Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK konsultowany przez przewoźników z IATA

infoair
27.05.2019 15:30
0 Komentarzy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny będzie konsultowaćbudowę CPK z liniami lotniczymi, m.in. z należącymi do ZrzeszeniaMiędzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) – poinformowała 27 maja spółka.Pierwsze, inauguracyjne spotkanie ma się odbyć w lipcu w Warszawie.

Jak podała spółka, Airport Consultative Committee (ACC)został powołany przez IATA we współpracy ze spółką Centralny PortKomunikacyjny.

-„W skład tego podmiotu wejdą przedstawicieli liniilotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła doKomitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników – także niezrzeszonych w tejorganizacji” – czytamy w komunikacie.

Przewoźnicy z Chopina

Jak dodano, oprócz linii dotychczas operujących zwarszawskiego Lotniska Chopina, jak np. LOT, Lufthansa, British Airways, AirFrance, KLM oraz innych sieciowych przewoźników, będą to również tzw. linieniskokosztowe i cargo.

-„Nasze działanie jest starannie przemyślane. Nie da siędobrze zaplanować lotniska, nie pytając się o zdanie tych, którzy będą z niegokorzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych. Konsekwentniebudujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czylimasterplanu Portu Lotniczego Solidarność” – powiedział, cytowany wkomunikacie, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Inauguracyjne spotkanie zostało zaplanowane w Warszawie na18 lipca. Kolejne spotkania mają się odbyć jeszcze w tym roku.

-„Działalność ACC będzie miała na celu weryfikacjęzałożeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników,wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów ikorzyści” – czytamy. Jak dodano, cel jest taki, żeby planowane rozwiązaniabyły zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przewoźników: technicznymi,operacyjnymi i finansowymi.

Renoma IATA

Spółka wskazała, że w ramach konsultacji liczy na wiedzę idoświadczenie ekspertów IATA.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPKprzy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie. Wedługprognoz europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 r. o ok. 50 proc., dlategoniezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na tozapotrzebowanie odpowiedzieć” – powiedział, cytowany w komunikacie,wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę Rafael Schvartzman.

Spółka podkreśliła, że uzgodnione przez CPK i IATA zasadyzarządzania projektem stanowią, że – poza zwyczajowo wybieranym przezuczestników ACC przewodniczącym Komitetu Konsultacyjnego – współprzewodniczącymbędzie przedstawiciel CPK. Ma to pozwolić to spółce na lepsze i bardziejefektywne prowadzenie całego procesu konsultacji.

Timing CPK

W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnieństrategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięłoudział ponad 60 przedstawicieli firm, takich jak m.in. LOT, Polska AgencjaŻeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, Lotos, PERN, LOT AMS, LS AirportServices, Polski Holding Hotelowy, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.

Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapamiinwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założeniaspółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Do końca maja do CPKwpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanegolotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zapleczatechnicznego itd.

W tym roku CPK planuje wskazać doradcęstrategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczenieminwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portamiprzesiadkowymi. Także w tym roku CPK zleci plan generalny Portu LotniczegoSolidarność, czyli tzw. masterplan. Będzie on zawierał, m.in. prognozy ruchulotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jejulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portulotniczego.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Wskład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portulotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd międzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane doprzepustowości ok. 100 mln pasażerów. Do końca 2019 r. mają się zakończyć praceprzygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

Komentarze