Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok dłużej potrwa projektowanie tramwaju na południe Katowic

infotram
08.06.2018 15:33
0 Komentarzy

O rok – do połowypaździernika 2019 r. – samorząd Katowic wydłużył termin realizacji umowy zwykonawcą projektu budowlano-wykonawczego dla planowanej budowy linii tramwajowejdo południowych dzielnic miasta. Motywuje to chęcią porozumień z właścicielaminieruchomości.

Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa na południe Katowic,która pierwotnie miała powstać do 2020 r., ma prowadzić od dzisiejszej pętlitramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Szacunkowy koszt całkowityinwestycji to 135 mln zł.

Jak poinformował w piątkowym komunikacie katowickimagistrat, realizacja inwestycji pn. „Tramwaj na Południe Katowic” znajduje sięna ostatnim etapie przygotowania pełnej dokumentacji, dotyczącej wniosku odecyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.

„Przeprowadzono m.in. szereg analiz dla ponad 1 tys.działek, przez i w okolicach których będzie przebiegała planowana inwestycja. Wtrakcie tych prac zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających zregulacji tzw. specustawy drogowej, Urząd Miasta Katowice będzie prowadziłrozmowy i zmierzał do konsensu z właścicielami możliwie największej liczbynieruchomości” – napisano w komunikacie.

W ten sposób katowicki samorząd uzasadnił potrzebę zmianyterminu realizacji umowy ze spółką Sweco Consulting, odpowiedzialną zawykonanie m.in. projektu budowlano-wykonawczego. Został on wydłużony o rok – z16 października 2018 r. na 16 października 2019 r.

„Decyzja o prowadzaniu rozmów ma dwie konsekwencje. Z jednejstrony wydłużyła etap przygotowania dokumentacji, jednak z drugiej powinna miećwpływ na mniejszą liczbę uwag mieszkańców, które pojawią się w trakciekonsultacji społecznych prowadzonych przez RDOŚ w ramach procedowania decyzjiśrodowiskowej” – zaznaczyła rzeczniczka magistratu Ewa Lipka.

„To z kolei powinno przełożyć się na krótszy czas trwaniaprocedury uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej. W związku z czym dopieropo uzyskaniu decyzji z RDOŚ będzie możliwe określenie zmiany terminuzakończenia całej inwestycji” – zastrzegła.

Jej projektowanie trwa od grudnia 2016 r. Warta 1,84 mln złumowa ze Sweco Consulting pierwotnie miała 22-miesięczny termin realizacji. Wlutym br. samorząd Katowic deklarował finalizowanie procesu uzgadnianiaszczegółów przebiegu trasy sygnalizując, że wniosek o decyzję środowiskową powinienbyć gotowy późną wiosną.

Już wcześniej zdecydowano, że linia tramwajowa rozpoczniesię na obecnej pętli Brynów, a kończyć będzie się na nowej pętli Kostuchna.Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenamipoza drogami publicznymi – wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu – mijać terenyleśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów dopętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

Realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi projekt nowejlinii zakłada, że umożliwi ona podróż tramwajem z Kostuchny na Rynek wgodzinach szczytu w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h.Na nowej trasie będzie osiem przystanków oddalonych od siebie o 600-800 m.Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem budynków.

Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowychdzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców dokorzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa siecitramwajowej w tym mieście – nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowyistniejących połączeń – miała miejsce w 1947 r.

Budowę nowej linii na południe Katowic ma obejmować trzecietap szacowanego na ok. 885 mln zł (w kosztach kwalifikowanych) unijnegoprojektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Jejszacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mlnzł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. Na początku br. przedstawiciele resorturozwoju wyrażali nadzieję, że umowa na dofinansowanie tego etapu projektu TŚzostanie podpisana w IV kw. br.


Komentarze