Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm przyjął ustawę o ratyfikacji konwencji AGN

infoship
15.12.2016 09:09
0 Komentarzy


Ratyfikowanie konwencji AGN pozwoli Polsce przystąpić doEuropejskiej Sieci Dróg Wodnych – zakłada uchwalona w czwartek jednogłośnieprzez Sejm ustawa. Pozwoli ona finansować inwestycje służące poprawieżeglowności na rzekach m.in. ze środków unijnych.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 429 posłów. Teraz trafi onado Senatu.

Przygotowane przez Organizację Narodów ZjednoczonychEuropejskie Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych oMiędzynarodowym Znaczeniu (ang. European Agreement on Main Inland Waterways ofInternational Importance), nazywane też Konwencją AGN albo Porozumienie AGN,podpisane zostało 19 stycznia 1996 r. w Genewie.

Celem tego dokumentu jest m.in. skoordynowanie działańzwiązanych z rozwojem i budową sieci śródlądowych dróg wodnych omiędzynarodowym znaczeniu. Sieć ujęta w Konwencji AGN podzielona jest nadziewięć głównych wodnych ciągów transportowych o długości ponad 27 tys. km iłączy porty 37 krajów europejskich.

Jak podkreślał na posiedzeniu sejmowej komisji wiceminister gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna, przystąpienie do AGN wpisuje sięw realizację strategii związanej z rozwojem całego sektora żeglugi śródlądowej,a w szczególności w zakresie rozwoju śródlądowych dróg wodnych.

Materna mówił, że przez Polskę przebiegają trzymiędzynarodowe szlaki wodne: droga wodna E-30, łącząca Morze Bałtyckie zDunajem w Bratysławie, obejmująca na terenie Polski Odrę, od Świnoujścia dogranicy z Czechami; droga wodna E-40, łącząca Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dniepremw rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z MorzemCzarnym, obejmująca na terenie Polski Wisłę od Gdańska do Warszawy, Narew orazBug do Brześcia; droga wodna E-70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą, na tereniePolski obejmująca Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty wKostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawęlub Wisłę Gdańską.

Wiceszef resortu wskazał, że aktualnie drogi wodne naterenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle,nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności określonychprzez porozumienie AGN. „W związku z powyższym Polska, jako członekporozumienia, zobowiązuje się do zapewnienia na objętych porozumieniem drogachwodnych warunków nawigacyjnych spełniających kryteria właściwe dla śródlądowychdróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym – tzw. klasie E, odpowiadające conajmniej IV klasie żeglowności” – powiedział Materna.

Podkreślił, że przystąpienie do porozumienia nie determinujehoryzontu czasowego na dostosowanie międzynarodowych dróg wodnych na tereniePolski do wymaganych standardów. „W związku z tym nakłady inwestycyjne naśródlądowe drogi wodne stanowią warunek rozwoju żeglugi śródlądowej i rozłożąsię na wiele lat, co sprawia, że w obecnej trudnej sytuacji budżetowej ichrealizacja jest realna” – dodał.

„Przystąpienie do porozumienia nie będzie stanowiłoautomatycznej akceptacji wydatków na inwestycje, bowiem wszelkie działania wtym zakresie będą możliwe dopiero po przedstawieniu szczegółowego montażufinansowego inwestycji oraz wskazania faktycznych źródeł finansowania” -dodał Materna.

Wśród źródeł finansowania wiceminister wskazał m.in.fundusze unijne oraz prywatne przedsiębiorstwa, które wyraziłyby chęćwykorzystania potencjału energetycznego rzek.

Przystąpienie do porozumienia – jak mówił – obejmuje takżezacieśnienie współpracy międzynarodowej w szczególności z Czechami i Słowacją wstosunkach dwustronnych w ramach Grupy Wyszehradzkiej. „Ponadto,Porozumienie AGN będzie również prowadzić do intensywnej współpracy zBiałorusią i Ukrainą” – wskazał.

„Jednocześnie Polska jako strona umowy AGN prowadzićbędzie z Republiką Federalną Niemiec również dialog dotyczący przystosowaniagranicznego odcinka odrzańskiej drogi wodnej do co najmniej IV klasyżeglowności” – dodał. Według wcześniejszych założeń ministerstwa górnaOdra ma być dostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r.

Materna podkreślił, że polskie drogi wodne, po uzyskaniustandardu określonego w AGN, będą mogły stać się docelowo elementamitranseuropejskiej sieci transportowej TNT. „Obecnie, poza 97-kilometrowymfragmentem w dolnym odcinku Odry, polskie śródlądowe drogi wodne nie sąelementem TNT” – przypomniał.

Materna mówił w środę w Sejmie, że w przyszłym roku przywspółpracy z portami powstanie spółka, która będzie finansowała studiumwykonalności dla odrzańskiej drogi wodnej, dla Wisły oraz dla Kanały Śląskiego.

Obecnie w Polsce 86 proc. transportu przypada na transportdrogowy, 12,5 proc. na kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną.Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają,że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

Wśród korzyści płynących z podpisania ratyfikacji umowy AGNMaterna wskazał m.in. coraz większy popyt na usługi transportowe, a takżerozwój turystyki i rekreacji, które zasilą budżet samorządów i państwa.

Do tej pory porozumienie AGN podpisało 17 państw – m.in.Francja, Grecja, Niemcy oraz Włochy.

Ustawama wejść w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.(PAP)

Komentarze