy z trzech sosnowickich autobusów elektrycznych marki Solaris wyjechał na trasę w kwietniu 2018 roku. Łącznie mają na liczniku przejechanych pół miliona kilometrów.

Teraz PKM Sosnowiec chce powiększyć swoja e-flotę o 14 kolejnych pojazdów, w tym 5 będzie 18-metrowych, a pozostałe 12-metrowe. Powstanie również infrastruktura potrzebna do ich obsługi, w tym 3 ładowarki pantografowe oraz 8 ładowarek przewodowych typu plug-in. Pytanie, czy dostarczy je w ramach pierwszego postepowania przetargowego Solaris, czy przewoźnik poszuka niższych cen w kolejnym zamówieniu? Zobaczymy

Na koniec dodajmy, że zakup ten będzie możliwy dzięki dofinansowaniu otrzymanemu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Sosnowiecki PKM jest jednym z 13 podmiotów, który otrzymał fundusze. W sumie jest to blisko 30 milionów złotych netto dofinansowania, co stanowi 85 proc. całego, wartego prawie 36,5 mln zł projektu.

Komentarze