Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze elektryczne Urbino 12 w Katowicach

infobus
10.07.2020 11:00
0 Komentarzy

Do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicachdostarczono pięć nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric,które zakupionych za 12,5 mln zł netto.

Pierwotnie ten kontrakt przyznano firmie Ursus, ale nie wywiązała się ona z umowy i teraz zastąpił ją Solaris. Jak widać – skutecznie. O tym kontrakcie pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ

-„Pojazdy są obecnie rejestrowane i w najbliższych tygodniachwyjadą w trasę – podał katowicki magistrat.

Cztery razy pięć

Podsumowując elektrycznie Katowice to na początku 2019 roku firma Solaris dostarczyła do PKM pięć przegubowych Urbino 18 electric, do których teraz dołączy pierwszych 5 dwunastometrowych Urbino 12 electric.

Z kolei w czerwcu br. katowicki przewoźnik podpisał umowę na zakup kolejnych 5 Solarisów Urbino 12 electric, które zostaną przekazane w drugim kwartale 2021 roku. Wartość kontraktu wynosi 12,4 milionów złotych. w ramach tego kontraktu oprócz samych pojazdów, Solaris dostarczy również 5 stacjonarnych ładowarek plug-in.

Równolegle toczy się czwarty , elektryczny przetarg na kolejne elektryczne przegubowce – też w liczbie 5 sztuk, o którym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Katowicka strategia

Jak zaznaczył prezydent Katowic Marcin Krupa, sukcesywna wymianataboru PKM wpisuje się w plany miasta, dotyczące zrównoważonego transportu, zeszczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej.

-„Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się wnasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnymuwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu znaszymi innymi działaniami, jak np. budowa centrów przesiadkowych, będzie kolejnymczynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnegosamochodu do autobusu. Po drugie zakup autobusów elektrycznych jest dla nastakże elementem systemowych działań, których celem jest ograniczanie niskiejemisji” – powiedział Krupa.

100, w tym 10 elektryków

Dostawa pięciu nowych autobusów miejskich zamyka projektzakupu 100 autobusów – w tym 10 o napędzie elektrycznym.

Lokalne władze zapowiadają, że w ramach kolejnych projektówjuż w przyszłym roku na ulice Katowic wyjedzie kolejnych 10 pojazdówelektrycznych.

Dostarczone właśnie autobusy są w bazie PKM. Po podpisaniuprotokołów zdawczo-odbiorczych czeka je rejestracja, oznakowanie orazinstalacja niezbędnego wyposażenia, a formalności te potrwają około miesiąca.Nowe autobusy będą obsługiwały linie: 9, 10 i 632.

Zakupowa historia

Postępowanie przetargowe na dostawę autobusów elektrycznychzostało ogłoszone 30 kwietnia 2019 r. Przetarg wygrała firma Solaris Bus &Coach, a umowa została podpisana 12 sierpnia 2019 roku. Całkowity koszt zakupupięciu pojazdów to 12,5 mln zł netto, z czego 10,6 mln zł to kwotadofinansowania z Unii Europejskiej.

Jak podkreśliła prezes PKM Katowice Helena Ulanowska, dziękiśrodkom unijnym jej przedsiębiorstwo może systematycznie realizować wymianętaboru na nowocześniejszy i przyjazny środowisku.

-„Zakup nowych,niskoemisyjnych pojazdów pozwala na znaczącą poprawę komfortu podróży,ograniczenie emisji spalin oraz dbałość o rozwój zrównoważonego transportu. Tewszystkie działania mają pozytywny wpływ na wzrost popularności komunikacjimiejskiej wśród mieszkańców, co korzystnie wpływa na jakość życia w mieście” -wskazała prezes.

Katowicki standard

Autobusy Solaris Urbino 12 electric są napędzane centralnymsilnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW. Magazynowanie energii potrzebnej donapędzania pojazdów odbywa się za pomocą zestawu baterii najnowszej generacji ocałkowitej pojemności 253,90 kWh. Ładowanie odbywa się przez złącze plug-inoraz tzw. pantograf odwrócony – podczas ładowania na znajdujące się na dachuodbieraki mocy opuszczany jest pantograf na stałe zamontowany na maszcieładowarki stacjonarnej.

Autobusy jednorazowo mogą przewieźć 80 pasażerów, jest wnich 26 miejsc siedzących. Pojazdy są wyposażone m.in. w dwustrefowąklimatyzację, która automatycznie dostosowuje temperaturę wewnątrz przestrzenipasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej, duży i czytelnywyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującąm.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku, datę igodzinę).

W autobusach jest też np. monitoring obejmujący kamery przestrzenipasażerskiej oraz kamerę cofania i osobną kamerę w miejscu pracy kierowcy.Wyposażenie obejmuje także dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych orazplatformę dla wózków inwalidzkich, ładowarki USB pozwalające pasażeromdoładować urządzenia mobilne oraz darmową sieć Wi-Fi dla pasażerów.(PAP)

Komentarze