Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie rzeki z międzynarodowym wsparciem [FILM]

infoship
29.08.2016 09:05
0 Komentarzy

Zgodnie z planami rządu do 2030 roku ma zostać przywróconażeglowność polskich rzek, co w sumie ma kosztować ok. 70 mld zł. ResortGospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej liczy na wsparcie z zewnątrz,ponieważ przez Polskę przebiegają trzy ważne międzynarodowe szlaki.

– W tym roku chcemy przystąpić do Porozumienia AGN ośródlądowych drogach wodnych międzynarodowego znaczenia, a w 2017 roku dotranseuropejskiej sieci transportowej ? zapowiada wiceminister. ? Tak naprawdęzaczynamy od zera. Od dziesiątków lat nie robiono nic dla żeglugi śródlądowej.W rządach poprzedników odpowiadał za nią zespół pięciu osób, które właściwiewydawały pozwolenia na nowe statki czy uprawnienia dla marynarzy. Terazdiametralnie się to zmienia ? zapewnia w rozmowie z agencją Newseria BiznesJerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

GUS wskazuje, że całkowita długość śródlądowych dróg wodnychwynosi w Polsce ponad 3,6 tys. km (stan na koniec 2015 r.). Wymagania stawianedrogom o znaczeniu międzynarodowym (klasy IV i V) w 2015 r. spełniało w Polsceniecałe 6 proc. dróg wodnych i nie zmienia się to od 2007 roku. Pozostałe drogiwodne mają raczej znaczenie regionalne.

Udział wodnego transportu śródlądowego w przewozie ładunkówogółem w latach 2000?2015 zmniejszył się z 0,8 proc. do 0,4 proc. W 2015 r.żeglugą śródlądową przetransportowano blisko 12 mln ton ładunków. To o 56,4proc. więcej niż rok wcześniej. Przewozy krajowe spadły o ponad 20 proc.(głównie ładunków z grupy kruszywo, piasek, kamień), a realizowane w ramachtransportu międzynarodowego wzrosły o prawie 190 proc.

W czerwcu rząd przyjął przygotowane przez ministerstwozałożenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata2016?2020 z perspektywą do 2030 roku i działania, które mają odtworzyć żeglugęśródlądową i rozwijać transport na krajowych rzekach.

? Chcemy jeszcze w tym roku przystąpić do AGN, EuropejskiegoPorozumienia w sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o MiędzynarodowymZnaczeniu. W Europie jest dziewięć takich szlaków, z czego trzy przebiegająprzez Polskę ? wskazuje Materna.

Te trzy szlaki to E30, czyli Odrzańska Droga Wodna ? odBałtyku do Dunaju, E40 łącząca Bałtyk od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessieoraz E70 łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym, stanowiąca część szlakuRotterdam?Kłajpeda.

? Równocześnie przystąpiliśmy już do przygotowania planów dostudium wykonalności. Docelowo pozwolą one wyłonić firmę, która takie studiumprzygotuje dla czterech szlaków, czyli dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, dla Wisłyna odcinku od Warszawy do Gdańska, Kanału Śląskiego i odcina Koźle na granicy państwaz Czechami ? mówi Jerzy Materna.

Wedle wstępnie oszacowanych kosztów budowy i modernizacjidróg śródlądowych Odrzańska Droga Wodna ma kosztować łącznie 30,7 mld zł (zczego 2,9 mld zł do 2020 roku), Kaskada Wisły na odcinku Warszawa?Gdańsk ? 31,5mld zł (3,5 mld do 2020 roku), połączenie Odra?Wisła to 6,5 mld zł, aWisła?Brześć nieco ponad 8 mld zł.

? Zależy nam na wsparciu Grupy Wyszehradzkiej. Chcemywykorzystać naszą prezydencję w Grupie i jeszcze w tym roku doprowadzić dopowstania Komitetu Odrzańskiej Drogi Wodnej na wzór Komitetu Reńskiego czyDunajskiego. Wówczas będzie to już sprawa międzynarodowa ? mówi wiceminister.?Równocześnie rozmawiamy na forum międzynarodowym z Czechami, Słowacją iNiemcami.

Resort popiera pomysł Komisji Europejskiej dotyczący rewizjiTEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

? W 2017 roku będzie możliwość wpisania do sieci TEN-Tnaszych szlaków wodnych. Przez dziesięciolecia w tej materii nic nie zostałozrobione i nie jesteśmy jako Polska w tej sieci. Mam nadzieję, że uda nam sięto zmienić ? mówi wiceminister.

To zaś oznacza możliwość skorzystania z instrumentufinansowego Łącząc Europę.

Dzięki modernizacji szlaków żegluga śródlądowa ma zyskiwaćna znaczeniu w transporcie. Jej przewagą są niskie koszty. Resort ocenia, żeprzy tym samym nakładzie energii tonę ładunku można przewieźć statkiemśródlądowym na odległość 370 km, przy 30 km pociągiem i 100 km za pomocąTIR-ów. Poprawiając parametry eksploatacyjne na Odrze, do 2020 roku będziemożna nią przewozić do 20 mln ton ładunków rocznie. Po pierwszym etapiemodernizacji dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków tą rzeką mogą wynosić ok.7,8 mln ton ładunków rocznie, a przy poprawie parametrów nawigacyjnych ? do 12mln ton ładunków.

Komentarze