Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd tworzy dźwignię do inwestycji w żeglugę [FILM]

infoship
24.08.2016 07:32
0 Komentarzy

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tworzywehikuł do inwestycji w żeglowność. W wielki wielomiliardowy projekt chcezaangażować firmy energetyczne, banki, ubezpieczycieli, porty, a także środkiunijne.

Największe polskie rzeki ? Wisła i Odra ? kiedyś byłyintegralną częścią transportowego krwiobiegu. Ministerstwo Gospodarki Morskieji Żeglugi Śródlądowej chce wskrzesić krajowy transport śródlądowy. Resorttworzy wehikuł do inwestycji w żeglowność. W wielki wielomiliardowy projektchce zaangażować firmy energetyczne, banki, ubezpieczycieli, porty, a takżeśrodki unijne.

? W oparciu o tzw. plan Junckera z Europejskiego FunduszuInwestycji Strategicznych budujemy tzw. dźwignię. Powstanie spółka celowa, wskład której wejdą największe firmy energetyczne, banki, firmy ubezpieczeniowe,porty ? zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jerzy Materna,wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. ? Chcemy zbudować dużykapitał, który będzie zasilany m.in. z przyszłych inwestycji w elektrownie nastopniach wodnych i ze sprzedaży prądu.

Wskazuje, że dodatkowe możliwości finansowania zapewni takżeprocedowana nowelizacja prawa wodnego. Część opłat za wodę mogłaby trafiać naFundusz Żeglugi Śródlądowej

? Dzięki noweli chcemy 30 proc. z Funduszu przeznaczać nazasilanie tej spółki ? dodaje Materna. ? Mając własne fundusze, będzie możnazabiegać o finansowanie związane m.in. z realizacją planu Junckera. Odpowiedniakonstrukcja finansowa pozwoli nam realizować strategię; przywrócić żeglownośćrzek, zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, budować nowe mosty, stymulowaćrozwój turystyki i gospodarki.

Obecnie w Polsce tylko 0,4 proc. transportu odbywa się drogąwodną. Zdecydowanie dominujący jest transport drogowy, a pozostałe ponad 12proc. stanowi kolej.

Szacunkowy koszt przystosowania szlaków na Wiśle na odcinkuod Warszawy do Gdańska to 31,5 mld zł. Przedstawiciel resortu przywołujebadania prowadzone przez prof. Krystynę Wojewódzką-Król na zlecenie firmyEnerga, z których wynika, że roczne przychody na zmodernizowanym odcinkumogłyby sięgać 18,5 mld zł. To oznacza, że inwestycja zwróciłaby się po dwóchlatach.

? Fakt, że przez dziesięciolecia tego nie zrobiono, towielki skandal ? stwierdza wiceminister. ? Potwierdzają to także badania prof.Leszka Bagińskiego. Wynika z nich, że nie robiąc nic, doprowadzamy do zniszczeńnieodwracalnych. Wystarczy poobserwować z lotu ptaka Wisłę czy Odrę. Zobaczymy,że one nie mają już normalnego koryta, widać degradację, niszczenie.


Według założeń ministerstwa Górna Odra zostanie dostosowanado parametrów IV klasy żeglowności do 2020 r. Koszt projektu Odrzańskiej DrogiWodnej (ODW) jest szacowany na 2,9 mld zł. Przywrócenie pełnej żeglowności natej rzece ma kosztować do 2030 roku ok. 30 mld zł. Z tego 11 mld zł ma zostaćzainwestowane w Kanał Śląski, który połączy Odrę z Wisłą.

? Przy każdej inwestycji tego typu okres od planowania dowykonania to około 4?5 lat. Pierwsze 1,5?2 lata to praca w biurach, tworzenieplanów. Dopiero po tym czasie pojawią się na brzegach koparki i rusza budowa ?mówi Jerzy Materna. ? Mam nadzieję, że nasz ambitny plan się powiedzie i będzieto dodatkowym kołem zamachowym dla gospodarki. Obserwujemy bardzo dobreprzyjęcie ze strony społeczeństwa i przedsiębiorców.

W kwestii przywrócenia żeglowności głównych rzek resortgospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej współpracuje z Ministerstwem Rozwoju,Ministerstwem Energii, Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa orazMinisterstwem Środowiska.

? Chcemy wspólnie doprowadzić do tego, żeby przywrócićżeglowność zarówno na Odrze, jak i na Wiśle. Nie traktujemy żadnej z tych rzekpriorytetowo. Efekty będzie oczywiście widać szybciej na Odrze. Na Wiśle teżpowstaną stopnie wodne i choć efekty przyjdą może trochę później, to po 10latach będzie już widać pływające barki od Warszawy do Gdańska ? mówiwiceminister.

Komentarze