Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielkopolskie: pieniądze z OSI na transport i rozwój gospodarczy

infotrans
28.04.2015 17:31
0 Komentarzy

Rozwojem transportu publicznego, budową dróg rowerowych i wsparciem przedsiębiorczości chcą się zająć wielkopolskie samorządy objęte Obszarem Strategicznej Interwencji (OSI). W regionie powstały cztery OSI, na które przeznaczono w sumie ok. 98 mln euro. 

W Wielkopolsce wyszczególniono OSI obejmujące Piłę, Leszno, Konin i Gniezno wraz z ich tzw. obszarami funkcjonalnymi – okolicznymi gminami. OSI Leszna otrzyma z unijnych funduszy 19 mln euro, Piły – 27 mln euro, Gniezna – 23,5 mln euro i Konina – 29 mln euro.

Jak powiedział PAP dyrektor departamentu polityki regionalnej wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego Grzegorz Potrzebowski, ?wielkość alokacji dla poszczególnych OSI jest taka sama, mierzona według nakładu na jednego mieszkańca?. ?Jest to ok. 195 euro na osobę? ? dodał.

Kierownik konińskiego wydziału działalności gospodarczej i rozwoju Roman Jankowski, mówiąc o OSI zaznaczył, że projekty są na etapie negocjacji.

?Chcemy utworzyć centrum rozwoju przedsiębiorczości obejmujące park przemysłowo-technologiczny oraz stworzyć system kształcenia zgodny z potrzebami lokalnego rynku pracy. Zależy nam na ożywieniu szkolnictwa zawodowego na terenie wszystkich gmin? ? wymienił.

W planach jest uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej oraz rewitalizacja zabytków.

Konin zamierza też stworzyć zintegrowany system komunikacji publicznej powiązany z budową dróg rowerowych. ?Wszystko pod kątem niskiej emisji, a nie sportu i turystyki. Chodzi o parkingi Park&Ride, stacje przesiadkowe, wypożyczalnie rowerów. Koszt projektu wstępnie szacujemy na ok. 30 mln zł? ? dodał.

Z przeprowadzeniem podobnych przedsięwzięć nosi się Gniezno i Piła.

Gniezno ma w planach modernizację taboru komunikacji w mieście i okolicznych gminach oraz budowę przy dworcu kolejowym centrum przesiadkowego – koszt budowy szacowany jest na 12-14 mln zł.

Prezydent Piły Piotr Głowski powiedział PAP, że kluczowe tematy OSI w pilskim związane są z komunikacją; należą do nich: wprowadzenie wspólnego biletu, polepszenie standardu podróży, wymiana autobusów i budowa dróg. ?Nie tylko związanych z komunikacją samochodową, ale i rowerową. Wiele osób porusza się w ten sposób między gminami? ? stwierdził.

Głowski cieszy się z możliwości wykorzystania środków z OSI na wspólną promocję gospodarczą. Pieniądze zostaną przeznaczone również na rewitalizację budynków.

Środki z OSI na rewitalizacją planuje też wykorzystać Leszno. ?Projekt obejmuje centrum miasta wraz z ratuszem i placem przed nim. Trudno w tej chwili szacować koszty. Na pewno będzie to szersza inicjatywa obejmująca rozwiązywanie problemów społecznych? – zapowiedziała Maria Marciniak z leszczyńskiego magistratu.

Lista propozycji OSI z Leszna obejmuje termomodernizację budynków, inwestycje w szkolnictwo i gospodarkę wodno-kanalizacyjną w gminach.

Gniezno wśród projektów do realizacji wymienia dodatkowo m.in. inwestycje w szkoły zawodowe i inkubator przedsiębiorczości.

Dyrektor Potrzebowski zwrócił uwagę, że dofinansowania w ramach OSI nie otrzymają wszystkie pomysły kierowane przez samorządy. Muszą one być odpowiednio uzasadnione i wpisywać się w unijne wytyczne. Jako przykład wskazał popularne w ostatniej perspektywie finansowej tworzenie terenów inwestycyjnych. ?Będzie to możliwe, ale trzeba wskazać, że taki teren jest potrzebny i w najbliższej okolicy nie ma podobnych obszarów, które są wolne? ? opisał.

Pomysł na rozwój stref gospodarczych w ramach OSI ma Leszno i Gniezno. Kłopoty mogą pojawić się też z uzyskaniem unijnych środków na inne projekty proponowane przez samorządy.

Zastępca prezydenta Gniezna Jarosław Grobelny powiedział PAP, że najbardziej potrzebny z punktu widzenia miasta i terenu objętego OSI jest szpital. ?Zakładaliśmy, że pewne roboty wykończeniowe i wyposażanie tego szpitala zmieszczą się w OSI. Na dzień dzisiejszy mamy odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego, że nie do końca wpisuje się on w OSI i wytyczne Komisji Europejskiej? ? powiedział.

Podobny problem mają samorządowcy z Konina, którzy z pomocą środków unijnych chcieli zająć się wykorzystaniem wody geotermalnej.

Zdaniem dyrektora departamentu polityki regionalnej urzędu marszałkowskiego, podział OSI w Wielkopolsce jest ukłonem w stronę subregionów i miast, które są ?lokomotywami rozwoju?. Pozostałe subregiony województwa będą z kolei korzystały z funduszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W Wielkopolsce wyróżniono również pięć obszarów strategicznych inwestycji, na które nie ma wydzielonych środków, ale powiaty i gminy z tych obszarów będą miały dodatkowe preferencje przy części konkursów o unijne dotacje z WRPO. ?Nie chcemy robić dużych dysproporcji. Będzie to maksymalnie 10 proc. punktacji. Zakładamy też coroczną aktualizację kryteriów? ? wyjaśnił dyrektor departamentu polityki regionalnej.

Przykładowo takie wsparcie w konkursach otrzymają samorządy o ?najgorszej dostępności transportowej? do stolicy Wielkopolski, takie z których dojazd do Poznania zabiera ponad godzinę. Będą mogły liczyć na dodatkowe punkty np. przy inwestycjach drogowych. Pomoc przewidziano też dla: wiejskich obszarów wymagających wsparcia procesów rozwojowych, obszarów o najniższym stopniu rozwoju i pogarszających się perspektywach, o najniższej dostępności do usług warunkujących możliwości rozwój (np. kultura, edukacja) oraz tracących dotychczasowe funkcje zależne od sektora energetycznego ? są to trzy powiaty wschodniej Wielkopolski: koniński, tureckie i kolski.

Komentarze