Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Branżowe konsultacje CPK. Do końca kwietnia

infoair
17.04.2019 11:30
0 Komentarzy

Do końca kwietnia br. firmy, które chcą być biznesowo obecnew projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, mają czas na zgłoszenie uwag i oczekiwańw ramach uzgodnień strategicznych dotyczących budowy planowanego portu -poinformowała we wtorek PAP spółka Centralny Port Komunikacyjny.

-„Rozpoczęliśmy konsultacje koncepcyjnych założeń CPK znaszymi partnerami branżowymi. To będzie bezcenna baza wiedzy, która posłużynam do przygotowania planu generalnego Portu Lotniczego Solidarność zuwzględnieniem ich potrzeb operacyjnych” – powiedział cytowany wkomunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Dodał, że „lotniska nie da się wybudować bezwsłuchiwania się w głos tych, którzy będą z niego korzystać i świadczyć dlaniego usługi”.

60 firm

Jak przekazano, w inauguracyjnym spotkaniu udział wzięłoponad 60 przedstawicieli firm, zainteresowanych CPK. Wśród nich znaleźli sięm.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, BARIP, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, Straż Graniczna, LOT AMS, LS AirportServices, LS Technics, Welcome Airport Services, Krajowa AdministracjaSkarbowa, Polski Holding Hotelowy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych iAutostrad, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.

„Wydarzenie rozpoczęło cykl spotkań z partneramibiznesowymi CPK. To pierwsze w Polsce tak szerokie forum uczestnikówlotniskowego procesu inwestycyjnego. W trakcie pierwszego spotkaniaprzedstawiliśmy założenia koncepcji planowanego portu” – powiedziałcytowany w komunikacie Dariusz Sawicki, odpowiedzialny w zarządzie CPK za częśćlotniskową inwestycji.

Jak wyjaśniono, spółka zaprezentowała wstępną definicjęportu lotniczego Programu CPK (tzw. model systemowy lotniska).

„W zakresie tzw. infrastruktury airside został w nimuwzględniony m.in. zakładany układ równoległych dróg startowych (dwóch w ramachetapu pierwszego oraz dodawanych etapowo i w zależności od zapotrzebowaniakolejnych: z czterema w układzie docelowym) oraz dróg kołowania i płytpostojowych. Wśród elementów infrastruktury landside znalazły się np.terminale: pasażerski, cargo i general aviation, a także zintegrowana zterminalem pasażerskim stacja kolejowa oraz parkingi i drogi wewnętrzne” -czytamy.

Lotniskowa infrastruktura

Jak dodano, definicja portu lotniczego uwzględnia też m.in.infrastrukturę utrzymania technicznego, pojazdów, paliwową, odladzaniasamolotów, a także Lotniskową Straż Pożarną oraz przyłącza: energetyczne,gazowe i kanalizacyjne.

Ponadto, w trakcie spotkania przedstawiono m.in. planowaneetapy inwestycji, założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy.

„Do końca kwietnia zaproszone firmy mają czas nazgłoszenie swoich uwag i oczekiwań” – czytamy.

Spółka podkreśliła, że to pierwsze z serii spotkań zpodmiotami, które będą zaangażowane w proces tworzenia Portu LotniczegoSolidarność, a docelowo będą jego użytkownikami lub dostawcami usług na jegopotrzeby.

„W ciągu najbliższych tygodni spółka planuje kolejnespotkania tego typu. Każdy z podmiotów uczestniczących w Forum Interesariuszybędzie mógł zadeklarować swoje wymagania i potrzeby dotyczące infrastrukturyplanowanego lotniska” – napisano.

Spółka CPK podkreśla, że zebrane w ramach spotkań zpartnerami branżowymi informacje posłużą do kolejnych etapów inwestycji, np.planowanej w tym roku weryfikacji założeń projektu CPK przez niezależnychspecjalistów z obszarów projektowego i inżynieryjnego (tzw. Quick & DirtyTest).

Powstaje masterplan

Efekty rozmów będą punktem wyjścia do zaplanowanego na tenrok zlecenia opracowania planu generalnego, czyli masterplanu.

„Masterplan to jeden z najważniejszych dokumentów przyplanowaniu portów lotniczych, jeszcze bardziej rozbudowany i istotny przyplanowaniu inwestycji typu +greenfield+. Przedstawia on prognozowany rozwójportu lotniczego, zwykle na przestrzeni ponad 20 lat. Zawiera szereg studiówwykonalności i strategii, m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanieplanowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, plan organizacjiprzestrzeni powietrznej, strategię dojazdu do lotniska, strategięzrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy modelbiznesowy planowanego lotniska” – tłumaczy Sawicki.

W komunikacie przekazano, że w tym roku powinien zostaćwskazany doradca strategiczno-techniczny, czyli międzynarodowy podmiot zdoświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzaniaportami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie współpraca ze spółką CPK i jejbieżące wsparcie merytoryczne. (PAP)

Komentarze