Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Krynicy Morskiej z mieszkańcami o przekopie

infoship
25.11.2016 16:24
0 Komentarzy

W piątek w Krynicy Morskiej z mieszkańcami tego miastaspotkali się m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej MarekGróbarczyk, wojewoda pomorski Dariusz Drelich, wojewoda warmińsko-mazurskiArtur Chojecki oraz dyrektorzy oddziałów GDDKiA w Olsztynie i w Gdańsku ireprezentanci Urzędu Morskiego w Gdyni.

Ponad stu mieszkańców Krynicy Morskiej i okolicznychmiejscowości uczestniczy w spotkaniu z przedstawicielami rządu na temat planówbudowy na Mierzei Wiślanej przekopu. Wielu mieszkańców Krynicy jest przeciwnainwestycji.

Spotkanie odbywa się w sali biblioteki miejskiej, w którejna jednej ze ścian umieszczono baner z napisem: „Krynica Morska NIE dlaprzekopu”.

Burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat mówił przedspotkaniem dziennikarzom, że zdecydowana większość mieszkańców jest przeciwnabudowie przekopu łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. „Mieszkańcymają obawy z jednej strony o zasadność inwestycji, a z drugiej ośrodowisko” – dodał. Wyjaśnił, że mieszkańcy obawiają się, że budowaprzekopu spowoduje zachwianie naturalnego procesu odkładania się piasku naplażach i tym samym przyczyni się do ich zanikania. „Jak do tej pory niktnas nie zapewnił, że tak nie będzie” – dodał. Podkreślił, że „nie matu żadnej polityki, mieszkańcy po prostu mają obawy”. „Czekamy na jakieśpropozycje ze strony rządu” – dodał.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej MarekGróbarczyk podkreślił, że celem spotkania jest przede wszystkim zorganizowanieszeroko pojętych konsultacji społecznych. Rozpoczynając wystąpienie podkreślił,że „nie jest to na pewno ostatnie spotkanie”.

Przypomniał, że inwestycja jest uznana jako jedna znajważniejszych w kraju, także ze względów geopolitycznych i bezpieczeństwa.Zaznaczył, że inwestycja jest „jedynym rozwiązaniem na rzecz gospodarczegoaktywizowania tego obszaru także w zakresie współpracy międzynarodowej”.

Podkreślił, że nie zapadły jeszcze żadne konkretne decyzje idopiero nowy raport oddziaływania na środowisko pokaże ewentualne zagrożenia,jakie może spowodować inwestycja.

Gróbarczyk powiedział podczas spotkania, że prowadzone sąnegocjacje z sąsiadami zza wschodniej granicy, m.in. z Rosją, którejprzedstawiciele już na wstępie określili, że planowana inwestycja spowodujecałkowite zniszczenie ekosystemu, środowiska. „Będzie jedna wielkapustynia i katastrofa” – mówią. Podkreślił, że uważa to za ekoterroryzm.

W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanałuprzez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z ZatokąGdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości.Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrachmorskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Kosztprogramu oszacowano na 880 mln zł. Przekop ma być zrealizowany do 2022 r.

Możliwe są trzy lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną:w Skowronkach, Nowym Świecie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonejprognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziejkorzystny wariant przekop w Nowym Świecie.(PAP)

Komentarze