Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Adamczyk w Częstochowie: Chcemy mariażu PKP i PKS-ów

infobus
06.07.2020 15:00
0 Komentarzy

W Częstochowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk byłpytany o formułę połączenia państwowych przewoźników autobusowych z grupą PKP.Szef resortu nie chciał jednak mówić o szczegółach.

-„Dobrze, że dochodzi do mariażu PKP i państwowych PKS-ów –ocenił w poniedziałek, 6 lipca, w Częstochowie minister infrastruktury AndrzejAdamczyk.

Uznał, że ważną rolę w przedsięwzięciu będzie miał państwowyFundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, zakładający udział samorządów.

Częstochowski projekt

W ostatnich tygodniach pojawiły się sygnały o zakończeniudziałalności – z końcem czerwca br. – spółki PKS Częstochowa, jednego zkilkunastu takich państwowych przewoźników.

Kolejne doniesienia dotyczyły zakupu przez PKP SAczęstochowskiego dworca PKS, aby zapewnić firmie środki, a także o planachMinisterstwa Aktywów Państwowych ws. włączenia państwowych PKS-ów w strukturyPKP SA.

-„Pracowaliśmy nad tym projektem nie od wczoraj; współpracaz PKP SA nie urodziła się na kamieniu. Dobrze, że dochodzi do tego mariażu idobrze, że łączy się potencjał PKP z PKS Częstochowa. Dobrze, że PKSCzęstochowa będzie miał dodatkowy zastrzyk finansowy – to pozwoli mu stanąć nanogi” – skomentował w poniedziałek pytany o sprawę podczas wizyty wCzęstochowie minister Adamczyk.

-„Ufam, że program dofinansowania przewozów autobusowychbędzie tutaj działał w regionie – bo to zależy od samorządów. A jeżeli będziedziałał, to i PKS Częstochowa będzie miał pracę” – powiedział PAP ministerinfrastruktury.

Dopytywany o ostateczną formułę połączenia państwowychprzewoźników autobusowych z grupą PKP zastrzegł jednak, że nie chce jeszczemówić o szczegółach.

Z FRPA, czy bez?

W sierpniu ub. roku PKS Częstochowa podawało, że nie jestdysponentem ani beneficjentem rządowego Funduszu Rozwoju PrzewozówAutobusowych, przeznaczonego dla gmin, powiatów i województw oraz ich związków,w celu dopłat do linii autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Z funduszu skorzystały dotąd m.in. powiat kłobucki iniektóre gminy, zlecając PKS Częstochowa kursy.

Historia upadku

Spółka PKS Częstochowa SA (jednoosobowa spółka SkarbuPaństwa) jest dotąd największym operatorem komunikacji autobusowej w północnejczęści woj. śląskiego – i jednym z kilkunastu nadal państwowych PKS-ów w kraju.Wiosną 2018 r. ze względów finansowych zlikwidowała jednak bądź ograniczyłaznaczną część swoich przewozów komercyjnych. Potem pojawiały się informacje ojej coraz trudniejszej sytuacji.

Pod koniec czerwca częstochowski klub radnych „Wspólnie dlaCzęstochowy” rozesłał mediom pismo kierowane do szefa Ministerstwa AktywówPaństwowych. Samorządowcy odwołali się w nim do informacji nt. likwidacji PKSCzęstochowa i zakończenia prowadzenia przezeń działalności 30 czerwca br.Samorządowcy prosili wicepremiera Jacka Sasina o interwencję ws. utrzymaniafunkcjonowania PKS Częstochowa lub jego następcy prawnego, świadczącego usługitransportowe dla mieszkańców.

Wraz z początkiem epidemii PKS w Częstochowie – już wtedy wlikwidacji – informowało o ograniczeniach w funkcjonowaniu komunikacjiautobusowej. W czerwcu spółka przywróciła część połączeń. W wykazie połączeńrealizowanych od 15 czerwca br. znajdowało się ok. 75 różnych kursów. Wostatnich dniach na stronie przewoźnika umieszczono wykaz kursów realizowanychod 1 lipca – z blisko 80 pozycjami.

Pod koniec czerwca pojawiły się informacje nt. zakupu przezPolskie Koleje Państwowe SA częstochowskiego dworca PKS – co miałoby pozwolićznajdującemu się w trudnej sytuacji przedsiębiorstwu, pozyskać niezbędne środkifinansowe.

Przed tygodniem „Dziennik Gazeta Prawna” pisał, że wMAP powstała koncepcja ratowania państwowych PKS-ów, które miałyby utworzyćdywizję autobusową w ramach grupy PKP, a procesem łączenia ich działalnościmiałby się zająć warszawski PKS Polonus.(PAP)

Komentarze