Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice przygotowują się do budowy węzła Brynów

infotram
14.02.2018 18:24
0 Komentarzy

Od piątku w rejonieobecnej pętli tramwajowej w dzielnicy Katowic – Brynowie rozpoczną sięprzygotowania do budowy węzła przesiadkowego. Jedna z dwóch największychpowstających w mieście inwestycji tego typu ma być gotowa przed końcem 2019 r.

Chodzi o jedno z czterech przedsięwzięć obecnego etapubudowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Zaplanowałyje wspólnie samorząd Katowic oraz obsługująca komunikację tramwajową w regioniesamorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

Węzeł przesiadkowy Brynów ma obsługiwać południową częśćmiasta – ruch napływający od strony m.in. Mikołowa.

Jak poinformował w środowym biuletynie katowicki magistrat,inwestycja obejmie: dwukondygnacyjny parking o pojemności 400 miejsc,jednopoziomowy parking o pojemności 52 miejsc (dla funkcji park&ride),przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymianypodróżnych typu „drzwi-drzwi”, poczekalnię z toaletą, sprzedażą biletów i małągastronomią, parking dla rowerów typu bike&ride, miejsca dla taksówek imiejsca wysiadania typu kiss&ride.

Teren przyszłego węzła został przekazany wykonawcy -konsorcjum firm Warbud oraz Stor – w połowie stycznia br. Ze środowejinformacji wynika, że pierwsze prace, które rozpoczną się w piątek, będąwiązały się z wycinką drzew i krzewów. Potrwa to około trzech tygodni i niebędzie wiązało się ze zmianami w organizacji ruchu (możliwe jest lokalnewygrodzenie stref wycinki).

W rejonie ulic Rzepakowej, Warzywnej, Jankego i Kościuszkiwycięte zostaną 142 drzewa o obwodzie powyżej 50 cm oraz mniejsze. W projekcieuwzględniono zieleń urządzoną; samorząd przewiduje ponadto dodatkowe nasadzeniaw różnych częściach miasta.

W marcu i kwietniu ruszyć mają: przygotowanie zapleczabudowy (montaż kontenerów, wykonanie tymczasowych przyłączy mediów), pracegeodezyjne oraz geotechniczne. Inwentaryzacja stanu budynków w bezpośrednimotoczeniu będzie prowadzona przed zasadniczymi robotami budowlanymi, tj. wkwietniu br. O kolejnych krokach oraz zmianach w organizacji ruchu miasto mainformować potem – z wyprzedzeniem.

Wartą ok. 62,7 mln zł brutto umowę na węzeł Brynów podpisanopod koniec ub. roku; termin realizacji przewidziano na 22 miesiące. Taki samtermin umieszczono w zawartej pod koniec listopada ub. roku umowie z wykonawcąwęzła przesiadkowego na węzeł Zawodzie, który obsłuży wschodnią część miasta.

Węzły Brynów i Zawodzie przewidziano w pierwszym etapie tworzeniaKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych jako węzły typupark&ride, powiązane z komunikacją tramwajową. Kolejny węzeł, Sądowa, maintegrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. WęzełLigota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyćkomunikację miejską z koleją.

Prace nad niewielkim centrum przesiadkowym w Ligocie trwają,powinny zakończyć się w połowie br. Przetarg dla węzła Sądowa w centrum miastajest finalizowany (25 stycznia br. miasto za najkorzystniejszą uznało ofertęBudimeksu za 56,9 mln zł brutto); zgodnie ze specyfikacją wykonawca będzie miałna realizację zadania 22 miesiące od dnia podpisania umowy.

W drugim etapie Katowickiego Systemu Zintegrowanych WęzłówPrzesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mająwęzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł:Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

W tym etapie magistrat sygnalizował też wolę utworzenianiewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum,przy ul. św. Jana, jednak ze względu na plany kolei nie powstanie ono wnajbliższych latach.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma byćwspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają równieżwesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa otrzyma dofinansowanie zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.


Komentarze