Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Piloci rozbitego Boeinga przestrzegali procedur

infoair
05.04.2019 10:30
0 Komentarzy

Etiopski wstępny oficjalny raport w sprawie rozbicia się 10marca krótko po starcie z Addis Abeby Boeinga 737 MAX 8 towarzystwa EthiopianAirlines wskazuje, że piloci postępowali zgodnie z nakazanymi procedurami -oświadczyła w czwartek minister transportu Etiopii.

-„Załoga przestrzegała wszystkich procedur ustalonychprzez producenta, ale nie była w stanie kontrolować samolotu” -powiedziała minister Dagmawit Moges na konferencji prasowej w Addis Abebie.Konferencję zwołano w związku z prezentacją dokumentu, pierwszego etiopskiegooficjalnego raportu na temat katastrofy.

Z nieznanych dotąd przyczyn samolot Ethiopian Airlines runąłniemal pionowo na ziemię w zaledwie 6 minut po starcie, grzebiąc w szczątkachwszystkich 157 pasażerów i członków załogi.

Globalne uziemienie

W następstwie tego wypadku Europejska Agencja BezpieczeństwaLotniczego (EASA) bezterminowo wstrzymała eksploatację wszystkich Boeingów 737MAX 8 na obszarze Unii Europejskiej, co obowiązuje obecnie już praktycznie nacałym świecie.

Prewencyjny zakaz lotów to efekt nie tylko katastrofy wEtiopii, lecz także wcześniejszego o pół roku wpadnięcia w morze tuż po starciez Dżakarty Boeinga 737 MAX 8 indonezyjskiego towarzystwa Lion Air. Zginęłowtedy wszystkich 189 pasażerów i członków załogi, a parametry lotu wskazują nawejście maszyny w niekontrolowany wzdłużny przechył dziobem w dół.

Zgodnie z międzynarodowymi zasadami badania wypadkówlotniczych wstępny raport nie orzeka o niczyjej winie. Nie zawiera takżeszczegółowej analizy tragicznego lotu, której sporządzenie – jak poinformowałna konferencji szef zespołu dochodzeniowego Amdye Ayalew Fanta – potrwa odsześciu miesięcy do roku.

Jak zaznaczył Fanta, dane z rejestratorów parametrów lotu irozmów załogi nie wystarczają dla stwierdzenia, czy w samolocie zaistniałproblem strukturalny.

Piloci niewinni

Raport oczyszcza pilotów z zarzutu złamania obowiązującychprocedur i zawiera dwa zalecenia, skierowane do producenta i nadzorulotniczego. Sugeruje, by Boeing dokonał przeglądu systemu kontrolowaniasamolotu, a nadzór lotniczy dopuścił do wznowienia eksploatacji maszyn tegotypu dopiero po uzyskaniu potwierdzenia, że uporano się ze wszystkimiproblemami.

„Ponieważ odnotowano powtarzające się przypadkiniekontrolowanego wejścia samolotu w przechył ku przodowi, zaleca się, by producentdokonał przeglądu systemu kontrolowania samolotu” – powiedziała Moges.

Towarzystwo Ethiopian Airlines twierdzi, że jego załogapostępowała ściśle według nakazanych procedur reagowania na sytuację alarmową.Boeing zapowiedział przestudiowanie etiopskiego wstępnego raportu. (PAP)

Komentarze