Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo z ekologami o kanele przez Mierzeję Wiślaną

infoship
24.11.2016 10:41
0 Komentarzy

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej spotkał się z przedstawicielami pozarządowych organizacjiekologicznych.

Wśród osób zainteresowanych kwestiami ochrony środowiska wzwiązku z planowaną inwestycją byli m.in. przedstawiciele Polskiego KlubuEkologicznego (Polish Ecological Club Main Board) oraz Polskiego KlubuEkologicznego Okręg Wschodnio-Pomorski, Greenpeace Polska, Fundacji Greenmind,Kuling Grupy Badawczej Ptaków Wodnych, Ogólnopolskiego Towarzystwa OchronyPtaków. W rozmowie dotyczącej planowanej budowy kanału żeglugowego przezMierzeję Wiślaną uczestniczyli też przedstawiciele Departamentu Gospodarki Morskiejw resorcie oraz Urzędu Morskiego w Gdyni, który będzie inwestorem wspomnianegoprzedsięwzięcia.

Szef resortu podkreślił, iż w związku z nową sytuacjągeopolityczną, realnymi zagrożeniami na wschodniej granicy Polski ijednocześnie Unii Europejskiej (świadczą o tym chociażby przeprowadzone naZalewie Wiślanym ćwiczenia wojsk NATO) budowa kanału żeglugowego jest związanaprzede wszystkim z kwestiami bezpieczeństwa. Nie mniej jednak bardzo ważne sąaspekty gospodarcze tego regionu oraz turystyczne, rozwój portu w Elblągu,otwarcie Zalewu i tej części kraju na Zatokę Gdańską, porty Trójmiasta.

– Kwestie związane z ochroną środowiska są dla nas bardzoważne ? podkreślał minister Gróbarczyk. ? To przede wszystkim z tego powodu, bywłaściwie chronić środowisko i wprowadzić rozwiązania kompensujące ewentualnywpływ na otoczenie planowanego kanału, szacowane koszty inwestycji zwiększyłysię z pierwotnie planowanej kwoty ok. 500 mln do blisko 900 mln obecnie.

Przedstawiciel rządu przypomniał o prowadzonych rozmowach zKomisją Europejską dotyczących tej inwestycji i jej wpływu na środowisko.Obecne ustalenia są takie, iż Komisja wyda opinię dotyczącą przedsięwzięcia,kiedy otrzyma bardziej szczegółowe informacje dotyczące inwestycji, tj. studiawykonalności a przede wszystkim raport oddziaływania na środowisko. Właśnietrwa postępowanie przetargowe mające wyłonić wykonawcę tych dokumentów. Powinnybyć gotowe łącznie z decyzjami środowiskowymi pod koniec przyszłego roku.

– Studium wykonalności odpowie też na pytanie o ostatecznąlokalizację kanału ? wyjaśniła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektoraUrzędu Morskiego w Gdyni. ? W tej chwili brane pod uwagę są trzy warianty:Skowronki, Nowy Świat i Nowa karczma (Piaski). O tym, która lokalizacja będzienajlepsza, zdecydują przede wszystkim właśnie aspekty związane ze środowiskiem.

Przedstawiciele organizacji ekologicznych artykułowali swojeobawy, mówili o ew. zagrożeniach dla siedlisk ptasich, dla flory i faunyZalewu.

Minister poprosił przedstawicieli organizacji ekologicznycho przedstawienie swoich opinii o inwestycji. Zapewnił, iż wszelkie uwagizostaną wnikliwie rozpatrzone. Zachęcał też do aktywnego udziału w spotkaniachdotyczących przedsięwzięcia, m.in. w planowanym spotkaniu z mieszkańcami igospodarzami Krynicy Morskiej.

Komentarze